نتایج همکاری علمی مشترک دانشگاه علم‌وصنعت و مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان منتشر شد

محققان دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان (DPZ) پروژه علمی مشترکی را به پایان رساندند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، محققان دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان (DPZ) نشان دادند چگونه ریتم‌های مغزی، اطلاعات بینایی از یک شیء را سازماندهی کرده و به ادراکی از آن شیء تبدیل می‌کند.

در این تحقیق که روی نژادی از میمون‌ها انجام شد، محمدرضا دلیری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران و همکارانش دریافتند ویژگی‌های مختلف از یک شیء خارجی شامل رنگ، جهت حرکت و غیره در فرکانس‌های مختلف شامل 40 تا 70 هرتز و 180 تا 220 هرتز از فعالیت‌ نورون‌های مغزی پردازش می‌شود.

این اطلاعات در بازه‌های زمانی خاص با طول 5 تا 20 میلی‌ثانیه از نواحی پردازش‌کننده به تصمیم‌گیر مغز منتقل شده و درک واحدی از شیء دیده شده را فراهم می‌کند. نتایج این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات این حوزه با عنوان «مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» (PNAS) دارای ضریب تأثیر 9.58 و اندیکس اچ 699 به چاپ رسید.

موضوع چاپ این مقاله در خبرگزاری‌های متعدد علمی دنیا از جمله روزنامه محلی شهر گوتینگن آلمان به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی بازتاب داشته است که در صفحه مجله موجود است. موضوع این مقاله مربوط به پایان‌نامه محمدباقر خامه‌چیان دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران است.

دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 94 تفاهم‌نامه همکاری با مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان امضا کرده و پس از آن همکاری بین آزمایشگاه علوم و مهندسی اعصاب دانشگاه علم و صنعت ایران و آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی مرکز مطالعات نخستیان گوتینگن آلمان با مدیریت پروفسور اشتفان ترووه در حال انجام است.

تاکنون یک دانشجوی کارشناسی ارشد و چهار دانشجوی دکتری از طرف ایران و یک دانشجوی دکتری و دو محقق پسادکتری از طرف آلمانی در این همکاری فعالیت علمی داشته‌اند. این همکاری توسط مؤسسه لایپنیتز آلمان پشتیبانی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029503

وب گردی

وب گردی