کارفرمایان نمایشگاه کار دانشگاه شریف به دنبال معجزه/ شرط عجیب برای جذب نخبگان دانشگاهی!

دهمین نمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف در حالی برگزار شد که بیشتر کارفرمایان از دانشجویانی که تازه فارغ‌التحصیل شده بودند، سه سال سابقه می‌خواهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف صبح روز گذشته با هدف ایجاد زمینه ارتباط مستقیم صنعت با دانشگاه و شناسایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نخبه، فعالیت خود را آغاز کرد. این نمایشگاه دو روزه در راستای ایجاد ارتباط مستقیم میان صنعت، دانشگاه و فارغ‌التحصیلان نخبه در نظر گرفته شود تا آن‌ها بتوانند با کمپانی‌های بزرگ آشنا شده و جذب آن شوند.

ارائه 500 فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان و نخبگان

محمد شریف‌خانی دبیر دهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف است که به غرفه‌های مختلف می‌رفت و به سوالات برخی از کارفرمایان و حتی دانشجویان پاسخ می‌داد. وی هدف از برگزاری دهمین نمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف را ایجاد ارتباط میان کارجو و کارفرما می‌خواند، ارتباطی که در انتها منجر به جذب نخبگان در شرکت‌های مختلف خواهد شد.

به گفته شریف‌خانی، 41 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند، همچنین حدود 500 فرصت شغلی در این نمایشگاه توسط کارفرمایان عرضه شده است. کارجویان می‌توانند در 20 گروه شغلی مصاحبه شوند و رزومه‌های خود را ارائه دهند. دانشجویان می‌توانند درباه فضای کاری شرکت و نیاز‌های آن اطلاعات کسب کنند و امیدوارانه جذب بازار کار شوند.

شرکت در این نمایشگاه برای عموم کاملاً رایگان بود، دبیر دهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف در این باره می‌گوید: ما از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز دعوت می‌کنیم که در این نمایشگاه شرکت کنند. فارغ‌التحصیلان و متخصصانی که علاقه‌مند هستند با مشاغل مختلف و فرصت‌های شغلی جدید آشنا شوند نیز می‌توانند از 14 تا 16 مهرماه به این نمایشگاه مراجعه کنند.

اگر از خودتان می‌پرسید ثبت‌نام در نمایشگاه کارچگونه است، باید بدانید این نمایشگاه ثبت‌نام ندارد، شریف‌خانی در این‌باره گفت: هر فردی که به دنبال شغل است؛ می‌تواند به سامانه «جاب ویژن» مراجعه و در آنجا ثبت‌نام کند، با این اقدام شرکت‌های مختلف می‌توانند رزومه دانشجو را مشاهده و در زمان مصاحبه با فرد، از آن استفاده کنند.

درخواست جالب کارفرمایان: جذب فارغ‌التحصیل 18 تا 25 ساله با سه سال سابقه!

مریم و مینا از جمله بازدیدکنندگانی هستند که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند و به امید پیدا کردن شغل مقابل غرفه‌ها می‌ایستند و چند دقیقه‌ای با متصدیان و کارفرمایان غرفه‌های مختلف صحبت می‌کنند. مریم از جمله افرادی است که بارها از طریق سایت‌های مختلف برای شرکت‌ها رزومه ارسال کرده؛ او معتقد است نمایشگاه کار این فرصت را برای آن‌ها ایجاد کرده است تا از نزدیک بتوانند با کارفرمایان صحبت کنند.

او گلایه‌هایی در زمینه سن جذب افراد در شرکت‌ها مطرح کرد و گفت: نکته جالب آن است که این شرکت‌ها سن جذب افراد را 18 تا 25 سال در نظر دارد، همچنین سابقه‌ کار بالایی را از دانشجویان می‌خواهند، اگر فردی به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشد، در این زمینه دچار مشکل خواهد شد.

مریم بزرگترین چالش نمایشگاه را سن و سابقه کاری درخواستی از سوی کارفرمایان مطرح می‌کند. وی معتقد است؛ در صورتی که کارفرمایان این موضوع را راحت‌تر بگیرند؛ دانشجویان نیز راحت می‌توانند مشغول به کار شوند.

مریم معتقد است نکاتی که فرد در حین کار کردن یاد می‌گیرند، با مواردی که در کلاس‌های دانشگاه فرا گرفته، بسیار متفاوت است. من تصور می‌کنم اگر راهی ایجاد شود که به کمک آن بتوان به جوانان حتی با سابقه کم اعتماد کنند، در آینده این جوانان سرمایه‌های آن شرکت خواهند شد.

