لزوم ارتقای سطح دانش و آگاهی تولید کنندگان صنعت دام و طیور توسط دامپزشکان

استاد و هیئت علمی گروه دامپزشکی واحد ملکان گفت: کنترل و پیشگیری از بیماریهای دام باید مورد اهتمام ویژه همکاران دامپزشک در واحدهای دامی و طیور قرار گیرد تا شاهد بروز و گسترش بیماری‌های فصلی و ویروسی در جامعه نباشیم.

علی خدادادی استاد دامپزشکی واحد ملکان ضمن تبریک روز دامپزشک به فعالان این عرصه افزود: با توجه به اینکه موادغذایی نیاز اولیه و اصلی بشر در دنیای امروزی بوده لذا هر چقدر دام سالم تر تولید و عرضه شود به همان قدر جامعه ای سالم تر و بدون بیماری خواهیم داشت.

وی بر ارتقای سطح دانش و آگاهی های تولید کنندگان صنعت دام و طیور توسط دامپزشکان تاکید کرد و افزود: کنترل و پیشگیری از بیماریهای دام باید مورد اهتمام ویژه همکاران دامپزشک در واحدهای دامی و طیور قرار گیرد تا شاهد بروز و گسترش بیماری‌های فصلی و ویروسی در جامعه نباشیم.

این فعال در عرصه واحد طیور ملکان افزود: همکاران دامپزشک در مواقع بروز تلفات طیور حتما ضمن بکارگیری اقدامات درمانی و پیشگیرانه موارد را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی و بهداشت شهرهای محل سکونت خود گزارش دهند تا از گسترش آن جلوگیری شود همچنین بمنظور جلوگیری از اشاعه بیماریهای مسری نسبت به تقویت سیستم قرنطینه بهداشتی فارم های خود اقدام کنند.

وی در ادامه به مشکلات این حوزه پرداخت و گفت: متاسفانه بخاطر تحریم های ظالمانه و افزایش قیمت واکسن بعضی مواقع واکسیناسیون دام و طیور به موقع انجام نمی شود و این امر باعث افزایش تلفات می شود.

خدادادی خواستار جایگرین کردن مواد پروتئینی مثل قارچ به جای جگر دامی در غذاهای سوپ شد و اظهار کرد: در سیستم بازرسی کشتارگاهی بخصوص در طیور کبد آنها بخاطر وجود آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی توسط دامپزشکان حذف ولی متاسفانه این مواد غذایی توسط کادر کشتارگاه ها دوباره به بازار مصرف عرضه می شود.

گفتنی است علی خدادادی دارای مدرک دکتری عمومی دامپزشکی و همچنین دانشجوی دکتری تخصصی بهداشت و موادغذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده و از حدود 12 سال پیش بعنوان عضو هیات علمی با گروه دامپزشکی واحد ملکان همکاری دارد و نیز یکی از فعالین در عرصه تولیدات گوشت مرغ تخم گزار شهرستان ملکان است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1029529

وب گردی

وب گردی