حل معمای هیولای فتبرگ

سال گذشته کارشناسان در فاضلاب لندن به توده های بزرگ و بدبویی برخوردند که ماهیت مشخصی نداشتند. حال با تحقیقات انجام شده بلاخره اجزای تشکیل دهنده این ماده معلوم شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سال گذشته هنگامی که یک «فتبرگ» غول پیکر در فاضلاب یک شهر ساحلی کوچک در جنوب غربی انگلستان کشف شد ، شرکتی که لوله ها را اداره می کند، آنقدر توسط توده چربی های جامد و مواد زائد مخلوط گیج شده بود که دست به دامن دانشمندان شد تا کشف کنند که از چه ساخته شده است.

فتبرگ یک توده محصور در سیستم فاضلاب است که با ترکیب مواد جامد غیر تجزیز پذیر مانند دستمال مرطوب مرطوب ، و گریس یا چربی پخت و پز تشکیل شده است. فتبرگ به دلیل پیر شدن فاضلاب های ویکتوریایی و افزایش استفاده از پارچه های یکبار مصرف در دهه 2010 در انگلستان به یک مشکل تبدیل شد. کلمه فتبرگ ترکیبی از کلمات چربی و کوه عظیم است که از روی نام آیسبرگ (کوه عظیم یخ) مدل سازی شده است.

نتایج ناگوار این کالبد شکافی شگفتی های بسیاری را در پی داشت. همانطور که انتظار می رفت ، در داخل این توده بزرگ چندش آور، انبوهی از روغن، محصولات بهداشتی و حتی مجموعه ای از دندان های مصنوعی، به هم چسبیده و فشرده شده بود.

فتبرگ ها معمولا در شهرهای بزرگی مانند نیویورک و لندن تشکیل می شوند. محتویات آنها نیز معمولا طبقه بندی از عادات زندگی ساکنان آن شهرها یا شهرهای اطراف است.

هنگامی که در سال 2017 یک فتبرگ 140 تنی در شرق لندن پیدا شد، کالبد شکافی که متعاقب آن انجام شد مشخص کرد که ساکنان این شهر کاندوم ، سرنگ و مواد مخدری از جمله کوکائین و کتامین را در توالت رها کرده یا شستشو می دهند که همه آنها در داخل این توده های سفت و سخت قابل رویت و شناسایی بودند.

اما این که چگونه یک فتبرگ به طول 210 فوت توانسته سال ها در زیر شهر ساحلی دیدنی Sidmouth انگلیس ، که بیش از 160 مایل با لندن فاصله دارد، بگندد و سفت شود، معمایی متفاوت را به شرکتی ارائه داد که فاضلاب های منطقه را مدیریت می کند.

این در حالی است که «سیدمواث» با تنها حدود 13000 نفر ساکن دائمی، به طور طبیعی نباید به عنوان مقصدی برای تشکیل فتبرگ ها در نظر گرفته شود.

بنابراین قبل از این که همه اثر توده چربی از بین برود، «South West Water » شرکتی که مدیریت فاضلاب های Sidmouth و 4300 مایل مربع دیگر از مساحت انگلستان را بر عهده دارد ، خواستار یافتن پاسخ روشن در این باره بود.

چهار قطعه 22 پوندی از این توده ها جدا شده و برای تجزیه و تحلیل به دانشمندان دانشگاه اکستر در نزدیکی لندن فرستاده شدند.

«اندرو روانتری»، مدیر فاضلاب «آب های جنوب غربی» در بیانیه ای گفت: ما می خواستیم تا آنجا که می توانیم در مورد این توده های بی فرم بدانیم و بفهمیم که چگونه ایجاد و از چه چیزی ساخته شده است.

تیمی متشکل از 10 دانشمند از این چالش غیرمعمول استقبال کرده و اقداماتی را انجام دادند که شامل ذوب برخی قسمت های فتبرگ، استخراج و شناسایی مواد زاید و حتی انجام توالی DNA بود.

«جان لاو»، استاد زیست شناسی مصنوعی دانشگاه اکستر و رهبر این پروژه در مصاحبه ای اعلام کرد: این مطالعه جالب بود اما تیم تمام قسمت های کالبد شکافی شده را درگیر نکرد. این اولین بار بود که یک فتبرگ را تحلیل می کردم و وقتی شما چنین چیزی را بو می کنید، به دلیل بوی تند و بدی که فضا را پر می کند، فکر می کنید این آخرین باری است که نفس می کشید.

علی رغم تلاش های انجام شده برای از بین بردن فتبرگ هیولا در اوایل سال جاری میلادی، در طی چند هفته گذشته، South West Water مجدداً فاضلاب را مورد بررسی قرار داده و متوجه شکل گیری یک توده دیگر شد.

هر چند اندازه این توده به اندازه توده سال گذشته نبود اما مقامات اقدام به پاکسازی آن کردند تا بزرگتر از آنچه هست نشود.

از بین بردن این توده بوگندو عملیات بزرگی بود که هشت هفته طول کشید. 36 بار نفتکش – هر کدام با ظرفیت 3000 گالن - از زباله های موجود در محل را حفاری کردند که هزینه آن حدود 100000 پوند (چیزی حدود 123،000 دلار) شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029924

وب گردی

وب گردی