مینا از لیست بلندبالای نرم‌افزارهایی که دانشجویان باید در یک فرصت شغلی به کارفرما ارائه دهند، گلایه دارد. مینا معتقد است که در بسیاری از رزومه‌هایی که باید برای فرصت‌های شغلی ارسال شود، از فرد لیست بلندبالایی از انواع نرم افزارهای مختلف و مرتبط با رشته می‌خواهند، از طرفی یادگیری این نرم‌افزارها 2 تا 6 ماه زمان می‌برد. از طرفی از فرد می‌خواهند حداقل در حرفه‌ای سه سال سابقه کار ارائه دهد.

بزرگترین چالش نمایشگاه کار به اعتقاد مینا درخواست سابقه کار از سوی کارفرمایان است. طبیعتاً فردی که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، اگر تمامی برنامه‌نویسی‌های لازم را بلد بوده؛ اما سابقه کار نداشته باشد، حتی روزمه آن توسط کارفرمایان بررسی نخواهد شد.

جای خالی صاحبان مشاغل رشته‌های فنی

محمدرضا فریدونی دانشجوی سال آخر کارشناسی است و در رشته مکانیک درس می‌خواند. او دهمین نمایشگاه کار را در راستای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه مناسب می‌داند زیرا معتقد است کارگزاران در این نمایشگاه با ارائه دادن اطلاعات شرکت خود، فرصت‌های شغلی مناسبی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند.

فریدونی ضعف این نمایشگاه را فعالیت در حوزه شرکت‌های خدماتی و برنامه نویسی دانشته و می‌گوید: بهتر بود از صاحبان مشاغل رشته‌های دیگر مانند شیمی، مکانیک و غیره نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کردند.

رزومه‌سازی و تعامل با کارفرمایان نقطه قوت نمایشگاه کار

امین اخلاقی از جمله افرادی است که برای بازدید از فرصت‌های شغلی دهمین نمایشگاه کار به دانشگاه صنعتی شریف آمده است. او رزومه‌سازی و تعامل با کارفرمایان را یکی از نقاط قوت این نمایشگاه می‌خواند. به گفته اخلاقی بیشتر دانشجویان در این نمایشگاه حاضر می‌شوند تا با مشاغل مختلف بیشتر آشنا شوند.

او که از آموزش‌های تئوریک در دانشگاه‌ها گلایه‌مند است، می‌گوید: آموزش‌ها در دانشگاه همچنان به صورت تئوریک صورت می‌گیرد، من در مباحث عملی و پروژه‌محور بهتر عمل می‌کردم، مهم‌ترین چالش در این زمینه بجث جدی نگرفتن کارآموزی است، دانشجویان عمدتاً با یک گزارش کار تکراری نمره لازم را کسب می‌کنند. هر دانشجویی باید موظف باشد که خودش با کار آشنا شود، من از نزدیک نحوه تعامل دانشجویانی که برای کارآموزی در شرکت‌ها حاضر می‌شوند را دیده‌ام، بسیاری از آن‌ها سردرگم هستند و نمی‌دانند دقیقاً از کجا باید فعالیت خود را آغاز کنند، چه کاری باید انجام دهند، فقط منتظر کارفرما می‌مانند تا مشخص شود چه کاری باید انجام دهند. چالش‌های انگیزشی منجر خواهد شد که دانشجویان برای کسب مهارت و تجربیات شغلی تلاش بیشتری داشته باشند که از جمله آن می‌توان به این نمایشگاه اشاره کرد.

جوان‌گرایی در جذب نیرو از جمله مسائل مهمی است که در بسیاری از شرکت‌ها به آن توجه نمی‌شود اما در نظر گرفتن حداقل 3 سال سابقه کار برای جوانانی که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، کمی عجیب به نظر می‌رسد، در صورتی که دانشجو در طول دوران دانشجویی، سه روز در دانشگاه حاضر شود، فرصت چندانی برای کار کردن نخواهد داشت. این دانشجو چگونه می‌تواند پس از فارغ التحصیلی سه سال سابقه کاری داشته باشد؟ از طرفی شرایط سنی جذب نیرو شرکت‌ها نیز 18 تا 25 سال در نظر گرفته شده است که با سه سال سابقه کاری همخوانی چندانی ندارد. ای کاش کارفرمایان در زمینه شرایط سنی و سابقه کار نیرو‌ها بیشتر دقت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029537

وب گردی

وب گردی