تجلیل  از احیاء کنندگان 10 عمارت قدیمی در بافت تاریخی منطقه 11

احمد مسجد جامعی در آیین نکو داشت روز تهران و تقدیر از احیاء کنندگان خانه های قدیمی منطقه 11 که در خانه فاموری برگزار شد گفت: سیاست گذاری در ساخت و ساز شهری موجب تخریب میراث تاریخی تهران می‌شود که در این حوزه نیازمند بازنگری جدی هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، به مناسبت نکو داشت روز تهران، آیین نکو داشت تقدیر از احیاءکنندگان خانه های قدیمی حصار ناصری در منطقه 11 با حضور احمد مسجد جامعی ، محمد سالاری ، حسن خلیل آبادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه 11 و مالکان ابنیه قدیمی در خانه فاموری برگزار شد.

در این مراسم احمد مسجد جامعی با بیان این که خانه‌های قدیمی تهران از حالت انبار و کارگاه به کاربری‌های متناسب در حوزه فرهنگ و خدمت سوق داده شده اند، افزود: در سال های اخیر معماری مورد توجه قرار گرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شرایطی که رغبتی برای سرمایه گذاری در سایر حوزه ها نیست؛ اما در این حوزه با کارکردهای متناسبی که تعریف شده رغبت وجود دارد و متناسب باشرایط توسعه ماست.

وی ادامه داد: برای خانه های قدیمی که احیاء شده اند؛ کاربری متناسبی در حوزه فرهنگ و خدمات تعریف شده و خانه های قدیمی با معاصر سازی حفظ شده اند و این اقدامات هم به لحاظ معماری و هم کسب و کار ارزشمند است.

مسجد جامعی همچنین گفت: من نگران عدم تداوم وضعیت فعلی در احیاء بافت‌های تاریخی و ابنیه تاریخی نیستم. این خود افراد و شهروندان هستند که در این شرایط وارد این فعالیت می‌شوند. این در حالیست که شهرداری منطقه11 از اختیارات خود برای تسهیل‌گری در این فعالیت استفاده می‌کند و بیشتر افراد خودشان برای احیای این خانه‌ها گام بر می‌دارند و مدیریت آن را نیز خود به عهده می‌گیرند.

مسجدجامعی تاکید کرد: توجه به معماری و شهرسازی امر جدیدی است، اما از نظر من نسبتا تا به امروز موفق بوده و علت این موفقیت نیز فضای عمومی و بستر اجتماعی است که برای این عرصه فراهم شده، لذا توفیقاتی نیز داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم بازنگری در سیاست‌های معماری و شهرسازی تهران تاکید کرد و افزود: باید در سیاست‌های معماری و شهرسازی تجدید نظر شود. بعضا سیاست گذاری در ساخت و ساز شهری موجب تخریب میراث تاریخی تهران می‌شود که در این حوزه نیازمند بازنگری جدی هستیم.

همچنین نصراله آبادیان در آیین نکو داشت روز تهران در خانه فاموری با اشاره وجود 4 کیلومتر از حصار ناصری در محدوده منطقه 11 گفت: با توجه به وجود بخشی از بافت تاریخی شهر تهران در منطقه ۱۱ اقدامات شناسایی، ثبت ملی و احیاء برخی خانه های تاریخی انجام شده و با رویکرد تسهیلگری با سرمایه گذاران و مالکان این خانه ها همکاری کردیم.

آبادیان با بیان این که سعی کردیم نگاه ما نسبت به احیاء کنندگان خانه های قدیمی با ساخت و ساز معمولی متفاوت باشد؛در خصوص بهره برداری از این ابنیه گفت: بخش قابل توجهی از بناهای قدیمی قبلا انبار بوده و اکنون تبدیل به فضاهایی شده که جنبه کارکرد عمومی دارند و جزو فضاهای با کیفیت شهر هستند و موضوع اقتصاد هم در آن ها معنا پیدا کرده.

در این مراسم محمد سالاری و حسن خلیل آبادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران از احیاء کنندگان خانه های قدیمی و سرمایه گذارانی که در شرایط اقتصادی کنونی این خانه ها را مرمت کردند تشکر کردند.

بر اساس این گزارش طی 2 سال گذشته برخی ابنیه و عمارت های قدیمی واجد ارزش معماری و هنری در بافت تاریخی منطقه 11 توسط مالکان آن ها احیاء شدند و اکنون کاربری های متنوعی برای آن ها تعریف شده که مورد استقبال و استفاده عموم قرار گرفته است.

این مراسم با تجلیل از احیاء کنندگان خانه های ارزشمند و قدیمی منطقه 11 شامل خانه زی ، بوتیک هتل حنا ، کافه رستوران میعاد ، بوتیک هتل تاج ، کافه گالری ریرا ، خانه فاموری ، کافه کتاب دارالخلافه و معمار و طراح مرمت خانه های تاریخی به پایان رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029678

وب گردی

وب گردی