رونق دامپروری در کشور به اشتغال و درآمد دامپزشکان وابسته است/ لزوم احیای جایگاه فارغ التحصیلان دامپزشکی

دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: درآمد دامپزشکان به رونق دام‌پروری در کشور وابسته بوده که طی سالیان اخیر کاهش یافته است.

سحر رشیدی دانشجوی رشته دامپزشکی واحد شوشتر که امسال در رشته دکتری تخصصی دامپزشکی فناوری تولید مثل در دانشگاه سراسری تبریز پذیرفته شده در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز از دغدغه های فارغ التحصیلان این رشته سخن گفت.

به گفته رشیدی یک دامپزشک هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در جامعه به نسبت شغل‌های دیگر پیدا کند.

او ادامه داد: دانشجویان رشته دامپزشکی زحمات زیادی را می‌کشند اما جایگاهی را که باید در جامعه ندارند و محدودیت‌هایی که وزارت بهداشت در ادامه مسیر دانشجویان ایجاد می‌کند آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است. به طور مثال ما اجازه شرکت در بسیاری از رشته‌ها در مقطع phd را نداریم.

رشیدی گفت: همچنین بازار کار برای دانشجویانی که در رشته دکتری حرفه‌ای تحصیل کرده اند، آن‌طور که باید و شاید وجود ندارد. محدودیت تخصص داریم و تازه زمزمه‌هایی وجود دارد که وزارت بهداشت با تخصص برخی از رشته ها در دامپزشکی موافقت کرده است.

دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر ادامه داد: در مصاحبه‌ها نیز سخت گیری می‌شود و همین که متوجه می شوند فارغ التحصیل رشته دامپزشکی هستیم انواع و اقسام سخت گیری‌ها را اعمال می‌کنند.

او ادامه داد: همچنین امکانات زیادی برای رشته دامپزشکی فراهم نیست و این امکانات زمانی فراهم می‌شود که سازمان‌های ذیربط برای ارائه امکانات قانع شوند. به طور مثال اداره دامپزشکی بودجه لازم را داشته باشد تا دانشجویی که در این رشته فارغ التحصیل شده بتواند کار کند.

رشیدی گفت: سر کار ما با قشر کم درآمد است؛ درآمد دامپزشکان به رونق دام‌پروری در کشور وابسته بوده که طی سالیان اخیر کاهش یافته است و این بخش در برخی مواقع حتی توانایی پرداخت حقوق دامپزشکان را ندارد. بنابراین اگر بودجه‌ای به درآمد دامپزشکان اختصاص داده شود بیشتر می‌توانیم فعالیت داشته باشیم. همچنین باید امکانات آموزشی برای دانشجویان دامپزشکی مثل سایر دانشجویان وزارت بهداشت فراهم شود تا آن ها نیز در آینده بتوانند در منصب‌های مناسب پذیرفته شوند.

او گفت: یک سری از مشکلات نیز به سیستم آموزشی برمی‌گردد. این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر خدمات آموزشی خوبی به دانشجویان ارائه می‌دهد. پایان نامه‌هایی در این دانشگاه نگارش شده است که حتی دانشجویان دوره تخصصی وزارت بهداشت از انجام آن عاجر بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029543

وب گردی

وب گردی