کامل‌ترین و جامع‌ترین نوع شعائر اسلامی در عصر حاضر، زیارت است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کامل‌ترین و جامع‌ترین نوع شعائر اسلامی در عصر حاضر، انجام زیارت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمد شریفانی عصر امروز یکشنبه 14 مهرماه 98 در نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع نقش پیاده‌روی اربعین حسینی در ایجاد تمدن اسلامی اظهار کرد: در برابر پدیده‌های اجتماعی نباید غافل باشیم و دانشگاه باید موضع عالمانه‌ای در برابر این پدیده‌ها داشته باشد. راهپیمایی اربعین حسینی، پدیده‌ای است که در حوزه تمدن‌سازی و انسان‌سازی نقش بسزایی دارد، به همین دلیل دانشگاه باید مواضع دقیقی در این راستا داشته باشد‌.

وی با اشاره به جایگاه زیارت در دین مبین اسلام افزود: در کتب اسلامی، موضوع زیارت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ فلسفه خلقت، عبادت خداست و خداوند متعال برای عبادت، زبان را به انسان هدیه داده است. سه نوع زبان برای عبادت وجود دارد که شامل قرآن، دعا و زبان زیارت می‌شود.

شریفانی ادامه داد: در دسته اول ادعیه، به طور مستقیم خداوند مورد خطاب می‌گیرد که فاخرترین نوع ادعیه جزو این دسته قرار دارد. در دسته دوم ادعیه، مشکلات و نیازهای انسان مطرح می‌شود و در دسته سوم ادعیه، خداوند در توصیف انسان کامل مانند امام معصوم مورد خطاب قرار می‌گیرد؛ این نوع ادعیه بیش از هرچیز عامل جلب توجه خدا خواهد شد. امام حسین (ع) انسان کاملی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در عبادت خداوند، هیچ‌کاری شیرین‌تر و بزرگ‌تر از زیارت نیست. در این زمینه، زیارت جامعه کبیره با ذکر بیش از ۳۰۰ صفت خداوند متعال، جزو زیارات فاخر مذهب تشیع است. زیارت بالاترین نوع عبادت محسوب می‌شود که با توصیف انسان کامل، زمینه جلب توجه الهی فراهم خواهد شد.

وی درباره ابعاد معنوی فرآیند زیارت اضافه کرد: یکی از فواید زیارت، ادای حق امامان و تشکر از آنهاست؛ در واقع کامل‌ترین و جامع‌ترین نوع شعائر اسلامی در عصر حاضر، انجام زیارت است. القای معنویات از امام به فرد زائر از دیگر فواید زیارت امام معصوم محسوب می‌شود.

شریفانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز ابعاد زیارت امام حسین (ع) به حدی گسترده شده که تمامی جامعه را دربرگرفته است؛ همچنین تأثیرات معنوی و اجتماعی این زیارت‌ و راهپیمایی اربعین حسینی، موجب شکل‌گیری تمدن اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029566

وب گردی

وب گردی