انواع ربات‌های صنعتی، امدادگر و نظامی در واحد قزوین ساخته می‌شود/ تولید خودرو برقی در دانشگاه گامی در جهت کاهش آلودگی هوا

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از ساخت ربات‌‌‌‌‌های مختلف در زمینه‌‌‌‌‌های صنعتی، امدادگری و نظامی خبر داد و قیمت پایین‌‌‌تر نمونه داخلی این محصولات را از ویژگی‌‌‌های بارز آن برشمرد.

فربد فخرآبادی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای دانش‌‌‌‌بنیان واحد قزوین گفت: خودروی برقی کوآدرو شامل طراحی و ساخت پلتفرم قابل تولید انبوه خودرو برقی سایز کوچک که در تعریف استاندارد ملی به نام کوادریسایکل شناخته می‌شود تعریف شده است که دارای وزن کمتر از 400 کیلوگرم بدون پک باتری و توان بیشینه قوای محرکه 15 کیلو وات خواهد بود.

وی درباره ویژگی‌‌های خودروی برقی کوآدرو تشریح کرد: از مشخصات اصلی این طرح حجم کوچک خودرو است که معادل یک سوم خودروهای سواری بوده و قابلیت پارک آسان و مانوری بالا را داراست. سرعت بیشینه آن با توجه به نیاز شهری تعیین و برد بیشینه آن با هربار شارژ بیش از میانگین سفرهای شهری در کلان شهرها خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در ادامه اظهار کرد: مزایای خودرو برقی سایز کوچک، کاهش آلودگی زیست محیطی ناشی از خودرو‌‌های احتراق داخلی، کم‌‌‌‌‌کردن بار ترافیکی در کلان شهرها، آسودگی مصرف‌‌‌کننده در هنگام رانندگی و پارک خودرو بوده و بومی‌‌‌سازی فناوری مرتبط با خودروهای برقی در کشور نیازمند زیرساخت لازم جهت تولید خودروهای برقی است.

وی خاطر نشان کرد: ربات متحرک صنعتی با بازو از دیگر محصولات دانش‌‌بنیان واحد قزوین بوده که دارای یک پایه متحرک چهار چرخ همه جانبه با سرعت 8.1 متر برثانیه، دارای بازو با 5 درجه آزادی برای برداشتن و گذاشتن 700 گرم بار، بهترین سیستم کامپیوتری هشت هسته‌‌‌ای با توانایی پردازش به روش‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند یادگیری عمیق، سیستم مکانیکی و الکترونیکی کنترل ربات 100 درصد ساخت مرکز تحقیقات مکاترونیک واحد قزوین بوده که برمبنای نرم‌‌افزارهای کنترل خودکار هوشمند ( بینایی ، راهبری و کنترل بازو) توسط مرکز تحقیقات مکاترونیک واحد قزوین MRL طراحی شده است.

فخرآبادی درباره مزایای ربات متحرک صنعتی تصریح کرد: ربات متحرک صنعتی قیمت مناسب‌‌‌‌‌تری نسبت به نمونه خارجی دارد که شامل چرخش 240 درجه، پایه‌‌های اتوماتیک جهت ایمنی کاربر، حمل نفر تا 150 کیلوگرم، دارای پیجر جهت هشدار به کاربر، دارای میکروسوئیچ جهت تضمین منطقه امن است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره ویژگی‌‌‌های ربات‌‌های نظامی و امدادگر یادآور شد: جستجوی مصدومین، یافتن سریع‌‌ترین مسیر رسیدن به مصدوم از میان آوار، بازرسی فنی ساختمان، شناسایی اشیاء خطرناک و مشکوک، حمل تجهیزات نظامی به صورت خودکار در ابعاد کوچک، حمل و جا‌‌‌‌به‌‌‌‌جایی مین، تشخیص و جابجایی مواد قابل انفجار از ویژگی‌‌های ربات‌‌های نظامی و امدادگر است.

وی درباره ویژگی‌‌‌‌‌های ربات دلتا به عنوان دیگر محصول دانش‌‌‌‌‌‌بنیان واحد قزوین گفت: طراحی و ساخت سیستم رباتیک ربات دلتا از نوع چرخشی با سه درجه آزادی با قابلیت سیستم بینایی، تشخیص اجسام و تخمین سرعت، ابعاد و موقعیت و حمل آنها به نقطه تعیین شده است.

فخرآبادی متذکر شد: ربات آتش‌‌‌نشان دیگر محصول طراحی و ساخت ربات آتش‌‌نشان با توانایی نزدیک شدن، حضور محدود در نزدیکی آتش برای کمک به اطفای حریق بوده همچنین محصولات نرم‌‌‌افزاری و بازی‌‌های رایانه‌‌ای نمونه‌‌ای از طرح‌‌های در دست اقدام است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تاکید کرد: ویلچر ایستا نمونه‌ای از انجام تمامی حرکت‌‌ها به صورت برقی، قابلیت تغییر وضعیت بیمار از حالت نشسته به ایستاده و خوابیده، قابلیت تنظیم ارتفاع در وضعیت‌‌‌های مختلف، قابلیت دریافت فرمان صوتی و سخنگو بودن، قابلیت مسیریابی از روی نقشه از ویژگی‌‌های منحصر به فرد این ویلچر محسوب می‌‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029488

وب گردی

وب گردی