کشف چگونگی عملکرد داروهای گیاهی بر فشار‌خون

تحقیقات جدید چگونگی کارکرد داروهای خانگی روی کنترل فشار خون را بررسی می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گیاهان متداول و معمولی از جمله اسطوخودوس، رازیانه و بابونه دارای سابقه طولانی به عنوان داروهای گیاهی کاهش فشار خون هستند و قرن هاست که مردم از آنها استفاده می شود. تحقیقات جدید مکانیسم های مولکولی کارکرد این گیاهان را توضیح می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که بسیاری از گیاهان شناخته شده سنتی که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند، یک کانال خاص پتاسیم (KCNQ5) در رگ های خونی را فعال می کنند.

KCNQ5 ، همراه با سایر کانال های پتاسیم از جمله KCNQ1 و KCNQ4، در عضله صاف عروقی تعریف می شود. با فعال شدن KCNQ5 رگ های خونی شل می شوند که آن را به عنوان مکانیسمی منطقی حداقل برای بخشی از اقدامات کاهش فشار خون از طریق داروهای محلی گیاهی تبدیل می کند.

ما دریافتیم که فعال سازی KCNQ5 یک مکانیسم مولکولی متحد است. Lavandula angustifolia ، معمولاً به نام اسطوخودوس از جمله مواردی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه کشف شد که این ماده جزو مؤثرترین کانال های پتاسیم KCNQ5 به همراه عصاره گیاه رازیانه و بابونه است.

جالب توجه این که ویژگی فعال سازی کانال پتاسیم KCNQ5 در داروسازی مصنوعی مدرن فاقد کاربرد است. تاکنون به نظر می رسید روش های معمول غربالگری با استفاده از آزمایشگاه های شیمیایی وجود ندارد که شاید دلیل این امر را یک ویژگی شناخته شده داروهای فشار خون مصنوعی باشد.

کشف این بازکننده های کانال پتاسیم KCNQ5 ممکن است توسعه روش های درمانی هدفمند در آینده را برای بیماری هایی از جمله فشار خون بالا و انسفالوپاتی را با از دست دادن عملکرد KCNQ5 کاهش دهد.

استفاده از داروهای بومی گیاهی به ابتدای تاریخ بشریت برمی گردد. شواهدی از DNA وجود دارد که قدمت 48000 ساله دارد و حاکی از مصرف گیاهان برای استفاده های دارویی توسط Homo neanderthalensis (گونه انسان های اولیه ) است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029682

وب گردی

وب گردی