تجاری‌سازی ربات‌های آتش‌نشان و امدادگر واحد قزوین/ ربات اتوماسیون جمع‌آوری و دفن زباله آپارتمان‌های مدرن طراحی شد

رئیس مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از تجاری‌سازی ربات‌های آتش‌نشان و امدادگر این واحد خبر داد.

محمد نوروزی رئیس مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: در مرکز تحقیقات مکاترونیک واحد قزوین، 6 آزمایشگاه وجود دارد که شامل آزمایشگاه ربات‌های متحرک، انسان‌نما، صنعتی، پرنده، زیردریایی، خانگی و فوتبالیست می‌شود.

وی افزود: فعالیت این مرکز تحقیقاتی بر مبنای مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر قرار دارد که شامل شرکت در مسابقات روبوکاپ و ترویج رباتیک می‌شود؛ علاوه بر این فعالیت‌ها، تولید محصولات و انجام پروژه‌های صنعتی و برون دانشگاهی نیز در دستور کار این مرکز تحقیقاتی قرار دارد.

نوروزی ادامه داد: تجاری سازی و تولید محصولات به دو صورت در این مرکز تحقیقاتی انجام می‌شود؛ ابتدا به صورت انعقاد قرارداد با شرکت‌های برون دانشگاهی است که در این راستا، چندین ربات در کارخانه‌های خط مونتاژ و بسته‌بندی نصب شده است؛ همچنین قراردادی با یک دانشگاه کانادایی برای ساخت ربات تعادلی گوی‌مانند بسته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات مکاترونیک واحد قزوین درباره جزئیات کارکرد این ربات اضافه کرد: ساخت این ربات زمینه انجام تحقیقات بزرگی را فراهم می کند؛ این ربات روی یک توپ متعادل است و حرکت می‌کند.

وی درباره دیگر فعالیت‌های این مرکز گفت: درحال کار روی دو طرح پیشنهادی به منظور ارسال به آمریکا و کانادا هستیم؛ طرح اول، طراحی رباتی برای جابجایی خودرو به صورت بهینه در پارکینگ طبقاتی است. در طرح دوم، ربات اتوماسیون جمع آوری و دفن زباله در آپارتمان‌های مدرن طراحی می شود؛ این طرح‌ها پس از تکمیل، به محققان ایرانی حاضر در دانشگاه‌های میشیگان و ام آی تی ارسال خواهد شد.

نوروزی در پایان با اشاره به تجاری‌سازی ربات‌های امدادگر و آتش‌نشان تصریح کرد: این ربات‌ها تبدیل به محصول شده و در پروژه‌های عملیاتی، قابل استفاده‌اند؛ همچنین این محصولات در مرحله تجاری قراردارند و در چندین نمایشگاه عرضه شده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت این ربات‌ها، حفظ جان آتش نشانان و امدادگران است به همین دلیل، باید برای استفاده از این محصولات اهتمام بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029797

وب گردی

وب گردی