شرایط اشتغال مناسب برای نخبگان علوم پایه فراهم شود

مدرس و پژوهشگر ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: اگر کشوری بخواهد به توسعه‌‌یافتگی برسد باید توجه بیشتری به علوم‌‌‌پایه داشته باشد. برای نگه داشتن نخبگان علوم پایه باید شرایط کاری و پژوهش مناسب برای این افراد فراهم شود.

کامیار حسینی مدرس و پژوهشگر ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل انتخاب خود در جمع یک درصد برتر داوران جهان در سال 2019 گفت: مدرک دکتری را در رشته ریاضی با گرایش آنالیز عددی واحد رشت دریافت کردم؛ اما بیشتر در زمینه ریاضی‌ و فیزیک فعالیت دارم. از سال 2017 به نام واحد رشت 42 مقاله ISI ارائه کردم که از این تعداد 9 مقاله در قالب مقالات پراستناد در دنیا است.

وی تشریح کرد: در حال حاضر، به‌‌‌‌‌صورت حق‌‌‌التدریس در واحد رشت تدریس می‌‌‌کنم و عضو بنیاد ملی نخبگان هستم. با توجه به تعداد مقالاتی که داشتم به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه علم ریاضی در استان گیلان و واحد رشت انتخاب شدم.

این مدرس و پژوهشگر ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در ادامه درباره نحوه انتخابش به‌‌‌‌‌عنوان یک‌ درصد برتر داوران جهان تاکید کرد: 500 هزار داور مجلات علمی و پژوهشی در دنیا وجود دارد که یک درصد از این افراد به عنوان داور برتر در حوزه مقالات بین‌‌‌المللی انتخاب می‌‌‌‌شوند. صحت این مقالات باید تایید شود که این مرحله توسط داوران مجلات علمی و پژوهشی انجام می‌‌‌شود.

حسینی یادآور شد: انتخاب داوران مطرح بین‌‌‌‌‌‌المللی در عرصه ارائه مقالات علمی و پژوهشی براساس تعداد داوری‌‌‌‌هایی بوده که در یک‌‌سال انجام می‌‌‌شود و این رتبه‌‌‌‌‌بندی مرتبط به پایگاه (web of Science Group) است.

وی درباره جایگاه علوم پایه در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه، علی‌‌‌‌‌‌رغم مقالات و تحقیقات پژوهشی مناسبی که در زمینه علوم‌‌‌پایه در ایران انجام شده است؛ اما توجه کافی به فارغ‌‌‌‌التحصیلان این رشته‌‌‌‌ها نمی‌‌شود. این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، توجه به علوم پایه و ایجاد اشتغال برای فارغ‌‌‌‌التحصیلان مربوط جایگاه ویژه‌‌‌ای دارد.

مدرس و پژوهشگر ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تاکید کرد: بدون تردید، اگر کشوری بخواهد به توسعه‌‌یافتگی برسد باید توجه بیشتری به علوم‌‌‌پایه داشته باشد. در حقیقت، برای نگه داشتن نخبگان این رشته باید شرایط کاری و پژوهش مناسب برای این افراد فراهم شود تا با استفاده از متخصصان داخلی توانمند در این رشته، بتوانیم پله‌‌‌های پیشرفت را جهت خودکفایی و استقلال ایران طی کنیم.

گفتنی است، کامیار حسینی فارغ‌‌التحصیل دکتری رشته ریاضی کاربردی گرایش آنالیز عددی ورودی ۹۳ دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و از استادان مدعو این واحد دانشگاهی است که سال 97 به عنوان یکی از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان معرفی شد. در سال 2018 نیز، شش مقاله وی در جمع یک درصد مقالات برتر حوزه‌‌های فیزیک و مهندسی پایگاه علوم (web of Science Group) قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029753

وب گردی

وب گردی