اوج‌گیری صنعت دفاعی کشور محصول رابطه با دانشگاه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر صنعت دفاعی کشور امروز در نقطه اوج قرار دارد محصول رابطه با دانشگاه است و باید این ارتباط را بین دانشگاه و بخش صنعت نیز رقم بزنیم،

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 821 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار کرد: شور و شعف فراوانی بین مردم برای برگزاری راهپیمایی اربعین وجود دارد و طبق مطالعات صورت‌گرفته 70 درصد مردم ایران ابراز علاقه کرده‌اند در فضای معنوی راهپیمایی عظیم اربعین حضورداشته باشند.

وی ادامه داد: راهپیمایی باشکوه اربعین یک فضای خانواده‌گرا بوده و سفر 80 کیلومتری است که مردم ترجیح می‌دهند در این فضای معنوی لبیک‌گوی حسین (ع) بوده و با شعار زیبای «الحسین (ع) یجمعنا» با همسر و فرزندان حضور داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در این جلسه ابتدا سه نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نکاتی را در خصوص نرم‌افزارهای تصویری و ضرورت سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری در این حوزه و همچنین تذکراتی در خصوص مطالعه تأثیرات مصوبات شورای عالی و ضرورت پیگیری آزادی مسعود سلیمانی (دانشمند ایرانی) متذکر شدند.

عاملی خاطرنشان کرد: سپس رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به درخواست اعضای شورای عالی، گزارش مبسوطی از سفر نیویورک به سمع اعضا رساند که حکایت از تدبیر هیئت و دقت در صیانت از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط بین‌المللی داشت.

ارائه گزارش رصد پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور

عاملی در ادامه با بیان این‌که موضوع اصلی جلسه رصد پیشرفت علم و فناوری در کشور بود، یادآور شد: گزارش ارائه شده در جلسه محصول نظر رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور و جلسات مشترک با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رؤسای کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان خبره حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که سؤال اصلی گزارش «گره‌های اصلی رابطه دانشگاه، صنعت و جامعه» و «چگونگی بهره‌برداری بهتر از دانشگاه» بود، گفت: یکی از نکاتی که در جلسه برجسته و اطلاعات و آمارهای جدی از آن مستخرج شد، این بود که در کشور همه ظرفیت برای پیشرفت علم و فناوری را روی دوش دولت می‌گذاریم، در حالی که بخش خصوصی در پیوند با دانشگاه نقش بسیار اساسی در پیشرفت علم و فناوری در کشور دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه به آمارهای جهانی اشاره کرد و تصریح کرد: 10 شرکت مهم جهانی در حوزه ثبت اختراع 40 هزار ثبت اختراع داشته‌اند، در حالی که 10 دانشگاه برتر دنیا حدود 2 هزار ثبت اختراع داشته‌اند و این به خاطر نقش نوآوری در توسعه صنعت و فن‌آوری است.

وی تأکید کرد: نباید توقع داشته باشیم ثبت اختراع در حوزه نظری اتفاق بیفتد و در واقع در عرصه حل مسئله است که نوآوری‌ها و ثبت اختراع محقق می‌شود. اختراع و نوآوری در حوزه کسب کار معطوف به مسئله‌ها با هدف گره‌گشایی مشکل روی می‌دهد و برای رسیدن به توانایی بیشتر در صنعت و کسب‌وکار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی باید با رشد تحقیق و توسعه، رشد اقتصادی و ثبت اختراعات مهم را محقق کنند.

عاملی تصریح کرد: بخش صنعت باید اعتبارهای بیشتری را برای حوزه تحقیق و توسعه اختصاص دهد و در تعامل با دانشگاه بتواند زمینه‌های ارتقای کیفیت صنعت را فراهم کند. امروز بنگاه‌های بزرگ اقتصاد مثل فولکس‌واگن 19 میلیارد دلار را در سال 2019 به بودجه تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند یا شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است به رقم 16 میلیارد دلار و آی‌بی‌ام به نزدیک به 10 میلیارد دلار برای تحقیق برای پیشرفت و توسعه رسیده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: باید ببینبم بنگاه‌های بزرگ کسب‌وکار ایران چه مقدار به این امر مهم که نقش کلیدی در پیشرفت و کیفیت دارد، اهمیت داده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه بر این نکته تأکید شد که باید راهکارهای تکمیل این چرخه را پیدا کنیم تا دانشگاه و بازار و کسب‌وکارها در پرتو همکاری مشترک موفق به روندهای شتابنده بزرگ در مسیر پیشرفت کشور شوند.

وی افزود: اگر صنعت دفاعی کشور امروز در نقطه اوج قرار دارد محصول رابطه با دانشگاه است و اگر این زمینه ارتباطی که توانست قدرت بازدارندگی را برای کشور محقق کند را بتوانیم میان دانشگاه و بخش صنعت رقم بزنیم، شاهد پیشرفت‌های قابل توجه در این بخش نیز خواهیم بود و اقتصاد کشور توانایی بازدارندگی طمع دشمنان را محقق خواهد کرد.

عاملی در پایان گفت: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همچنان موضوع رصد چالش‌های پیشرفت علم و فناوری در کشور با نگاه به سه چرخه مهم در کشور یعنی دانشگاه، صنعت و جامعه را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029964

وب گردی

وب گردی