ارائه ۳۰ محصول جدید در نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو/ پیش‌بینی بازار یک میلیارد دلاری در صنعت نانو

دبیر ویژه ستاد توسعه فناوری نانو از ارائه ۳۰ محصول جدید در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۶ قرارداد جدید به امضا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: ایران با همت فناوران و صنعتگران خود به جایگاه رفیعی در زمینه فناوری نانو دست یافته است. تثبیت رتبه چهارم دنیا در شاخص تولید علم نانو در سال ۲۰۱۹ میلادی، تولید بیش از ۶۱۰ محصول و استفاده از فناوری نانو توسط ۲۲۹ شرکت دانش‌بنیان و صادرات بخشی از این محصولات به بیش از ۴۰ کشور، الگویی از پیشرفت درون‌زا و برون‌گرا را ارائه داده است.

وی تصریح کرد: جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو در مسیر تحقق اهداف سند راهبردی توسعه فناوری نانو از سال ۱۳۸۷ با هدف معرفی دستاوردهای این فناوری به مردم، پژوهشگران و مسئولان برگزار می‌شود. امسال نیز دوازدهمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو با حضور ۱۳۷ نهاد فعال در این در روزهای هجدهم تا ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود.

سرکار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بازار این محصولات به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد؛ افزود: حجم فروش سال گذشته 2هزار و 560 میلیارد تومان و حجم صادرات نیز حدود ۳۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد به طور یقین شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه خود را در حوزه صادرات تثبیت خواهند کرد چرا که چاره‌ای جز حرکت در مسیر صنایع های‌تک نیست.

سرکار ادامه داد: جای خوشحالی است که امروزه کشور از اعتیاد به نفت جدا شده و سعی کرده در حوزه‌های دیگر به توسعه اقتصاد کشور گام بردارد و با این روش آینده درخشانی را رقم خواهد زد.

دبیر ویژه ستاد توسعه فناوری نانو از ارائه ۳۰ محصول جدید در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۶ قرارداد جدید به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه کشورهای عراق، اندونزی، ترکیه، اتیوپی، آذربایجان، سی آی اس حضور خواهند داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: ایران توانسته کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی را در حوزه نانو پشت سر بگذارد که این جایگاه می‌تواند نشان از حرکت در مرزهای تکنولوژی باشد.

سرکار با تأکید بر اینکه فناوری نانو توانسته در صنعت به خوبی رسوخ پیدا کند، افزود: طبق برنامه‌ریزی سند راهبردی 10 ساله دوم فناوری نانو، به موضوع صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی تمرکز دارد که ما هم در این دوره از نمایشگاه، به رسوخ نانو در صنعت توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، تاکنون استقبال خوبی در حوزه‌های صنعتی از فناوری نانو شده است که امیدوار هستیم این تعامل خوب بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع برقرار شود تا محصولاتی باکیفیت، ارزان و با کارآیی بالا به بازار برسد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تأکید کرد: تا امروز بالغ بر ۶۱۰ محصول و تجهیزات در حوزه نانو به تولید رسیده که این محصولات حاصل زحمات ۲۲۰ شرکت تولیدی فعال در حوزه نانو است.

وی با تأکید بر اینکه محصولات نانو تاکنون به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر شده است، اظهار کرد: امیدوار هستیم جغرافیای صادرات محصولات نانو روز به روز بیشتر شود.

سرکار با اشاره به حجم اقتصاد فناوری نانو در ایران گفت: حجم اقتصاد فناوری نانو برابر با ۱۴۰۰ میلیارد تومان است که فقط امسال این میزان برابر با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد که ما رشد ۸۰ درصدی داشته‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه امیدوار هستیم حجم اقتصاد فناوری نانو در کشور به شکل صد درصدی افزایش یابد، گفت: امیدوار هستیم حجم اقتصاد فناوری نانو در سال‌های آینده به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان سال ۱۴۰۰ این حجم از اقتصاد در حوزه نانو از ۷۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های ستاد در راستای افزایش حجم صادرات محصولات نانویی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، در صدد هستیم که این حجم از صادرات را به یک میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴ برسانیم؛ این میزان از صادرات دست‌یافتنی است ولی در این راستا باید ملزومات، حمایت‌های مادی و معنوی را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: لازمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، همان نیروهای انسانی هستند که زبده‌ترینشان را در ایران داریم و کافی است که به آنها توجه کنیم.

