دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی تشکیل شد

وزیر امور خارجه گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد مهمترین اولویت سیاست خارجی ماست و بر این اساس معاونت اقتصادی را تشکیل دادیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی امروز در پاسخ به سؤال محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درباره اقدامات این وزارتخانه در جهت بهبود روابط اقتصادی و ارتقای دیپلماسی اقتصادی و همچنین ارتقای جایگاه ایران در صحنه جهانی اظهار داشت: موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی است و ما بر این اساس معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل دادیم اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که کار ما اقتصادی نیست و ما وظیفه تصدی‌گری را بر عهده نداریم.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی گفت: مدتی است که این دبیرخانه تشکیل شده و وظیفه اصلی این دبیرخانه، هماهنگی کارهای مختلف کشور در دستگاه‌های خارجی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی هر دو هفته یکبار با معاونت وزارتخانه‌های دیگر جلسه‌ای تشکیل می‌دهد. همچنین آنان جلساتی را با سفرای ایران در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند که آخرین تحولات اقتصادی را ارائه دهند.

ظریف با بیان اینکه تاکنون سفرای ما در کشورهای همسایه و همچنین چین و ژاپن در این دبیرخانه حضور یافته‌اند و مباحثی درباره دیپلماسی اقتصادی مطرح شده است، گفت: همچنین ما برای استان‌ها اداره‌ ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم تا امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه مورد ارزیابی قرار گیرد که تاکنون در معاونت اقتصادی چند جلسه بین استانداران و سفرا تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه همچنین یک پایگاه اطلاع‌رسانی در معاونت دیپلماسی تشکیل شده است، افزود: در این پایگاه اطلاع‌رسانی، اطلاعات اقتصادی کشورها در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی، اطلاعات مربوط به بازارها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که این امر در ارتقای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی تأثیر بسزایی دارد. همچنین ما اطلاعات ایران را در اختیار بخش خصوصی خارجی قرار می‌دهیم.

ظریف بیان کرد: اقدام دیگری در این مورد انجام شد که به کمک مجلس شورای اسلامی نهایی شد و هفته گذشته هم رئیس‌جمهور در آن جلسه شرکت کرد که این موضوع ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی در این باره توضیح داد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان ویژه‌ای را برای ایران فراهم می‌کند تا بتواند با همسایگان خود ارتباط ویژه‌ای را از حیث اقتصادی و تجاری برقرار کند که با اجرا شدن توافق اوراسیا در اواسط آبان‌ ماه قطعاً شاهد تأثیرات بسزای حضور ایران در این اتحادیه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در سطح جهان اظهار داشت: ما حمایت از ایرانیان خارج از کشور را وظیفه خود می‌دانیم و هرگونه اقدامی برای جلوگیری از تضییع حقوق آنان انجام می‌دهیم.

ظریف ادامه داد: دو ایرانی مقیم خارج از کشور به شکل غیرقانونی و به درخواست آمریکا در زندان بودند که یک ایرانی آزاد شده است و آزادی وی ماحصل تلاش‌هایی است که وزارت خارجه انجام داده اما به دلیل اینکه می‌خواهیم اقداماتمان به نتیجه برسد، از تبلیغاتی کردن آن جلوگیری می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که از طریق گفت‌وگو، آن را به نتیجه برسانیم.

وی تأکید کرد: وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست، صرفاً وظیفه ما تسهیل این اقدامات است و دستگاه‌های ذیربط باید آن را انجام دهند.

ظریف بیان کرد: سفرای ما موظف به شناخت سرمایه‌گذاران هستند و باید اطلاعات لازم را در اختیار آنان بگذارند تا سرمایه‌گذاران در ایران حضور یابند و پس از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان، یکسری مقررات داخلی و قوانین وجود دارد که باید رعایت شود و همه می‌دانیم که برای یک سرمایه‌گذاری عادی باید سرمایه‌گذاران چندین ساعت صبر کنند تا مجوز بگیرند و این مسائل دیگر ربطی به وزارت خارجه ندارد.

