«تهران» آینه ایران است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تهران را باید آینه ایران نامید، گفت: هیچ تصمیمی برای شهر تهران نمی‌توان گرفت مگر اینکه یک پیوست ملی برای آن پیش‌بینی شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران شامگاه امشب در آیین نکوداشت روز تهران که در کاخ گلستان و با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، پیروز حناچی شهردار شهر تهران و جمعی از سفرای کشورهای خارجی در کاخ گلستان برگزار شد، گفت: خرسندم که روز تهران در پنجمین سال به هفته تهران گسترش پیدا کرد.

مسجدجامعی ادامه داد: شاید هر روز روز تهران است و پیوستگی تهران با ایران، یک پیوستگی کهن و تاریخی است.

وی افزود: همین عمارت شمس العماره نمادی از تهران است و نمادی از تجدد و تلفیق تجربه ایرانی و جهانی است به دلیل اینکه در اینجا از بادگیر یزد هم نشان می‌بینید و اولین بنای بلند مرتبه است که الگوی جهانی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: چهار باغ را در این کاخ می بینید همانطور که اقبال لاهوری به آن اشاره کرده است و در اینجا در نگاره‌ها و نقاشی‌ها، ردپای مکتب شیراز و تبریز و اصفهان دیده می‌شود.

مسجدجامعی گفت: در اینجا حتی از سیستان و ترکمن صحرا و لرستان هم نشانه وجود دارد و اینجا تنها بنای ثبت شده جهانی است.

وی ادامه داد: وقتی روح ایرانی در یک محوطه می‌دمد می تواند جایگاه ویژه‌اش را در جهان پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر اساس قدیمی ترین سرشماری ها بیش از ۲۵ قوم ایرانی در شکل‌گیری تهران نقش داشته‌اند.

مسجدجامعی گفت: در تهران ده‌ها و صدها حسینیه، مسجد، مدرسه و کلیسا و کنیسه و آتشکده است و نشان دهنده روح معنویتی است که در تهران دمیده شده است.

وی تصریح کرد: از قدیمی‌ترین گزارش‌ها رفت و آمد مسیحیان و ارامنه مورد توجه قرار گرفته است و در قدیمی ترین گزارش‌ها از این روح معنا و پناهگاه بودن ایران حرف‌هایی زده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ایران در زمانی که کشورهای منطقه دچار مشکل می‌شده‌اند مورد احترام و جایگاه امن‌شان بوده است.

مسجدجامعی گفت: اگر به قبرستان‌های وسیع موجود در ایران نگاه کنید می بینید که از روس و لهستان و انگلیس و دیگر کشورها توانسته‌اند در امنیت نمادهای خودشان را نصب کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تهران شهر مهربانی و شهر حماسه است و شهر محبت و معنویت است زیرا تهران، آینه ایران است.

وی افزود: روز تهران، روز شهرداری تهران نیست بلکه روز شهروندان تهرانی است و همه شهرهای کشورمان ایران به کمک تهران آمده و آن را ساخته‌اند.

مسجد جامعی گفت: بسیاری از هنرمندان جای جای ایران زندگی کرده‌اند و به آن بالیده‌اند؛ درست این است که بگوییم ایران بدون تهران معنا ندارد.

وی گفت: هیچ تصمیمی برای تهران نمی‌شود گرفت مگر اینکه به پیوست آن، مناسبت کلی کشور را مد نظر قرار دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: کسانی که برای تهران پژوهش می‌کنند، نمی‌توانند بدون توجه به تاریخ این شهر و بدون نظرخواهی از شهروندان آن برایش پژوهش و تصمیم سازی کنند.

مسجدجامعی گفت: هویت تهران در قنات‌هایش، توچال و دربندش نهفته است و چنارهای خیابان ولیعصر بخشی از هویت تهران است که باید از خراب شدن و از بین رفتن آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029685

وب گردی

وب گردی