به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای، مهدی کشمیری در مراسم عقد تفاهمنامه ایجاد و راهاندازی مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای که در محل سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری اختصاص یافته که با روی کار آمدن هیئت عامل جدید، این رقم به ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای تأسیس صندوقهای نوآوری کوچک اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه بحث نوآوری، توسعه فناوری و کارآفرینی در وزارت علوم، جدی است، ادامه داد: در سیاستهای وزارتخانه، این برداشت را داریم که دیگر نمیتوانیم بگوییم باید دانشجو تربیت کنیم؛ اما نسبت به ادامه راه دانشجو مسئولیت نداریم. اگرچه وزارت علوم نسبت به ایجاد اشتغال وظیفهای ندارد؛ اما به نظر من زمان این ادبیات گذشته است، پس باید به طور جدی بار مسئولیت و دغدغه ادامه راه دانشجویان را داشته باشیم.
اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد
کشمیری با تأکید بر اینکه اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد، افزود: حوزه فناوری، ارتباط با صنعت، مهارتافزایی، تربیت و اخلاق و همچنین تزریق امید به دانشجویان از دغدغههای ما محسوب میشود.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم تصریح کرد: فارغالتحصیلان دانشگاه امآیتی ۳۰ هزار کمپانی راهاندازی کردهاند و ۲۰۰ هزار میلیارد دلار گردش مالی استیناف شرکتهای این دانشگاه بوده، گفت: این ادبیات یک دانشگاه کارآفرین است. معتقدم ما نیز باید عناصر مکمل را فراهم کنیم و مسیر دانشگاهها را در این حوزه اعتلا ببخشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید به دانشگاه، ارزشهای افزوده جدی بدهیم، تصریح کرد: امروز تکلیف ما حضور جدی در موضوعات اجتماعی و گرهگشایی از معضلات اجتماعی است و ورود به این حیطه نیز سازوکار خود را میطلبد که مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری همه از این منظر فعالیت میکنند.
کشمیری اظهار کرد: اگر بپذیریم که سرچشمه نوآوری دانشگاه است؛ بنابراین ریشه اصلی نوآوری این است که باید زیرساختها را در محیط دانشگاه فراهم کنیم. در هر حال بحث جدی ما این است که دانشگاهها به این فضا نگاه جدی داشته باشند و سرمایههای خود را بسیج کنند.
استادان نسبت به نقش چاپ مقالات آیاسآی در ارتقا گلایه دارند
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم به گلایه اعضای هیئت علمی نسبت به آییننامه ارتقای استادان اشاره کرد و افزود: استادان نسبت به نقش چاپ مقالات آیاسآی در ارتقا گلایه دارند که بنده نیز معتقدم روح این بحث درست است؛ بنابراین باید نگاه عمیقی به ارتقای اعضای هیئت علمی داشته باشیم؛ اما اگر در این حوزه گناه اصلی بر گردن آییننامه ارتقاست، بخشی از آن نیز متوجه مسئولان دانشگاه و بخشی هم متوجه اعضای هیئت علمی است.
وی بیان کرد: اگر محور کار استادی، پژوهش علمی است باید بگوییم که این استاد برای ارتقا باید مقاله آیاسآی چاپ کرده باشد؛ اما اگر استادی اثربخشی خود را در مسیر دیگری میبیند باید برای ارتقای او مثلاً به چاپ چهار مقاله آیاسآی اکتفا کنیم و این موضوع در اختیار هیئت ممیز دانشگاه است؛ اما سوال این است که چه کسی گفته همه ما باید با استادی از دنیا برویم، ما میتوانیم از خیر استادی بگذریم و اثربخشی خود را در مسیر دیگری غیر از چاپ مقاله آیاسآی بالا ببریم.
کشمیری با اشاره به اینکه نگاه ما در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری عمدتاً به دانشگاههای تحصیلات تکمیلیمحور و پژوهشمحور بوده و امروز به تجربه راهاندازی مراکز رشد در دانشگاههای مهارتی نیاز داریم، اظهار کرد: در جلسهای که در صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع اختصاص تسهیلات اشتغال برگزار شد، بنده متوجه شدم که این تسهیلات فقط برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر اختصاص یافته که گفتم چرا باید دارندگان مدرک کاردانی را از دریافت این تسهیلات خط بزنیم، در حالی که نیاز امروز کشور به اپراتور خوب و دارندگان مدرک کاردانی است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای جایگاه بالایی در نظام آموزشی کشور دارد، تصریح کرد: امیدواریم که با راهاندازی مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای در حوزه کارآفرینی موفق عمل کند.
