نظام هیئت علمی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با محوریت ارتقای اساتید تدوین شود

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: باید نظام هیئت علمی مختص دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با محورهای نحوه استخدام، شاخص‌های مرتبه هیئت علمی، بازآموزی و آموزش‌های ضمن خدمت و در مجموع ارتقای اساتید در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه فنی‌و‌‌حرفه‌ای، نشست بررسی آیین نامه استخدام و ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای روز گذشته با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور، نشست بررسی آیین ارتقای اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای برگزار شد.

عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بیان کرد: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای از سال 1390 به مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم انتقال پیدا کرده و نباید در مسائل آموزشی و پژوهشی با مدل دانشگاه های نظری کشور که ماهیت و محور فعالیت آنها با این مجموعه تفاوت دارد مقایسه شود. این موضوع از جمله مهم‌ترین موضوعات و مباحثی است که باید در خصوص دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

باقری افزود: طی 2 سال اخیر در دانشگاه در خصوص توجه به ارتقای اساتید، تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها، بروز رسانی برنامه‌های درسی کارهای بزرگی صورت گرفته ولی اعتقاد دارم باید دستورالعمل و آیین نامه های مختص دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با محوریت مأموریت آن تعریف شود.

وی بیان کرد: در کشور یک آیین‌نامه استخدامی برای اعضای هیئت علمی داریم که شامل رتبه‌های مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام است و به نظر می آید آیین نامه مذکور با ماهیت فعالیت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای همخوانی ندارد،‌ به همین منظور اعضای هیئت علمی که جذب می‌شوند با آیین‌نامه کنونی مخصوصاً در بحث ارتقا دچار مشکل خواهند شد. بنابراین باید نظام هیئت علمی مختص دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با محورهای نحوه استخدام، شاخص‌های مرتبه هیئت علمی، بازآموزی و آموزش‌های ضمن خدمت و در مجموع ارتقای اساتید در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز هیئت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان اینکه در این نشست باید چارچوب های استخدامی و ارتقای اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بررسی شود، گفت:امیدواریم با تلاش مسوولان دانشگاه تا چند ماه آینده بتوانیم آییننامه جدیدی با اهداف، ویژگی ها و شرایط خاص دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای تنظیم کنیم.

وی افزود: در مرحله اول بایستی کارگروه های تخصصی برای ترسیم فعالیت ها با مشارکت حاضرین این نشست شکل گیرد، در این نشست‌ها قرار نیست آیین‌نامه استخدامی و ارتقا استخراج شود؛ بلکه بنا داریم با استفاده از خرد جمعی و تجربیات اساتید حاضر، مفاهیم لازم را تعریف کنیم و بعداً در ضوابط و آیین‌نامه‌ها استفاده کنیم

در ابتدای این نشست ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای ضمن عرض خیر مقدم حضور مدعوین با اشاره بر اینکه موضوع این نشست بررسی راهکارهای ارتقا و استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه است اظهار کرد: تدوین آیین‌نامه‌ای منسجم و بومی مختص اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای یکی از موضوعات و برنامه‌های اصلی دانشگاه است و به نظر بنده آیین نامه ارتقای استادان در آموزش‌های مهارتی باید متفاوت از سایردانشگاه‌ها باشد.

وی بیان کرد: این دانشگاه در سراسر کشور دارای 176 دانشکده و آموزشکده فنی‌و‌حرفه‌ای (53 مرکز مختص دختران و 123 مرکز به پسران) در 111 شهر است که بیش از 200 هزار دانشجو، 110 رشته کاردانی، 60 رشته کارشناسی ناپیوسته و 7 رشته کارشناسی پیوسته از سال 97 در آن تحصیل می‌کنند. در راستای اجرای بند ب ماده 65 و66 قانون برنامه ششم توسعه، مجوز شورای مستقل برنامه ریزی آموزشی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف سیاستگذاری منسجم در برنامه ریزی درسی برای توسعه هدفمند آموزش های عالی فنی‌و‌حرفه‌ای و به منظور رفع نیازهای اولویت دار مهارتی کشور بر مبنای مطالعات آمایشی اخذ کردیم. همچنین در طول مدتی کمتر از یکسال تعداد 41 برنامه درسی آموزشی کاردانی پیوسته بروز رسانی شد و دانشجویان ورودی جدید با این برنامه های درسی جدید شروع به تحصیل خواهند کرد.

صالحی عمران از ایجاد دوره های کاردانی جدید در رشته های حمل و نقل، معماری داخلی، مکاترونیک و فتوگرافیک برای آموزشکده های فنی‌و‌حرفه‌ای در سراسر کشور خبر داد و افزود: در راستای مأموریت های تعریف شده دانشگاه در جهت کارآفرینی و اشتغال جوانان و موافقت دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 4 دوره کاردانی با 38 رشته محل جدید ایجاد و در دفترچه آزمون کاردانی نظام جدید سال تحصیلی 99_98 سازمان سنجش آموزش کشور لحاظ شد.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای ادامه داد: در حال حاضر در دانشکده و آموزشکده های فنی‌و‌حرفه‌ای سراسر کشور حدود 2 هزار کارگاه و آزمایشگاه فعال داریم که این فضاها محیط عملی خوبی را برای پرورش استعداد‌های و آموزش مهارت‌های فردی ایجاد کرده است.

