اساسنامه خانه دانشگاه تهران در انتظار تصویب/ ارتباط دانشگاه با خانواده نباید به استقلال دانشجو لطمه وارد کند

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: مراسم رونمایی از راهنمای گام‌به‌گام آموزش نشاط اجتماعی برای کارشناسان و متخصصان 21 مهرماه برگزار می‌شود.

حمید پیروی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به پروتکل آموزش نشاط اجتماعی دانشجویان اظهار کرد: حدود 3 سال پیش موضوع نشاط اجتماعی در دانشجویان و مؤلفه‌هایی که نشاط اجتماعی را در سن دانشجویی تعیین می‌کند و منجر به افزایش آن می‌شود، در دستور کار قرار گرفت و پژوهش‌های لازم در این زمینه آغاز شد. در ادامه مدل نظری به‌زیستی روانشناختی در راستای نشاط اجتماعی دانشجویان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: پس از چند مرحله، فعالیت پژوهشی در راستای شناسایی وضعیت نشاط اجتماعی و تعیین مؤلفه‌های دوران دانشجویی آغاز شد. در حال حاضر اطلاعات کاملی در اختیار داریم که به وسیله آن وضعیت نشاط دانشگاه‌ها نسبت به سایر دانشگاه‌ها و به صورت کلی ذکر شده است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: برخی از مراسم‌های خاص که در ایام مختلف برگزار می‌شود به افزایش نشاط اجتماعی کمک می‌کند؛ اما نشاط اجتماعی به آن معنا نیست که دانشگاه یک مراسم شادی‌بخش و نشاط آفرین برگزار کند و مدعی شود نشاط دانشجویان و در نهایت جامعه را افزایش داده است.

وی افزود: در همین راستا تعریف نشاط و تعیین مؤلفه‌های آن در دستور کار قرار گرفت و پس از مدتی کتابچه‌ای تحت عنوان «نشاط دانشجویی» تدوین شد. به دنبال این، یک راهنمای گام‌به‌گام آموزش نشاط اجتماعی برای کارشناسان و متخصصان تدوین کرده‌ایم، مراسم رونمایی از این کتاب راهنما یکشنبه 21 مهر با حضور مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و سایر مسئولان برگزار خواهد شد.

پیروی بیان کرد: پروتکل آموزش نشاط اجتماعی دانشجویان 16 مهر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که در هفته بهداشت روان (18 تا 24 مهر) دانشگاه‌ها بتوانند کارگاه‌های آموزشی مختلفی را با موضوع نشاط اجتماعی در دانشگاه‌های کشور برگزار کنند. امیدوارم با این اقدامات سهم کوچکی در افزایش به‌زیستی روانشناختی دانشجویان داشته باشیم.

اسا‌سنامه خانه دانشگاه تهران درانتظار تصویب

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تهران در راستای تعامل بیشتر با دانشجویان اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند که با دانشگاه ارتباط داشه باشند. از طرفی باید بررسی کرد این تعامل به استقلال دانشجویان لطمه‌ای وارد نکند؛ یعنی باید به نوعی این ارتباط را برقرار کنیم که دانشجویان نیز از آن رضایت داشته باشند،‌ نباید دانشگاه‌ها در این تعامل به گونه‌ای عمل کنند که اطلاعات فردی دانشجویان در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: دانشگاه باید اطلاعاتی کلی درباره شرایط دانشگاه و مسائل مختلف دانشجویی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد و ذهن آن‌ها را نسبت به این مسائل حساس کند. اگر دانشجو اطلاعات لازم را داشته باشد، نسبت به مسائل تحصیلی فرزند خود و نقشی که می‌تواند در این زمینه ایفا کند، واکنش نشان می‌دهد؛ همچنین می‌تواند مدل ارتباط با فرزند را به درستی و متناسب با شرایط سنی فرد تنظیم کند. به نوعی دیگر می‌توان گفت خانواده‌ها با این تعامل می‌توانند بر اعمال دانشجو نظارت داشته باشند نه اینکه بخواهند فرزندشان را کنترل کنند.

وی افزود: از طرفی دانشجویان نسبت به ارتباط با خانواده کمی حساس هستند، به‌همین منظور ارتباط دانشگاه و خانواده باید با احتیاط بیشتری انجام شود. دانشگاه تهران در طول سال تحصیلی، برای ارتباط بیشتر با خانواده‌ها از آن‌ها دعوت می‌کند که در دانشگاه حاضر شوند. موضوعات و مسائل دانشجویی در قالب محتوای آموزشی و بروشور در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا خانواده‌ها بتوانند دیدگاهی کلی از دوران دانشجویی فرزندان خود داشته باشند.

پیروی در پایان بیان کرد: در حال حاضر با طرح نهایی «اساسنامه خانه دانشگاه» در دانشگاه تهران موافقت شده است، این طرح هم‌اکنون در مرحله تصویب نهایی قرار دارد. اساسنامه خانه دانشگاه می‌تواند یک مدل ارتباطی کاملاً علمی برای خانواده‌ها در دانشگاه باشد،‌ بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند به این انجمن بپیوندند. گفتنی است این انجمن با انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش متفاوت بوده و نمونه تکامل یافته آن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029725

وب گردی

وب گردی