تولد یک میلیون کودک ایرانی از پدران خارجی

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: تولد 150 هزار تا یک میلیون کودک از مادر ایرانی و پدر خارجی در کشور تخمین زده می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، چندین سال است که موضوع اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی تبدیل به موضوعی لاینحل شده است. قوانین مدنی ایران انتقال تابعیت از خون پدر را به‌صورت ذاتی پذیرفته‌اند، اما به زن ایرانی چنین حقی نداده‌اند که به فرزندش از بدو تولد تابعیت خود را انتقال بدهد.

اما در هفته های گذشته بالاخره قانون ارائه تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در شورای نگهبان هم تصویب شد تا از این به بعد این فرزندان نیز هموطنان جدید ایرانیان به حساب بیایند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره چرایی انتخاب این موضوع در مجلس و تلاش برای حل آن گفت: جمعیتی حدود 150 هزار تا یک میلیون نفر تخمین افرادی زده می شود که از مادر ایرانی و پدر خارجی متولد شده اند.

جمعیتی حدود 150 هزار تا یک میلیون نفر تخمین افرادی زده می شود که از مادر ایرانی و پدر خارجی متولد شده اند

وی افزود: این افراد به دلیل اینکه اساسا بی هویت هستند دچار مشکلات اجتماعی زیادی می شوند. عقده های اجتماعی و فرهنگی را تابزرگسالی با خود به همراه می برند و در آینده می تواند هم برای خود و هم برای حاکمیت مشکلاتی را ایجاد کنند. از این رو و همچنین بخاطر وجود ارجاعات زیاد به نماینده های از سوی مادران این فرزندان تصمیم گرفتیم برای اصلاح این خلا قانونی وارد شویم.

ابوترابی در مورد جریان براه افتاده در مجلس برای حل این موضوع گفت: ما در مجلس، دو طرح در رابطه با تعیین و تکلیف وضعیت این فرزندان ارائه دادیم. در ادامه دولت هم لایحه ای برای این موضوع به مجلس ارسال کرد و کمیسیون قضایی و ولایی نیز پیگیر این موضوع بوده اند و در صحن علنی مجلس هر سه مرتبه اتفاق آرا بین نمایندگان اتفاق افتاد و رای قاطع به حل این مشکل داده شد.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که عده ای حل این مشکل و تبعیض ریشه ای را به جریانات خاصی ربط می دهند و آنها را پیشرو این موضوع می دانند، از تلاشش برای حل مشکل تابعیت به فرزندان مادر ایرانی گفت و ادامه داد: اینکه عده ای بخواهند این موضوع به جریان خاصی نسبت داده شود صحیح نیست اتفاقا همه اسناد طرح ها و پیشنهادها در سایت مرکز پژوهش ها و سایر خبرگزاری ها موجود است و در مجلس برای حل این موضوع طرح مشخصی ارائه کردیم که با ارسال لایحه از سمت دولت تلاش هایمان برای تثبیت این لایحه و رای آوردن آن در مجلس سمت و سو پیدا کرد.

وی افزود: اما به هر ترتیب این مشکل مشکلی فراجناحی بود و دامن گیر صدها هزار کودک بی هویت و مادران ایرانی آنها شده بود که به لطف خدا با تایید در شورای نگهبان این مشکل حل شد و امیدواریم که در اجرای این قانون هم دستگاههای دولتی و قضایی به خوبی و درستی عمل کنند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029518

وب گردی

وب گردی