10 نکته کاربردی در سفر با قطار

رعایت کردن برخی نکات در همه نوع قطار الزامی است اما نکاتی نیز وجود دارند که نوع قطار شما اهمیت رعایت آنها را تعیین می‌کند. به همین خاطر بهتر است به هنگام خرید بلیط سفر به نوع قطار خود توجه کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، برای کسانی که هم می‌خواهند از زیبایی های مسیر لذت ببرند و هم سفر با خودروی شخصی را ایمن نمی‌دانند، قطار بهترین گزینه برای سفرهای زمینی است. وسیله نقلیه ای که علاوه بر ایمنی، نسبت به انواع بلیط سفر از جمله بلیط هواپیما ارزان تر است و مقاصد مختلفی را در داخل و خارج از کشور پوشش می‌دهد. با تمام این مزایا، سفر با قطار معایبی نیز دارد که طولانی تر شدن زمان سفر، تعداد زیاد مسافران و عبور بیش از اندازه مردم از راهروها از جمله مهمترین آنها است. با این حال نیازی به نگرانی در این خصوص نیست چرا که در این میان نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آنها موجب می‌شود تا سفر با قطار همچنان برای مسافران لذت بخش باقی بماند.

۱- به نوع قطار خود توجه کنید

بدیهی است که رعایت کردن برخی نکات در همه نوع قطار الزامی است اما نکاتی نیز وجود دارند که نوع قطار شما اهمیت رعایت آنها را تعیین می‌کند. به همین خاطر بهتر است به هنگام خرید بلیط سفر به نوع قطار خود توجه کنید. برای مثال اگر یک بلیط قطار کوپه ای را رزرو کرده اید، فضای محدود کوپه را در نظر گرفته و چمدان های کوچکتری را برای سفر مهیا کنید. فراموش نکنید دیواره کوپه ها نازکتر از آنی است که مانع از انتقال سر و صدای شما به کوپه مجاور شود پس برای همسفران خود مزاحمت ایجاد نکنید. در مقابل اگر قرار است با قطارهای اتوبوسی سفر کنید خود را برای مسافرتی خسته کننده آماده سازید. چرا که در این قبیل قطارها در مقایسه با وقتی که یک کوپه را به صورت دربست کرایه کرده اید، فضای شخصی کمتری در اختیار دارید و در نتیجه زودتر خسته می‌شوید پس بهتر است تا حد ممکن فضای راحت تری را در صندلی خود فراهم آورید. برای این منظور می‌توانید از بالش های مسافرتی، صندل های راحتی و یک پتوی نازک بهره بگیرید.

۲- حمل وسایل ضروری را فراموش نکنید

سفر با قطار طولانی مدت است پس برای زمان پیش روی خود برنامه ریزی کنید. از به همراه بردن کتاب و مجلات مورد علاقه خود غافل نشوید، وعده های کوچک خوراکی را فراموش نکنید و برای زمان خواب یک چشمبند و گوش گیر با خود ببرید. همچنین بهتر است مدارک مورد نیاز خود را در یک کیف دستی کوچک جای داده و در دسترس داشته باشید. همچنین در این کیف می‌توانید دستمال مرطوب، چسب زخم و یک ژل شستشو را نیز جای دهید.

۳- به ظرفیت باقی مانده در کوپه خود دقت کنید

قطارهای مسافری کوپه ای در ایران با دو ظرفیت ۶ و ۴ نفره به جابجایی مسافران می‌پردازند. پس اگر یک سفر خانوادگی یا چند نفره را برنامه ریزی می‌کنید حتماً به هنگام تهیه بلیط به ظرفیت باقی مانده در کوپه توجه کنید تا در صورت امکان بتوانید با دربست کردن کوپه از حریم شخصی خود در سفر محافظت نموده و مسافرت آرام تری را تجربه نمایید. به عبارت دیگر اگر قرار است ۵ نفره به سفر بروید بهتر است حتماً قطارهایی با کوپه های ۶ نفره را انتخاب کرده و در صورت تمایل، هزینه آن یک صندلی اضافه باقی مانده را نیز پرداخت کنید.

