دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زیر سقف خوابگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متأهلی

هر استان در دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه ساخت 100 خوابگاه متأهلی را بر عهده دارد. این خوابگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با امکانات لازم ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که مختص به دانشجویان پسر کارشناسی ارشد و دانشجویان دختر کارشناسی است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری- بسیاری از دانشجویان در همان دوران تحصیل، تصمیم می‌گیرند که زندگی مشترک خود را آغاز کنند. اگر سری به خوابگاه‌های دانشجویی بزنیم، تعداد زیادی از دانشجویان را می‌بینیم که در کنار کتاب و دانشگاه، ازدواج کرده و تشکیل خانواده دادند. هم‌زمانی این دو شاید در ابتدای امر آسان به نظر آید؛ اما مشکلاتی در بطن خود دارد و فقط دانشجویانی که در این مسیر قدم گذاشته اند از آن با خبر هستند.

تصور کنید فرد یا افرادی متاهل باشند و بخواهند در شهری غیر از شهر خود ادامه تحصیل بدهند؛ آن وقت داشتن خوابگاه متاهلی برای داوطلبان متاهل، اصلی‌ترین اولویت خواهد بود. در چنین شرایطی انتخاب فرد تغییر کرده و به‌جز مسائلی همچون مزیت‌ها و حضور اعضای هیات علمی توانمند در یک دانشگاه، داشتن خوابگاه متاهلی نیز جزو جدایی‌ناپذیر انتخاب می‌شود؛ چراکه در شهری مانند تهران که در شرایط فعلی، مردم بومی اهل آن هم به سختی می‌توانند خانه با قیمتی مناسب پیدا کنند؛ پیدا کردن خانه در توان یک دانشجوی متاهل نیست.

شاید به همین دلیل است که دانشگاه‌ها ساخت و راه اندازی خوابگاه‌های متاهلی را در دستور کار دارند؛ اما این که تا چه میزان در این راه موفق بوده‌اند، همیشه مورد نقد و پرسش دانشجویان بوده است. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی سیاست بومی گزینی را چندی پیش در دستور کار قرار داد تا دانشجویان در شهر محل زندگی خود ادامه تحصیل دهند. سیاستی که علاوه بر ایجاد فرصت‌های برابر برای ارتقای سطح علمی افراد مختلف، این مزیت را نیز به دنبال خواهد داشت که دانشجویان متاهل در همان شهر محل تحصیل خود باشند و دیگر دغدغه خوابگاه نداشته باشند؛ اما بی‌شک برای دانشجویان همیشه این امکان فراهم نخواهد بود که بتوانند در شهر محل سکونت خود ادامه تحصیل دهند. بنابراین دانشگاه آزاد ساخت خوابگاه‌های متاهلی را نیز در دستور کار خود قرار داد.

«سه هزار واحد خوابگاه به مجموعه ظرفیت خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه می‌شود.» این خبری بود که چندی پیش محمد مهدی طهرانچی رئیس این دانشگاه در حاشیه سفر به شهرستان دماوند در جمع خبرنگاران اعلام کرد. با این اوصاف به نظر می رسد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم دارند با ایجاد خوابگاه متاهلی در همه استان‌های کشور تحول عظیمی به راه انداخته و حتی با این اقدام از ظرفیت خالی دانشگاه آزاد اسلامی برای دیگر دانشجویان و حتی غیردانشجویان نیز استفاده کنند.

آن طور که طهرانچی اعلام کرده بود، قرار است هر استان وظیفه ساخت 100 خوابگاه را بر عهده بگیرد. این خوابگاه‌ها به صورت مبلمان خواهند بود که برای دانشجویان پسر کارشناسی ارشد و دانشجویان دختر کارشناسی است.

تاکنون سیاست دانشگاه آزاد گسترش خوابگاه‌های مجردی بود که منجر به زیست مجردی می‌شد؛ اما مسئولان دانشگاه در رویه جدید به دنبال ترویج زندگی متاهلی و کمک به ازدواج دانشجویان هستند. حالا قرار است برخی از خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تغییر وضعیت داده و به عنوان خوابگاه متأهلی فعالیت کنند و برخی خوابگاه‌های متأهلی این دانشگاه در برخی از شهرستان های کشور آماده شده و دانشجویان متقاضی می‌توانند در این مراکز مستقر شوند.

