رتبه اول ایران در تولید علم هوافضا در منطقه خاورمیانه

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: هم‌اکنون ایران در خاورمیانه به مقام اول تولید علم در هوافضا دست یافته است و در آسیا بعد از چین، ژاپن و هند مقام چهارم را دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1404 به مقام اول در منطقه دست پیدا کند.

فتح اله امّی رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناروی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه پروژه‌های اجرایی در این پژوهشگاه در راستای اجرای سند راهبردی هوافضا است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده، اظهار کرد: در تنظیم این سند تعداد زیادی از کارشناسان هوافضا همکاری کردند تا جایی که هم اکنون طرح‌های کلانی متناسب با فناوری هوافضای کشور در این سند گنجانده شده است.

وی تأکید کرد: اجرای طرح‌های کلان به طور یقین منجر به ارتقای فناوری هوافضا خواهد شد به طوری که طبق آمار منتشر شده در سایت‌های معتبر جهانی از جمله سایت سایماگو، ایران از دهه 90 تاکنون در تولید علم در رشته نوین هوافضا پیشرفت چشمگیری داشته و از مقام 45 به مقام 13 ارتقا پیدا کرده است. همچنین در سال 1396 تعداد سندهای علمی بالغ بر 5 سند بوده و این در حالی ست که هم اکنون به 485 سند رسیده است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا افزود: هم‌اکنون در خاورمیانه، ایران به مقام اول تولید علم در هوافضا دست پیدا کرده و در آسیا بعد از چین، ژاپن و هند مقام چهارم را دارد و این نشان می‌دهد که ایران در تولید علم و فناروی هوافضا طبق سند شورای عالی انقلاب فرهنگی روبه رشد بوده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1404 به مقام اول منطقه دست پیدا کند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: بیش از ۸۰ درصد فارغ التحصیلان هوافضا دارای شغل هستند.

امّی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تا به امروز دستاوردی در عرصه هوافضا به سمت تجاری‌سازی سوق داده شده است، گفت: طبیعتا تولید علم در حوزه هوافضا برمبنای دستاوردهایی بوده که انعکاس جهانی داشته است از جمله تعداد ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب شده و حامل‌های فضایی که توانستیم آنها را توسعه دهیم؛ بنابراین اکنون در حامل‌های فضایی توسعه چشمگیری داشتیم تا جایی که به راحتی ماهواره در مدار لئو قرار دادیم و هم‌اکنون به سمت مدار 500 کیلومتر و مدار خورشید آهنگ که بین 800 تا 1000 کیلومتر حرکت می‌کنیم. بنابراین طبق سند باید به 36هزار کیلومتر دست پیدا کنیم. پرتاب ماهواره امید یا رصد و فجر از جمله این دستاوردها است که پرتاب آنها انعکاس جهانی داشت.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: هم‌اکنون تقریبا در طراحی و ساخت هواپیمای سبک 4 نفره موفق بودیم تا جایی که این هواپیماهای تجاری‌سازی شده در بازار به فروش می‌رسد. هم اکنون در پژوهشگاه هوافضا در حال طراحی هواپیمای 8 نفره هستیم.

وی ادامه داد: 11 طرح بین المللی در این پژوهشگاه در حال انجام است و روی پروژه e-1s هم فعالیت می‌کنیم؛ همچنین ماهواره‌های مکعبی برای پایش زباله‌های فضایی نیز از طرح‌های کلان ماست.

امی یادآور شد: برای سنجش از دور می‌توانیم هشت کلانشهر آلوده را پایش کنیم و هوای این شهرها را به حد استاندارد می‌رسانیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا خاطر نشان کرد: بیش از 230 شرکت بخش خصوصی داریم که فناوری‌های مختلفی را در عرصه هوافضا عرضه کرده‌اند، به طوری که همگی آنها توانستند بالغ بر 400 هزار شغل ایجاد کنند و این نشان دهنده ترنور تجاری سازی در این بخش است.

امّی افزود: در حال حاضر استارت‌آپ‌هایی در واحدهای فناوری مشغول به فعالیت هستند؛ ولی تبدیل به شرکت نشده‌اند و این استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند که بعد از مرحله رشد و توسعه به صورت شرکت‌های آزاد در بازار فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران در عرصه تولید علم هوایی و فضایی پیشتاز بوده همیشه برای کشورهای منطقه الگو است. ما در راستای توسعه دانش هوافضا از جمله ماهواره‌برها بیشتر از تکنولوژی شرقی بهره گرفتیم ولی در طراحی و ساخت هواپیماها از تکنولوژی غربی الهام گرفتیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: براساس مصوبه سند شورای راهبردی ما باید تا سال 1404 مهم‌ترین برنامه‌های خود را به ثمر برسانیم؛ بنابراین بیش از 70 درصد از آن آرمان‌هایی که در سند دیده شده را باید تحقق ‌بخشیم و این زمانی محقق می‌شود که حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مسئولان صورت گیرد در این صورت است که راندمان ما به بالای 90 درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029522

وب گردی

وب گردی