افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای واحد ایلام با فعالیت زائرسرای مهران/ دانشجویان مناطق محروم تا 50 درصد بورس تحصیلی می‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: فعالیت زائرسرای مهران که رشته‌های مرتبط با گردشگری در آن قرار دارند، موجب افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای خواهد شد.

محمد میرزایی‌حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اعمال قانون کاهش شهریه دانشجویان در واحدهای مناطق محروم اظهار کرد: دانشجویان در مناطق محروم، از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند و توانایی پرداخت شهریه خود را ندارند. به همین دلیل، دستور دکتر طهرانچی مبنی بر کاهش میزان شهریه در مناطق محروم، بسیار مدبرانه بود.

وی افزود: افزایش بدون ضابطه میزان شهریه، باعث کاهش تعداد دانشجویان و زیان دهی واحدهای دانشگاهی می‌شود؛ افزایش شهریه واحدها باید به صورت بومی انجام شود و هرواحدی نسبت به شرایط منطقه خودش، افزایش شهریه داشته باشد.

حیدری ادامه داد: در واحدهای دانشگاهی استان ایلام که جزو مناطق محروم و مرزی محسوب می‌شود، نرخ افزایش شهریه حدود 8 درصد بوده که طبق دستور دکتر طهرانچی، بر اساس رشته و میزان استقبال از آن، تخفیف 40 تا 50 درصدی بر آن اعمال شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی، به دلیل استقبال کم دانشجویان، شامل تخفیف 50 درصدی شده اند؛ البته با اعمال این تخفیف، به دنبال جذب و ایجاد انگیزه در دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های حوزه کشاورزی بوده ایم. رشته‌های علوم پزشکی به دلیل حضور حداکثری دانشجویان، شامل این تخفیف نشده‌اند.

وی اضافه کرد: رشته برق و رشته‌های حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی واحد ایلام شامل تخفیف 30 تا 40 درصدی خواهند شد.

حیدری با بیان این که اعمال تخفیف بر شهریه برخی از رشته‌ها، فعالیت‌های دیگر واحد را به دلیل کمبود بودجه با مشکل مواجه خواهد کرد، اذعان داشت: افزایش تعداد دانشجویان می‌تواند تا حدی کمبود بودجه را جبران کند.

رئیس واحد ایلام با تاکید بر این که فرآیند تخفیف شهریه در مناطق محروم موجب عدالت آموزشی می‌شود، تصریح کرد: طی چند سال گذشته عدم عدالت آموزشی باعث شده نخبگان به سمت رشته‌های پزشکی و مهندسی گرایش پیدا کنند؛ درحالی که رشته‌های علوم انسانی نیز نیاز به حضور نخبگان دارند.

وی تاکید کرد: مسئولان نظام آموزش عالی کشور باید دانشجویان را به سمت رشته هایی که مورد نیازجامعه است سوق دهند؛ کشور فقط به پزشک نیاز ندارد بلکه به حوزه ها و رشته های دیگر نیز نیاز دارد. دانشگاه آزاد اسلامی با کاهش میزان شهریه در مناطق محروم، سعی می کند در مسیر ایجاد عدالت آموزشی گام بردارد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: برای جبران هزینه‌های ناشی از تخفیف‌های شهریه‌ای، برنامه‌های مختلفی را برای افزایش درآمدهای غیر شهریه ای داریم. فعالیت زائرسرای مهران که رشته‌های مرتبط با گردشگری در آن قرار دارند، موجب درآمدزایی برای واحد خواهد شد.فعالیت مراکز رشد و پروژه‌های تحقیقاتی نیز جزو اقداماتی است که در راستای افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای انجام خواهیم داد

/انتهای پیام

کد خبر: 1029534

وب گردی

وب گردی