وی تأکید کرد: رویکرد جدید ما در معاونت پژوهش و فناوری این است که غول مجوز برای فعالیت مراکز رشد را رها کنیم و اجازه دهیم این مراکز متناسب با ظرفیتها و سیاستگذاریها فعالیت کنند.
کشمیری با اشاره به صدور مجوز برای ۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: اگر این مراکز دارای عملکرد موفقی باشند، امیدواریم تا سال آینده برخلاف پیشبینی صورت گرفته تعداد مراکز جدید از ۲۲ مرکز فراتر برود.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه فعالیت مراکز رشد حرفهای است و این فعالیتها مقتضیات خود را میطلبد؛ بنابراین باید متقضیات فعالیت در این حوزه را بشناسیم، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی متوجه ضعف مراکز رشد شود بلافاصله ما را ترک خواهند کرد و مراکز رشد به یک مجموعه مرده تبدیل میشوند که در این رابطه مثالهایی وجود دارد، به گونهای که میگویند فلان پارک علم و فناوری شهر ارواح است. یکی از اهداف ما از بازرسی پشتیبانی از مراکز رشد فعال است.
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور نیز در این مراسم گفت: راهاندازی مراکز رشد نیاز جدید آموزش عالی کشور است، با این وجود دانشگاهها هر چه قدر میتوانند باید خود را به فضای اقتصاد و تجارت نزدیک کنند.
وی با بیان اینکه ما نیازهای دانشگاه فنی و حرفهای را به اطلاع مسئولان وزارت علوم رساندهایم، با این وجود این دانشگاه نیاز دارد که بیشتر مورد حمایت و توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: ایجاد صندوق پژوهش و فناوری مخصوص دانشگاه فناوری، یک نیاز است که دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فناوری وزارت علوم در راستای رفع این نیاز به ما کمک کند.
صالحی عمران با اشاره به فعالیت حدود دو هزار کارگاه و آزمایشگاه در سطح دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم قول تجهیز این کارگاهها و آزمایشگاهها را به ما داده است، در هر حال محیطهای خوبی برای تولید و آموزشهای عملی و کار در دانشگاه فنی حرفهای وجود دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه یکی از انتظارات ما این است که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، دانشگاه فنی حرفهای را در برنامهها و اولویتهای خود قرار دهد، تصریح کرد: میدانم که بسیاری از مدیران وزارت علوم، ظرفیتهای دانشگاه فنی و حرفهای را ندیدهاند که در این راستا قرار شد تورهای بازدید برای معرفی محیطهای مهارتی و عملیاتی این دانشگاه را برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: مطمئنم اگر مسئولان وزارت علوم، ظرفیتهای کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه فنی و حرفهای را از نزدیک ببینند، ذهنیت آنها نسبت به این دانشگاه تغییر خواهد کرد. در هر حال امروز بنده وقتی برخی نامهها را مشاهده میکنم، این نامهها به اسم سازمان فنی و حرفهای به دست ما میرسد.
صالحی عمران با بیان اینکه امروز یکی از شاخصهای توسعه در دنیا توجه به آموزشهای فنی و حرفهای است؛ اما از این طیف خیلی عقب هستیم، اظهار کرد: امیدواریم که عقد تفاهمنامه راهاندازی مراکز رشد باعث شناخت هر چه بیشتر از دانشگاه فنی و حرفهای شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه بخش عمدهای از فارغالتحصیلان دانشگاه فنی و حرفهای مشغول به کار شدهاند، تصریح کرد: زمانی که بنده آمار اشتغال فارغالتحصیلان این دانشگاه را اعلام کردم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به من گفتند این آمار را به من بدهید که آنها را در هیئت دولت اعلام کنم.
آییننامه ارتقا و استخدام در دانشگاه فنی و حرفهای باید تغییر کند
وی با بیان اینکه معتقدم نباید مقالات آیاسآی ملاک ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای باشد، چون این دانشگاه نیازی به مقاله آیاسآی ندارد، تصریح کرد: آییننامه ارتقا و استخدام در دانشگاه فنی و حرفهای باید تغییر کند و ما امیدواریم بتوانیم این آییننامه را تغییر دهیم.
گفتنی است، در این مراسم لوگوی مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفهای کشور رونمایی شد.
انتهای پیام/