عدم توجه به موضوع امنیت و دفاع، فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کند

نشست تخصصی هوشمندسازی و دفاع سایبری از زیر ساختهای اساسی و عمده کشور با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از متخصصین این حوزه در واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در این نشست سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با اشاره به کم توجهی چند دهه اخیر به روستاها و سیل جمعیتی و کنترل ناپذیر مردم به شهر‌ها، توسعه شهرها به صورت تحمیلی، تکامل نیافته در تمام ابعاد شهری انجام پذیرفته و توجهی به توسعه امنیت و دفاع شهری در گسترش شهرنشینی نشده است.

جلالی در ادامه افزود: با ظهور فناوری های نو و توسعه آنها توسط دولت برای بهبود رفاه شهری برای مردم، لاجرم ورود فناوری‌های نو به زیر ساخت‌های شهری شکل گرفته و توسعه شهرها صرفاً با نگاه فیزیکی و مهندسی و حل برخی مشکلات ترافیکی و سکونت‌گاهها صورت گرفته و توجهی به سایر ابعاد شهری از جمله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیت شهری و دفاعی نشده است. وی افزود باید در رویکرد جدید توسعه شهری، همه نیازهای انسان در شهر به خصوص توسعه امنیت و دفاع شهری را مدنظر قرار داده و نظام شهرسازی کشور باید یک نظام جامع و توسعه یافته در همه حوزه‌های شهری داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این مطلب که معاونت امور شهری در سازمان پدافند غیرعامل با ابلاغ سندی که در وزارت کشور تشریح شده، خطوط کلی، چشم انداز، نقشه راه، برنامه و جهت‌گیری‌هایی که در مدیریت شهرها در خصوص پدافند غیرعامل و توسعه امنیت و دفاع شهری به آن بپردازند به آنها ابلاغ می‌نماید.

وی در ادامه با تشریح مسائل امنیت و دفاع شهری در مقابل تهدیدات سایبری و غیر سایبری و چگونگی دفاع و حفاظت از مردم و زیرساخت‌ها به این نکته اشاره نمود که اجزای اصلی و زیرساخت‌های کشور باید به صورت بومی توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل تولید و تهدیدها به فرصت تبدیل گردند.

در ابتدای این نشست تخصصی حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، امروزه ادبیات پدافند غیرعامل به صورت یک جریان فکری در بین استادان واحد تهران شمال در آمده که این دستاوردی بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی که "فضای مجازی به اندازه انقلاب اهمیت دارد" شافزود این جمله معنی ثقیل و مهمی داشته و برای اینکه در جهت حفظ نظام و انقلاب اقدام کنیم، باید تمامی ابعاد فضای سایبر را درک کرده و به حوزه‌های علوم انسانی در بحث سایبری نیز توجه ویژه نمود.

خالدی با اشاره به نقش مهم سایبر در همه حوزه‌های کشور افزود؛ غفلت از این حوزه دارای خسارات جبران ناپذیری بوده و نقش دانشگاه و نخبگان دانشگاهی در این حوزه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: خوشبختانه اعضای هیات علمی واحد با آشنایی بیشتر از حوزه پدافند غیرعامل و درک این مهم در این مساله ورود نموده‌اند.

در این نشست علمی و تخصصی، دکتر سمانه یزدانی، زهرا عینانلو، حمیدرضا حسین زاده، محمد میرزایی، مهدی امنیان از اعضای هیات علمی واحد تهران شمال در حوزه‌های تخصصی خود به تشریح مباحث مطرح شده پرداختند.

در پایان این نشست با حضور جلالی و خالدی از برخی چهره های علمی فعال در این حوزه تقدیر شد.

انتهای پیام

کد خبر: 1029726

وب گردی

وب گردی