استادان دانشگاهی برای ارتباط با صنعت تربیت نمی‌شوند/ افزایش 50درصدی اشتغال دانشجویان حسابداری در واحد گلپایگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان گفت: فعالیت آکادمیک و صرفا آموزشی استادان، سبب عدم آشنایی آنها با چالش‌ها، مشکلات حقوقی و اقتصادی ارتباط دانشگاه با صنعت شده است که باید اقدامات موثری در این زمینه انجام داد.

حمیدرضا خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تاکید بر ضریب بالای اشتغال رشته پرستاری و برنامه های در نظر گرفته شده برای اشتغال دانشجویان گفت: مهم‌ترین اقدام دانشگاه در زمینه اشتغال دانشجویان، اضافه کردن رشته پرستاری به سایر رشته ها با توجه به ضریب بالای اشتغال این رشته است. برخلاف این موضوع که معمولا دانشجویان دختر جذب رشته پرستاری می شوند، بخش بزرگی از دانشجویان جذب شده در رشته پرستاری واحد دانشگاهی گلپایگان، پسر هستند. علاوه بر رشته پرستاری، بحث دانشگاه «جوارِ صنعت» به‌ویژه در گروه رشته مکانیک در واحد دانشگاهی ما درحال اجرا است به این معنی که با فعالیت تعدادی از استادان دانشگاه در صنعت، از این موضوع برای تبلیغ برند دانشگاه استفاده می شود.

خدایی تشریح کرد: همچنین تعدادی از دانشجویانی که دراین زمینه فعالیت می کنند، می توانند در مراکزی که متعلق به استادان یا در مراکزی که توسط دانشگاه معرفی می شوند، دوره های کارآموزی خود را بگذرانند تا در کنار این امر بتوانند حقوق ناچیزی هم دریافت کنند و در نهایت ممکن است جذب واحد صنعتی مربوط شوند. در زمینه رشته صنایع غذایی و علوم دامی هم اقداماتی توسط دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است، که تا دوماه آینده انجام می شود. علاوه بر رشته های نام برده شده، رشته حسابداری دانشگاه هم در وضعیت مطلوبی قرار داد به گونه ای که تعدادی از استادانی که دراین رشته فعالیت می کنند با معرفی مشاغل به دانشجویان، سبب افزایش ضریب 50درصدی اشتغال داشنجویان حسابداری واحد دانشگاهی گلپایگان حتی در مقطع کاردانی شده اند.

وی درباره مأموریت واحد دانشگاهی گلپایگان در طرح پایش اظهار کرد: از زمان ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه درصدد بودیم که دانشجویان را به صورت مناسبی تربیت کنیم؛ اما از زمان ایجاد طرح پایش، چندین کارگروه مجزا را با تعداد اعضای هیأت علمی کم ایجاد کردیم و اعلام شد مطابق مأموریت طرح پایش فعالیت کنیم. به همین دلیل آغاز فعالیت دانشگاه در زمینه عناوین پایان نامه در مقطع رشته های کارشناسی ارشد مانند عمران گرایش زلزله و سازه باید مطابق بخش نامه تعیین شده باشد؛ به گونه ای که پایان نامه هایی که مطابق با بخش نامه نباشد به گروه آموزشی عودت داده شده و از آنها خواسته می شود که این پایان نامه ها تغییر و بهبود پیدا کند. به طور کلی طرح پایش توسط استادان، دانشجویان و شورای پژوهشی واحد دانشگاهی گلپایگان، در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان با بیان وضعیت مطلوب ارتباط دانشگاه با صنعت، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان تا دوسال گذشته در زمینه ارتباط با صنعت در وضعیت مطلوبی قرار نداشت؛ ولی در حال حاضر این امر بهبود پیدا کرده به گونه ای که فعالیت های موثری در رشته مکانیک انجام شده و در زمینه گروه رشته کشاورزی هم یک مجموعه پالایشگاه گیاهان دارویی در حال راه اندازی است که اقدامات اولیه این امر هم انجام شده و امیدوار هستیم که بخش تحقیق و توسعه این پالایشگاه به واحد دانشگاهی گلپایگان سپرده شود؛ همچنین در زمینه رشته حسابداری هم فعالیت و تفاهم نامه های خوبی با بخش های اداری شهرستان منعقد شده است.

وی افزود: بخش نرم افزاری این فعالیت ها به پایان رسیده و یک فضای سه اتاقه برای این موضوع در نظر گرفته شده است؛ حتی اولین جلسه کارگروه ایجاد دفتری در صنعت توسط دانشگاه، هفته گذشته برگزار شد که قرار است دفتری با حضور صاحبان صنایع در واحد دانشگاهی گلپایگان ایجاد شود و بعد از ماه صفر این امر هم انجام می شود.

خدایی با بیان آکادمیک بودن استادان دانشگاه به عنوان مهم ترین مشکل ارتباط دانشگاه با صنعت، گفت: فعالیت استادان دانشگاه بیشتر به صورت آموزشی بوده و متاسفانه از اطلاعات کافی در زمینه چالش ها و مشکلات حقوقی و اقتصادی ارتباط دانشگاه با صنعت برخوردار نیستند، نتیجه این امر می تواند این موضوع باشد که باید افرادی به عنوان حلقه مفقوده در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت فعالیت کنند، این افراد باید با چالش های این موضوع آشنا و تلاش هایی برای بهبود این امر انجام دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است افرادی که دراین زمینه فعالیت می کنند، از نظر ترویج علم، عملکرد ضعیف تری نسبت به استادان داشته باشند؛ لذا باید افرادی که دارای هر دو مهارت تجربه و دانش هستند در این زمینه فعالیت کنند. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، این است که متأسفانه استادان دانشگاه برای ارتباط با صنعت تربیت نشده اند و استادان صرفا برای آموزش تربیت می شوند. مشکل دیگری که در ارتباط دانشگاه با صنعت وجود دارد، مسئله مالی بوده که هم دانشگاه و صنایع درگیر این موضوع هستند، به همین دلیل، صنایع حاضر به همکاری و ارتباط با دانشگاه نیستند.

وی درباره روند تأمین درآمد های غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان بیان کرد: با ابلاغ به زیر مجموعه های تشکیل شده توسط معاونت آموزشی و برگزاری جلساتی با استادان دانشگاه، قرار است طبق بودجه تعیین شده بخشی از طرح های برون دانشگاهی و سایر طرح ها به داخل دانشگاه منتقل شود. مهم‌ترین نکته ای که وجود دارد آن است که تمام سرمایه گذاری های ایجاد رشته پرستاری از سال 96 در واحد دانشگاهی گلپایگان از طریق کمک های خیرین تأمین می شود.

خدایی از عملکرد ضعیف این واحد دانشگاهی در زمینه رشته های علوم پایه خبر داد و گفت: متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان در حوزه رشته های علوم پایه عملکرد ضعیفی دارد که دلیل این امر می تواند استقرار یک دانشگاه دولتی مستقر در شهرستان گلپایگان باشد که به دانشگاه صنعتی شریف وابسته بوده و مأموریت ایجاد رشته های علوم پایه را برعهده دارد. اگر دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان وارد رقابت با این واحد دانشگاهی شود، مشکلاتی برای آینده دانشگاه ایجاد می شود. در حال حاضر مأموریتی که بر اساس طرح آمایش برای واحد دانشگاهی ما در نظر گرفته شده، در زمینه تثبیت و توسعه رشته های علوم پزشکی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1029887

وب گردی

وب گردی