شهرداری برای  خانه های عبداله بهبهانی و شیخ فضل اله نوری اقدامی انجام نداده است

عضو شورای شهر گفت: متأسفانه درباره خانه های سید عبداله بهبهانی و شیخ فضل اله نوری شهرداری اقدامی انجام نداده است و این در حالی است که هر سه بنا در منطقه ۱۲ واقع شده اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد مسجدجامعی در مراسم تجلیل از حافظان بناهای تاریخی تهران در منطقه ۱۲ و در جمع معماران، شهرسازان و مدیران شهری گفت: مشکل مناطق مرکزی تهران چون منطقه ۱۲ خالی شدن آن از زندگی است به نحوی که در بخش‏هایی زندگی جریان پیدا نمی کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که کناره های خیابان ها و معابر در این مناطق، در زمینه تجارت و خدمات فعال است اما در عمق محله ها شاهد تبدیل خانه‏ها به انبار، خوابگاه و مسافرخانه هستیم بیان داشت: متاسفانه ساختن یکی دو مکان جدید یا بازسازی برخی خانه های تاریخی به تنهایی کافی نیست و رونق دادن به آن ها نیازمند تصمیم ها و برنامه های گسترده است.

وی با توجه به برگزاری این مراسم در خانه مدرس گفت: مدرس برای شیوه اداره شهر از عبارت «بلدیه استبداد و بلدیه مشروطه« بهره می گیرد. این تعبیر را مدرس زمانی به کار گرفت که عوامل رضاخان کم کم بر امور شهری مسلط می شدند و زمینه را برای اداره استبدادی شهر و کشور آماده می کردند. سال ها گذشت و زمانی که قانون بلدیه، امکان انتخاب شهردار را از نمایندگان مردم گرفت همه متوجه معنای صحبت مدرس شدند و به معنای سخن او پی بردند.

مسجدجامعی در ادامه گفت: در شهر تهران لازم است نمونه هایی از خانه های پدری و نیاکان اعم از سیاست مدار و بازرگان و مراجع ماندگار باشد تا با سبک معماری و شیوه زندگی آنها بیشتر آشنا شویم و به قول قدما «خانه و میراث پدری را گم نکنیم»

عضو شورای شهر با اشاره به این که در دو دوره پیشتر شورای شهر (دوره سوم) مصوبه ای داشتیم که خانه سید عبداله بهبهانی در سرپولک تملک و بازسازی شده و در اختیار شهر قرار گیرد گفت: در سال اول شورای پیش که ریاست شورا را عهده دار بودم تصویب شد که خانه‏ های سید حسن مدرس و شیخ فضل اله نوری تملک و حفظ و بهره برداری شود. در آن دوره شهرداری اقدامی نکرد. ولی خانه مدرس به همت بخش خصوصی تملک و بازسازی شد و اکنون یک پایگاه میراثی و قرآنی است.

وی افزود: متأسفانه درباره خانه های سید عبداله بهبهانی و شیخ فضل اله نوری شهرداری، نه آن دوره ها و نه پس از آن، اقدامی نکرد. این در حالی است که هر سه بنا در منطقه ۱۲ واقع شده اند. امسال درباره اجرای هر دو مصوبه پیشین تذکر دادم و اکنون نیز از شهردار محترم می خواهم توفیقی را که دیگران از دست دادند درک کنند.

مسجدجامعی در پایان با توجه به قرار داشتن محله عودلاجان در منطقه ۱۲ گفت: عودلاجان در واقع برگرفته از «او» به معنای آب است به قرینه سرچشمه که در کنار آن قرار دارد و امیدوارم قلب تهران یعنی همین منطقه ۱۲، همچنان سرچشمه بالندگی زندگی و قلب تپنده تهران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029999

وب گردی

وب گردی