۴- نحوه‌ کار با ترمز اضطراری را یاد بگیرید

سفر با قطار یکی از ایمن ترین انواع سفر است. با این حال بهتر است به محض سوار شدن به قطار، دستورالعمل استفاده از ترمز اضطراری را مطالعه نموده تا در صورت بروز اتفاقات ناخوشایند قادر به استفاده از آن باشید. فراموش نکنید تنها در مواقع اضطراری باید از ترمز قطار استفاده نمایید و در صورتی که بی دلیل و تنها از سر کنجکاوی این ترمز را بکشید متحمل پرداخت جریمه نقدی خواهید شد. در نهایت گفتنی است برای کاهش خسارت در سوانح می‌توانید از بیمه نامه های مسافرتی بهره بگیرید.

۵- با رعایت نکات بهداشتی به خود و همسفرانتان احترام بگذارید

رعایت بهداشت در اماکن عمومی جز حقوق شهروندی تلقی شده و احترام به آن، سفر لذت بخش تری را برای شما و همسفرانتان رقم می‌زند. لذا از کشیدن سیگار در قطار خودداری کرده و به هنگام استفاده از توالت های قطار، نکات بهداشتی را در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از انتشار آلودگی توصیه می‌کنیم از رها کردن شلنگ آب در کف دستشویی خودداری کرده و حتماً دستهای خود یا فرزندتان را قبل از خارج شدن از توالت با آب و صابون بشوئید.

۶- خودسرانه عمل نکنید

اگر کوپه خود را با افراد غریبه شریک هستید به هنگام خواب نظر جمع را جویا شوید تا بیدار ماندن شما و استفاده از چراغ، آسایش را از دیگران سلب نکند. سعی کنید تا جای ممکن وقتی که دیگران خواب هستند در کوپه رفت و آمد نکنید یا حدالامکان درب کوپه را با احتیاط بیشتری باز و بسته کنید. در نهایت اگر برای انجام فرایض دینی یا استراحت در ایستگاهی از قطار پیاده می‌شوید، سریع تر به کوپه بازگردید تا از سفر جا نمانده و سایر مسافرین را معطل نکنید.

۷- موارد ایمنی را جدی بگیرید

هرگز کودکان را در کف سالن یا تخت های فوقانی کوپه ها نخوابانید. فرزندان خود را برای استفاده از بوفه یا سرویس بهداشتی قطار همراهی کرده و آنها را به حال خود رها نکنید. سعی کنید تا جای ممکن مانع از نزدیک شدن کودکان به درب سالن ها به هنگام حرکت قطار شوید. باقی نکات ایمنی را در ادامه مطلب ” ده نکته کاربردی در سفر با قطار ” در قاصدک 24 بخوانید.

۸- جانب احتیاط را در نظر بگیرید

تا جای ممکن از حمل وسایل قیمتی در سفر خودداری کنید و اگر مجبور به حمل آنها هستید هرگز لپ تاپ تا تلفن همراه خود را در کوپه به حال خود رها نکنید و آنها را به شخصی مطمئن از آشنایان بسپارید. از پذیرفتن وسایل امانی افراد ناشناس یا مشکوک خودداری کنید و در صورت بروز مشکل، هرچه سریعتر رئیس قطار را از وضعیت پیش آمده مطلع سازید.

۹- صبوری بیشتری به خرج دهید

در سفر با قطار نیز همچون زمان خرید بلیط اتوبوس، بهتر است در مسیرهای طولانی صبوری بیشتری به خرج داده و با همسفران خود مهربانتر باشید. سالمندان را در سوار و پیاده شدن از قطار همراهی کنید و در مواجه با مشکلات به جای جر و بحث یا دعوا از مهمانداران کمک بگیرید.

۱۰- اطلاعاتی در خصوص ایستگاه مقصد کسب کنید

اگر مقصد شما آخرین ایستگاه قطار نیست و قصد دارید در میانه راه از قطار پیاده شوید، حتماً در خصوص ایستگاه مقصد اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این کار می‌توانید از نرم افزارهای مسیریابی کمک بگیرید یا از مهمانداران در این خصوص پرس و جو کنید تا مقصد خود را از دست نداده و در قطار جا نمانید.
در پایان امیدواریم با رعایت کردن موارد فوق به هنگام تهیه بلیط سفر و مسافرت با قطار، سفر راحتی را تجربه کنید و در آرامش کامل و بدون دردسر به مقصد برسید.

کد خبر: 1029732

وب گردی

وب گردی