تامین فضای مناسب برای خوابگاه متاهلی در واحد کاشان

کاشان از قدیم دانشجوهای غیر بومی داشته و از همان زمان تاسیس نیز در این واحد خوابگاه‌هایی راه‌اندازی شده است که با ظرفیت 3 هزار دانشجو قابلیت اسکان دارد، البته برخی از این خوابگاه‌ها به علت این که دانشجویان غیربومی کاهش پیدا کردند به مدارس سما تبدیل شده است؛ ولی برخی از آن‌ها هنوز به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهند. واحد کاشان به دانشحویان متاهل فراخوانی زده و به آن‌ها اعلام کرده که در بحث اسکان، تامین فضای مناسب صورت گرفته و طبق دستور العمل سازمان مرکزی خوابگاه‌های متاهلی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

ساخت خوابگاه در زمینی نزدیک واحد بندرعباس در استان هرمزگان

دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در زمینه خوابگاه متاهلی زمینی را آماده و اسناد، مدارک و نقشه‌ها نیز در برای ساخت خوابگاه در این زمین را آماده کرده است. این اسناد و مدارک برای اداره مسکن و شهرسازی استان هرمزگان نیز ارسال شده و قرار است تا سال آینده یک سری از این خوابگاه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و در زمینی که به این منظور اختصاص داده شده راه‌اندازی شود. این زمین نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است. البته در حدود 80 درصد دانشجویان خوزستان بومی هستند. استان هرمزگان در بشاگرد، میناب، رودان، حاجی آباد و حتی هرمز واحد دانشگاهی دارد و بیشتر از متقاضیان همان منطقه دانشجو می پذیرد.

تاسیس 100 سوئیت متاهلی در استان بوشهر

استان بوشهر هم در بودجه امسال خود بحث خوابگاه متاهلی را دیده و با دستور دکتر طهرانچی پیگیری تاسیس 100 سوئیت متاهلی را در برنامه خود قرار داده است. این 100 سوئیت قرار است با پیگیری‌های معاونت عمرانی و سازمان مرکزی به زودی احداث شود. البته در استان بوشهر نیز بالای 50 درصد دانشجویان بومی هستند و با توجه به این که در رشته‌های خاص مثل دریا و دریانوردی، هسته‌ای، آب و آبزیان مزیت‌های زیادی دارد بیشتر دانشجویان آن تمایل دارند در همان استان خود مشغول به تحصیل شوند. بنابراین دیگر دغدغه خوابگاه هم ندارند.

ساخت سرای متاهلی در استان لرستان استارت خورد

در استان لرستان هم تقریبا 95‌درصد دانشجویان بومی هستند؛ اما با توجه به دستور دکتر طهرانچی ساخت خوابگاه متاهلی در واحد بروجرود با عنوان سرای متاهلی استارت خورده است. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان تلاش کرده‌اند تا جایی که امکان داشته باشد در تمام رشته‌ها مثل پزشکی، پیراپزشکی، علوم پایه، کشاورزی و.. پذیرش دانشجو داشته باشند. این مهم‌ترین عاملی است که دانشجویان در خود استان به تحصیل مشغول شوند و دغدغه دوری از خانواده و خوابگاه را هم نداشته باشند. به طور مثال در بروجرود رشته دندان پزشکی ایجاد شده و همین عامل با توجه به استقبال دانشجویان از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی باعث شده مردم در خود استان مشغول به تحصیل شوند.

تغییر کاربری ساختمان‌ها برای ایجاد خوابگاه متاهلی در استان کردستان

دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان هم تاکنون خوابگاه‌های مجردی زیادی داشت؛ اما خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل نداشت. حالا مسئولان آن، طبق بخشنامه جدیدی که دکتر طهرانچی ابلاغ کرده، تصمیم گرفته‌اند ساختمان‌هایی که قابلیت تغییر کاربری دارد را به خوابگاه متاهلی تغییر کاربری دهند. یک ساختمان سه طبقه در واحد سنندج برای این کار در نظر گرفته شده که در حال حاضر به صورت مهمانسراست و قرار است به خوابگاه متاهلی تبدیل شود تا زمینه خوابگاه برای چند دانشجوی متاهل در فاز اول فراهم شود.

5 ساختمان آماده برای خوابگاه‌های متاهلی در استان خوزستان

در استان خوزستان نیز برخی از ساختمان‌ها برای ایجاد خوابگاه متاهلی در نظر گرفته شده است که البته باید طی یک فرآیند و اجازه معاونت عمرانی و سازمان مرکزی تبدیل به خوابگاه شوند. برخی از ساختمان‌ها نیز آماده برای خوابگاه هستند. در کل استان 5 ساختمان برای خوابگاه آماده است و با توجه به تاثیرگذاری فرهنگی و اثرات مثبتی که می‌تواند برای دانشجویان متاهل داشته باشد، فضاهای دیگری نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029730

وب گردی

وب گردی