صالحی عمران گزارشی از تعداد اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی دانشگاه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 349 هنرآموز، دبیر و مدرس و 394 عضو هیئت علمی تطبیق یافته و 141 عضو هیئت علمی آموزشی کادر آموزشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام اینکه جذب اعضای هیئت علمی این دانشگاه مانند تمام دانشگاه ها از طریق سایت جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم صورت گرفته و از سال 94 تا 96 مجموعاً 90 نفر کارشناسی ارشد و 51 نفر دکتری حایض شرایط بوده اند که به کار گرفته شده اند گفت: تعداد 31 نفر هم از فرصت بورسیه وزارت علوم به هیئت اجرایی جذب دانشگاه معرفی شدند که از این تعداد 21 نفر در مراحل استعلام و تحقیقات صلاحیت های عمومی قرار دارند که بعد از اعلام نتایج جذب دانشگاه خواهند شد.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با ابراز نگرانی از تعداد اعضای هیئت علمی و مدرسان نسبت به دانشجو اعلام کرد: شاخص نسبت دانشجو به استاد شرایط مناسبی ندارد و این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی دانشگاه است، این در حالیست که تعداد 20 هزار نفر استاد مدعو مسئولیت عمده آموزشی دانشجویان را در سراسر کشور بر عهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های خوب دانشگاه بازنگری و آماده سازی آیین نامه صلاحیت های مدرسان بود که اساتید مدعو بایستی طبق ضوابط و مقررات تدوین شده امتیازات لازم را جهت تدریس در دانشگاه کسب و کد مدرسی دریافت می کردند.

صالحی عمران افزود: آمار و اطلاعات موجود کادر آموزشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در شرایط کنونی است و این سوال پیش می‌آید آیا با تعداد زیاد دانشجویان و ضعف موجود در کادر آموزشی و هیئت علمی آیین نامه استخدام جداگانه‌ای از سایر دانشگاه‌ها برای این مرکز علمی و مهارتی نباید تدوین شود؟

وی با اشاره بر تجربیات بین‌المللی سیستم‌های آموزشی مهارتی و فنی‌و‌حرفه‌ای در دنیا بیان کرد: آموزش های مهارتی در جوامع مختلف دنیا از جایگاه بالایی برخوردار است چراکه از محورهای اصلی توسعه پایدار به شمار می‌رود.

وی افزود: با مطالعه ای که بر اساسی و کلیدی ترین چالش های آموزش های مهارتی در دنیا داشتم؛ بزرگترین دغدغه و برنامه موسسات آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی در کشورهای پیشرفته، همکاری نزدیک با شرکای صنعتی و تجاری است به همین منظور اگر قرار است دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در راستای مأموریت تعریف شده کار کند حتماً باید همکاری دو جانبه با صنایع و بنگاه های اقتصادی داشته باشد.

صالحی عمران با اشاره بر شاخص های شایستگی اساتید در کشورهای پیشرفته بیان کرد: اساساً یک مدرس فنی‌و‌حرفه‌ای ضمن مهارت‌های تدریس، بایستی شایستگی‌های عمومی را هم دارا باشد که در همین راستا باید الگویی برای دانشگاه های مهارتی ترسیم شود.

وی سوالاتی با عنوان چه مسائل و چالش هایی پیش روی اساتید مهارتی در مقایسه با سایر اساتید دانشگاه وجود دارد؟ استانداردهای جهانی آموزش های پیش از خدمت اساتید مهارتی چیست؟ چه شرایط و شایستگی هایی برای استخدام در دانشگاه های مهارتی لازم است؟کشورهای مختلف در اجرای برنامه های توسعه مداوم حرفه ای (CPD) اساتید مهارتی استخدامی چگونه عمل می کنند؟ نظام رتبه بندی اساتید مهارتی در کشورهای مختلف چگونه است؟مطرح کرد و گفت: در راستای مطالعاتی که انجام شد مشخص گردید کشورهای توسعه یافته نظامی با عنوان رتبه بندی اساتید مهارتی ایجاد کرده اند و مسیر هموار و مشخصی برای جذب ایشان وجود دارد.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: سیستم های ضعیف استخدام، آموزش های ضعیف قبل از خدمت، عدم وجود مسیرهای شغلی، تصویر ضعیف اجتماعی، تبعیض جنسیتی، کمبود داده های جهانی، امنیت شغلی پایین و بودجه ضعیف تخصیص داده شده به آموزش های فنی‌و‌حرفه‌ای بزرگترین چالش های پیش روی اساتید مهارتی در کشور است.

وی بیان کرد: یونسکو در گزارشی پیشنهاداتی را برای استخدام و آموزش اساتید مهارتی منتشر کرده است که نکات ذکر شده در آن برای معلمان (teachers)، مربیان (trainers)، آموزشگر (instructors)، منتورها (mentors)، تکنسین ها (technicians ) و .... که نقش ها ، وضعیت و وظایف آنها با یکدیگر متفاوت است و همگی به عنوان کارکنان حرفه ای شاغل در مراکز و دانشگاه های فنی حرفه ای شناخته می شوند، قابل استفاده است. این اصطلاحات و نام گذاری ها در سیستم های ملی TVET مختلف، متفاوت است.

گفتنی است در پایان صالحی عمران به برنامه های آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و وظایف و حقوق اساتید مهارتی و نحوه ارتقای این اساتید در کشورهای مختلف از جمله، ویتنام، بریتانیا، فیلیپین، آلمان و ساموا اشاره کرد و از حاضرین در نشست درخواست کرد تا نگاه ویژه ای به آموزش های مهارتی در کشور داشته باشند تا با استفاده از خرد جمعی و تدوین آیین نامه های ارتقای اساتید مختص دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای این مرکز علمی و مهارتی بتواند در مسیر تحقق اهداف خود گام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029717

وب گردی

وب گردی