باید تنش‌های غیرضروری با سایر کشورها را به حداقل برسانیم/ کاهش ارزش دلار زنگ خطری برای آمریکاست

وزیر امورخارجه گفت: باید تنش‌های غیر‌ضروری با سایر کشورها را به حداقل برسانیم، البته این حرف بدان معنا نیست که منافع ملی را در نظر نخواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدجواد ظریف در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: افتخار دارم در دانشگاه معتبر الزهرا (س) در کنفرانسی ضروری برای امروز ایران و امروز و آینده جهان شرکت می‌کنم. کمرنگ شدن مرز دو حوزه داخلی و خارجی در کنار پدیده‌های نوظهور، گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت فوق‌العاده معاملات پولی و بانکی، جهانی شدن فرایند توزیع کالا و خدمات، تصویری ارائه می‌دهد که می‌تواند هم نویدبخش و هم مخاطره‌آمیز باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: فرصتی برای توسعه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد؛ اما امروز یکی از شروط لازم برای رسیدن به امنیت ملی، آرامش داخلی و حفظ نظام سیاسی از تهدیدات جهانی، مد نظر قرار دادن ملاحظات سیاسی است.

ظریف خاطرنشان کرد: دیگر مانند گذشته، دستور کار دستگاه‌های دیپلماسی، موضوعات سیاسی نیست بلکه درون‌مایه رفاهی، اقتصادی و اجتماعی دارد، به همین دلیل دولت یازدهم و دوازدهم، بهبود معیشت مردم را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ به تشدید تحریم‌ها انجامیده است، این در حالی است که تناقضات کلاسیک کاهش پیدا نکرده و پیچیدگی‌هایی در عرصه بین‌المللی، کار را سخت‌تر از گذشته کرده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: شاید برخی اختلاف نظرها بین نخبگان داخلی در موضوعاتی مانند اقدامات مقابله‌ای با تحریم‌ها وجود داشته باشد. آمریکا از قدرت خود برای اعمال فشار اقتصادی به کشورهای مستقلی مانند ایران، چین، کوبا و ونزوئلا استفاده می‌کند.

ظریف تاکید کرد: تبدیل اقتصاد به ابزار جنگی، به اصطلاحی رایج در ادبیات جهانی تبدیل شده است. جنگ‌افزارهای جدید آمریکا، مردم عادی را هدف قرار می‌دهند. در این بین مفهوم تحریم و تروریسم اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره با این‌که چرا به اقدامات آمریکا، تروریسم اقتصادی می‌گوییم، تصریح کرد: اقدامات قهرآمیز یا تحقیرکننده علیه غیر نظامیان برای وادار کردن مردم کشوری به اجرای تصمیمات خود در فرهنگ لغت، معنی تروریسم می‌دهد. پمپئو می‌گوید اگر مردم ایران می‌خواهند غذا برای خوردن داشته باشند، باید دولت خود را وادار کنند که سیاست‌هایش را تغییر دهد. آقای پمپئو انگار مشاوران حقوقی خوبی ندارد و نمی‌داند این حرف مصداق جنایت جنگی است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تحریم بانک مرکزی به هر شکلی خلاف قوانین بین‌المللی است؛ چراکه بانک مرکزی بیشترین مصونیت را بین نهادهای دولتی دارد. در جنگ اقتصادی، شهروندان هدف اصلی هستند، در حالی که در جنگ کلاسیک، هدف جانبی محسوب می‌شوند.

ظریف با تاکید بر این‌که در چنین شرایط تحریمی افسارگسیخته‌ای، واکنش کشور چه باید باشد گفت: برجام شرایطی را ایجاد کرد که به سمت توسعه کشور حرکت کنیم، اتفاقات خوبی نیز رخ داد و البته برخی از ما خیلی زود آنها را فراموش کردیم. با خروج ترامپ از برجام، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد. البته قدرت کشور برای مقابله با فشار حداکثری در حال افزایش است.

وی یادآور شد: راهکار مردم و نظام، مقاومت حداکثری و تکیه بر توانمندی داخلی است.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: استفاده از ارزهای ملی برای مبادله، یکی از روش‌هایی است که در درازمدت به کاهش قدرت دلار منجر خواهد شد. نزدیک‌ترین دوستان آمریکا نیز در تئوری و نه در عمل، در حال فاصله گرفتن از دلار هستند که می‌تواند زنگ خطری برای آمریکا محسوب شود.

ظریف تاکید کرد: باید تنش‌های غیر ضروری را با سایر کشورها به حداقل برسانیم؛ البته این حرف بدان معنا نیست که منافع ملی را در نظر نخواهیم گرفت. باید سیاست‌های خود را با توجه به اولویت‌ها برگزینیم و تنش‌ها را در رابطه با دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029828

وب گردی

وب گردی