اقتصاد 2500 میلیارد تومانی محصولات دانش‌بنیان در صنعت نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: هم اکنون 99 استاندارد در حوزه فناوری نانو به ثبت رسیده و با تدوین صدمین استاندارد در این حوزه، ایران رتبه سوم جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

سعید سرکار دبیر ویژه ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: استاندارد به عنوان یکی از الزامات مهم در توسعه فناوری شناخته می‌شود. از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو با همکاری سازمان ملی استاندارد طی سال‌های گذشته تلاش کرده تا با تدوین استاندارد در حوزه فناوری‌ نانو، نیازهای شرکت‌ها، محققان و فناوران داخل کشور را برآورده سازد.

وی تصریح کرد: هم اکنون 99 استاندارد در حوزه فناوری نانو به ثبت رسیده است. بنابراین با تدوین صدمین استاندارد در این حوزه ایران رتبه سوم جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: استانداردهای تدوین شده براساس استانداردهای بین‌المللی بوده یا بر مبنای مطالعات و پژوهش‌ها تدوین شده است. در حال حاضر در رویکرد جدید تدوین استانداردهای محصول محور مدنظر است تا براساس نیاز شرکت‌ها و جامعه تحقیقاتی داخل کشور تدوین شود.

سرکار گفت: در فناوری نانو مقیاس هر محصولی باید در گام اول اثبات کند که از فناوری نانو استفاده کرده و در این زمینه تاثیرگذار بوده تا جایی که منجر به ارتقای کیفیت و کارآرایی محصول شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به نقش دانشگاه در حوزه فناوری نانو گفت: هم‌اکنون دستاوردهای قابل توجه در این حوزه ریشه در دانشگاه دارد، چرا که کسی نمی‌تواند بیرون از مجموعه وارد این حیطه شود و محصولی ارائه دهد اما رویکرد و تغییر نگرش روی داده در دانشگاه باعث شده که دانشگاه‌ها از حالت انتشار مقاله به سمت توسعه فناوری و ثبت اختراعات معتبر بین المللی و نیز ارائه فناوری در این حوزه حرکت کنند. بنابراین خود این فناوری‌ها می‌تواند منشاء تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون فناوری‌ها نوین دانشگاهی تبدیل به محصول شده و به بازار عرضه می‌شود و حتی می‌توان گفت؛ دانشگاه خاستگاه محصولات دانش‌بنیان است.

سرکار به نحوه ارزیابی‌ها و معیارهای اجرایی در این نوع محصول اشاره کرد و گفت: این که در ارزیابی و سطح دانشگاه‌ها چند ایده منتج به خلق فناوری شده است و نیز میزان فروش و ثبت پتنت نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا براساس آن به دانشگاه‌ها امتیاز داده شود.همین رتبه‌بندی مبتنی بر عملکرد است نه فقط چاپ مقالات؛ این زنجیره را تا انتها در بخش ارزیابی دانشگاه‌ها در نظر می گیریم. دانشگاه‌هایی که بیشتر در عرصه خلق فناوری و انجام پایان‌نامه‌های کاربردی و محصول محور و فعال هستند، امتیازات بیشتری می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه واحد علوم و تحقیقات در بخش فناوری نانو کارنامه درخشانی دارد. این دانشگاه به دلیل تعداد زیاد دانشجو و شعبات گسترده دانشگاهی توانسته به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

وی حجم اقتصاد محصولات دانش‌بنیان را بالغ بر 2500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما به توسعه فناوری نانو در کشور خوش‌بین هستیم و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده با جهش قابل توجهی مواجه شویم که تمام اینها ثمره کار دانش بنیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029646

وب گردی

وب گردی