راه‌اندازی ۵ آزمایشگاه نانو در چین/ صادرات محصولات نانو به بیش از ۴۵ کشور دنیا

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: هم‌اکنون در چین ۵ آزمایشگاه در سطح مدارس راه اندازی کردیم و امیدواریم ۵ آزمایشگاه دیگر به قرار داد برسد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، در حاشیه مراسم دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در حالی برگزار می‌‌شود که در نمایشگاه‌های قبلی حضور نهادهای ترویجی و بخش‌های دانش‌آموزی پررنگ بود و بیشتر هدف ما این بود که نانو فناوری میان مردم و مسئولین و بازیگران آموزش، ترویج پیدا کند.

وی تصریح کرد: در تلاش بودیم که توسعه علمی در این عرصه به خوبی انجام شود و در نتیجه این اقدام ما برای سومین سال است که رتبه چهارمی را در بخش کمیت و کیفیت تولید علم حفظ کرده‌ایم.

سرکار افزود: ما قطعا به این رتبه قانع نیستیم و هدف ما رفتن به رتبه های بالاتر است ولی باید توجه داشته باشیم که سه کشور بالاتر چین، هند و آمریکا هستند که این سه کشور جمیعتشان بیشتر از ایران است و ما بالاتر از کشورهای اروپایی، کره جنوبی و ژاپن قرار داریم. همچنین
ما در حوزه تولید علم متوقف نشده‌ایم و به دنبال توسعه علمی و فناوری در این عرصه هستیم. ضمن این که رسوخ فناوری در صنعت نیز داریم. آنچه که امروز شاهد آن هستیم این است که بیشتر شرکت‌های صنعتی برای ارتقا کیفیت محصولات خود و افزایش رقابت‌پذیری و توسعه بازارها رویکردی خوبی با استفاده از فناوری نانو در صنعت داشتند و بیش از ۱۵ حوزه صنعتی از فناوری نانو استفاده می‌کنند.

سرکار ادامه داد: سال گذشته حدود ۸۵ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند و امسال به ۱۲۵ شرکت افزایش یافته است و یک افزایش ۵۰ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم. همچنین بیش از ۱۹۰ غرفه در این نمایشگاه ایجاد شده است وسالن دیگری به عنوان سالن ملل هم به این مجموعه اضافه شده است.

دبیر ستاد فناوری نانو گفت: اولویت ما بحث توسعه صادرات است و تمرکز ما این است که ضمن اینکه صنعت را توانمند کنیم تا شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. خوشبختانه شاهد هستیم که هم‌اکنون محصولات نانو به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود و ما شاهد شکوفایی روز افزون این مجموعه هستیم.

وی ادامه داد: بخشی که خیلی ملموس و تاثیرگذار توانسته است هزینه‌های درمان را کاهش دهد، بخش سلامت است بیش از ۸۰ محصول در این حوزه وجود دارد که بسیار تاثیرگذار بوده است. عرصه دیگر که به خوبی وارد زندگی مردم شد بخش ساختمانی است که حدود ۱۰۰ فناوری و محصول در عرصه ساختمان وارد بازار شده است. همچنین بخش دیگری برای مردم ملموس است حوزه پوشاک است ولی مقام معظم رهبری فرموند و تاکید خاص داشتند که ما یک اولویت ویژه‌ای را برای کاربرد نانو فناوری در کشاورزی قائل شویم چرا که غذای مردم وابسته به کشاورزی است. پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری روی کاربرد فناوری نانو در حوزه کشاورزی آبیاری و آفت‌کش‌های غیر سمی و کودها نانویی که با مقدار اندک اثرگذاری بالایی دارد و به ویژه با بسته‌بندی نانو که ماندگار محصولات کشاورزی را افزایش می دهد، فعالیت کنیم.

افزایش ماندگاری کاهش هزینه‌های صادراتی را به دنبال دارد

سرکار گفت: ما در صادرات بیشتر در حوزه نانو الیاف پوشش‌ها و تجهیزات نانو تکنولوژی را به کشورهای کره جنوبی و چین صادر کردیم و مواد پایه نانو را به اروپا صادر می‌کنیم.

وی افزود: همچنین بحث آب و تصفیه پساب صنعتی و کاربرد نانو فناوری در بخش آب است که در این حوزه مشتریان بسیار خوبی داریم به ویژه چین فعالیت گسترده داریم.

سرکار ادامه داد: یکی از فعالیت‌های خوبی که در این حوزه انجام شد آموزش برای دوره‌های دانش آموزی بودکه در ارتباط با نانو آموزش تئوریک نبود ولی شامل فعالیت های کاربردی است تا دانش آموزان بتوانند با انجام آزمایش‌های نوین با این فناوری آشنا شوند در حال حاضر بیش از ۸۵ آزمایشگاه نانو در سراسر کشور با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است و این امر موجب شد که این سطح آموزش در پیش از دانشگاه نیز انجام شود. این الگو از سوی بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفته حتی در کشورهای پیشرفته شاهد هستیم که آموزش نانو در مقطع دانشگاهی نیز انجام شود و این موضوع سبب شد که چینی ها متقاعد شوند که چند آزمایشگاه با الگوی ایرانی داشته باشند و حتی تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در چین راه اندازی شد و مشابه آن در سایر کشورها راه اندازی شود. هم اکنون در چین ۵ آزمایشگاه راه اندازی کردیم و امیدواریم ۵ آزمایشگاه دیگر به قرار داد برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029944

وب گردی

وب گردی