وزیر امور خارجه گفت: ما هر روز افرادی را جهت سرمایه‌گذاری در کشورمان به دستگاه‌های ذیربط معرفی می‌کنیم اما پس از معرفی، دیگر وظیفه ما نیست که اقدامی انجام دهیم و مداخله ما باعث اخلال در سیستم سایر دستگاه‌ها می‌شود و فسادآور است و وزارت امور خارجه صرفاً وظیفه خودش را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: البته در اجرای این وظیفه ما با مشکلات دیگری به ویژه تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم و زمانی که پیش‌بینی‌هایی توسط دولت در زمینه ارتقای مسائل اقتصادی و روابط اقتصادی کشور انجام شده بود، هنوز تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا وارد نشده بود اما امروز بخش فشار حداکثری آمریکا، مانع تحقق بسیاری از اقداماتی شده که ما در برنامه خود داشتیم ولی کماکان در همه این زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه مسئولیت تسهیل را بر عهده دارد نه مسئولیت انعقاد و انجام قرارداد، گفت: اگر موردی است که سفیر ما در این زمینه تعلل کرده، لطفاً به بنده بگویید که قطعاً پیگیری می‌کنم. همچنین اگر مردم ایراد و اشکالی از روش یک فرد در سفارتخانه‌ای از کشورمان داشته باشند، می‌توانند به شکل مستقیم به بنده ایمیل بزنند و بنده تمامی موارد را شخصاً پیگیری می‌کنم تا این موارد به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه با اشاره به جلساتی که وزارت امور خارجه تاکنون با استان‌ها برای بررسی درباره مسائل اقتصادی داشته است، اظهار داشت: سفرای ما در افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و روسیه با استانداران گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد جلساتی را برگزار کرده‌ایم و محوریت تحریم‌ها، تحولات ارزی، مالی، بانکی و حمل و نقل، ترانزیت و انرژی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برنامه‌ریزی برای سایر کشورهای همسایه یعنی ترکیه، عراق، قطر، عمان و کویت هم در حال انجام است.

وی در پاسخ به سؤال پورمختار مبنی بر اینکه «چرا وزارت خارجه پایگاه داده داخلی هنوز ایجاد نکرده است؟»، گفت: ما پایگاه داده‌های خارجی را به سفارتخانه‌ها ابلاغ می‌کنیم و آنها موظفند که به ما اطلاعات را ارائه دهند و ما اطلاعات را در سامانه قرار می‌دهیم اما پایگاه داخلی را کسی موظف نیست که در اختیار ما بگذارد. ما از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها درخواست می‌کنیم و هر اطلاعاتی که آنان به ما بدهند، در پایگاه قرار می‌دهیم.

ظریف با اشاره به اینکه یکی از صادرات مهم ما صادرات خدمات فنی و مهندسی است، تصریح کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی بر سه حوزه واردات متشکل از توریسم، سرمایه و تکنولوژی و سه حوزه صادرات متشکل از کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی انسانی متمرکز است که این موارد موضوعاتی است که به شکل جدی از ابتدای دولت دوازدهم به عنوان ابر اولویت خود دنبال کردیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در شرایط بسیار نامساعد بین‌المللی به دلیل وضع تحریم‌های ظالمانه، ایالات متحده و همچنین در شرایطی که در داخل کشور ما وظیفه هماهنگی و تسهیل‌گری را داریم، دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه به ما کمک کند تا بتوانیم وظیفه خود در بُعد اقتصادی را بهتر از گذشته انجام دهیم اما تاکنون هم با توجه به همه مشکلاتی که داریم، یکی از بخش‌های موفق وزارت خارجه، بخش دیپلماسی اقتصادی بوده است و معاون مربوطه در این بخش از ابتدای صبح تا آخر شب صرفاً در حال پیگیری است تا مشکلات داخلی برای سرمایه‌گذاری را حل و فصل کند چرا که ما مشکلات داخلی در این زمینه بسیار داریم.

ظریف گفت: بسیاری از مواردی که ما برای دور زدن تحریم‌ها معرفی می‌کنیم، با توجه به ملاحظاتی که دوستان ما در بخش خصوصی و دولتی دارند، به نتیجه نمی‌رسد اما ما وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهیم.

وزیر امور خارجه بار دیگر تأکید کرد: ما نیستیم که در لحظه آخر قرارداد را می‌بندیم بلکه ما صرفاً موظف هستیم که زمینه انعقاد قرارداد را فراهم کنیم تا مسئولان مختلف و بخش خصوصی اقدامات خود را انجام دهند. بیشترین توجه ما در عرصه سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی است به همین دلیل تعداد زیادی از آنان در سفرهای خارجی ما حضور پیدا می‌کنند تا زمینه را برای همکاری آنان با سایر کشورها فراهم کنیم.

وی با اشاره به ارائه برنامه ۲۵ ساله به چین گفت: این مسئله نشان‌دهنده اهمیتی است که ما به روابط با چین می‌دهیم و برنامه‌ای است که به شکل متوازن و با در نظر گرفتن اولویت‌های کشور توسط دستگاه‌های مختلف تدوین و در سفر گذشته بنده به چین ارائه شد.

ظریف با بیان اینکه برنامه با روسیه هم به خوبی پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: روابط با همسایگانی چون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و قطر به خوبی و با جدیت دنبال می‌شود اما برای ملاحظاتی که این کشورها دارند و برنامه جلوگیری از اینکه گرفتار تحریم‌های ظالمانه آمریکا شوند. ما بیشتر به رسیدن به منافع ملی کشور اهمیت داده و به تبلیغات اهمیت زیادی نمی‌دهیم.

کد خبر: 1029555

وب گردی

وب گردی