سرکار با تأکید بر ایجاد فضای رشد برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو دهه آینده، بیش از ۵۰ درصد اقتصاد کشور مبتنی بر دانش‌بنیان‌ها و های‌تک باشد که این نشان از ظرفیت بالا در حوزه تولید و صادرات است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه امیدوار هستیم مشکلاتی که در گلوگاه‌های صادراتی هستند، در آینده نزدیک مرتفع شود، افزود: کشور ما یک سکوی پرش است که محصولات با تکنولوژی بالا، کیفیت زیاد، ارزان و قابل رقابت با کمپانی‌های بزرگ را به تولید می‌رساند؛ ما می‌توانیم جایگاه خود را به واسطه شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان تثبیت کنیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص حمایت از نخبگان و دانش آموختگان ایرانیان خارج از کشور گفت: در معاونت علمی شرایطی فراهم شده تا نخبگان و فارغ التحصیلان ایرانی بتوانند به کشور بازگردند، شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی کرده و محصولات فناورانه تولید کنند و البته حوزه نانو هم از این امر مستثنی نیست، اما به طور قطع و یقین می‌گویم متخصصانی که در ایران تربیت می‌شوند اگر ظرفیت بالاتری از فارغ‌التحصیلان خارج از کشور نداشته باشند؛ کمتر هم نیستند. ما امروز محصولاتی تولید می‌کنیم که در دنیا تک است و حاصل تلاش نخبگان ایرانی است و این محصول و تکنولوژی از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور سرچشمه می‌گیرد و با تغییر رویکرد در دانشگاه‌ها و توجه بیشتر به پژوهش قطعا ایران جایگاه بهتری نیز خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود همه حمایت‌های ستاد نانو برخی بروکراسی‌های اداری مانع سرعت تجاری‌سازی محصولات می‌شود، گفت: متاسفانه بروکراسی در سازمان‌های ما لانه کرده و بیشتر از اینکه بخواهد مسئله فنی باشد بیشتر یک مشکل فرهنگی است. نهاد‌هایی که مجوز می‌دهند به جای اینکه خودشان را در مقابل شرکت‌ها ببینند باید در کنار آن‌ها باشند و در واقع این قانون نیست که دست و پا گیر است بلکه رفتار‌ها فرآیند را طولانی می‌کند.

سرکار ادامه داد: ما امروز شاهد آن هستیم که دارو‌هایی مبتنی بر فناوری نانو تولید می‌شود و یک دهم قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اما این‌گونه طرز تفکر‌ها موجب می‌شود که تولید آن‌ها مختل شده و دیرتر به دست مشتری برسد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: در وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی یک کمیته خاص نانو شکل گرفته که البته نمی‌گوییم بلا اشکال است، اما برای رفع بسیاری از مشکلات کمک کننده بوده است.

سرکار در پاسخ به این سوال که برای ورود محصولات تقلبی به بازار چه اقداماتی صورت گرفته گفت: قراردادی با اداره ثبت علائم تجاری امضا شده که اگر بر روی محصولی اسم نانو ثبت شود، اما تاییدیه‌های ستاد نانو را نداشته باشد امکان پیگیری از مراجع قانونی به صورت جدی وجود دارد و قطعا این قرارداد و پیگیری کمک می‌کند تا جلوی ورود محصولات تقلبی به بازار گرفته شده و همچنین موجب می‌شود تا از مصرف کننده سلب اطمینان نشود.

سرکار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۳۷ طرح نوآورانه در حوزه فناوری نانو به صنعت رسوخ پیدا کرده که توانسته‌اند چالش‌ها و مشکلات صنایع مختلف را برطرف کنند. ارتباط این پروژه‌ها و صنایع، منجر به عقد قراردادهایی شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه فناوری نانو سطح تأثیرگذاری بسیار گسترده‌ای در سایر فناوری‌ها دارد، گفت: آنچه که دنیا به روی آن متمرکز شده، فناوری‌های همگرا هستند؛ فناوری نانو، بایو تکنولوژی، علوم شناختی و آی‌سی‌تی، از اجزای فناوری‌های همگرا هستند؛ فناوری نانو جزو همین فناوری‌های همگرا به شمار می‌رود.

سرکار با اشاره به رسوخ فناوری نانو در ۱۵ حوزه صنعتی افزود: حوزه‌های سلامت، ساختمان، نفت، پتروشیمی، خودرو، نساجی، ورزشی، کشاورزی، آب، محیط‌زیست، لوازم خانگی و ... جزو صنایعی که فناوری نانو به آنها رسوخ کرده، هستند.

وی با بیان اینکه نانو یک فناوری توانمند است که کارآیی محصولات را ارتقا می‌دهد، بیان کرد: تولید محصولات با فناوری نانو باعث کاهش قیمت، افزایش رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی می‌شود و می‌تواند فرصت‌های صادراتی را برای یک محصول فراهم آورد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید بر برخورد مناسب ارگان‌های مختلف در راستای اخذ مجوزهای محصولات نانو گفت: ما یک مشکل فرهنگی در کشور داریم که متأسفانه از اخذ مجوز تا ورود محصول به بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما از نهادهای مجوزدهنده درخواست داریم که مشکلات آنها را برطرف کنند یا حتی به آنها راه و روش‌های زودتر رسیدن به هدف را نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولاتی در حوزه نانو به تولید می‌رسند که نانو نیستند، افزود: در راستای رفع این مشکل، با اداره ثبت علائم تجاری قراردادی منعقد کردیم که محصولات و اجناس تقلبی با اسم نانو وارد بازار نشوند.

سرکار ادامه داد: اگر چنین اجناسی به بازار برسند، برخورد قانونی می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تأکید کرد: ورود محصولات تقلبی نانویی به بازار می‌تواند علاوه بر تغییر ذهنیت مردم نسبت به این فناوری، آنها را متضرر کند که با انعقاد این قرارداد با اداره ثبت علائم تجاری، در صدد هستیم این مشکل را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029611

وب گردی

وب گردی