تدوین ششمین استاندارد بین‌المللی نانو در حوزه فیلترها

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با بیان اینکه تا ۶ سال آینده تعداد استانداردهای ملی به ۳۰۰ استاندارد و تعداد استانداردهای بین المللی به ۳۰ مورد خواهد رسید، گفت: درصدد هستیم استانداردهای جدیدی را در این حوزه تدوین کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی بیت اللهی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در جمع خبرنگاران، استانداردهای تدوین شده در ستاد نانو را در حوزه های مواد نانویی با کاربردهای مختلف است، افزود: با تدوین یکصد استاندارد نانو تلاش کردیم تا محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود با پشتوانه استانداردهای لازم در بازار داخل و حتی در بازارهای بین المللی عرضه شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر ۱۰۰ استاندارد ملی تدوین شده در پشتیبانی از صادرات محصولات نانو به خارج ستاد نانو بسیار فعال بوده به گونه‌ای که تاکنون ۵ استاندارد بین‌المللی را منتشر کردیم.

بیت اللهی، ۵ استاندارد بین المللی را در حوزه‌های نانو مواد، ایمنی محصولات، نانو فیلترها دانست و یادآور شد: این استانداردها بر روی فناوری های نانویی تمرکز دارد که ماه در کشور توسعه داده ایم و برای بازاریابی بین المللی و پشتیبانی از این محصولات اقدام به تدوین این استانداردها کردیم.

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو،اضافه کرد: به عنوان مثال، در حوزه نانو کلی (نانو ذرات رس) که یک ماده پایه ای بسیار مهم نانویی است، شاخص های اصلی این ماده را تعیین می کند با یک مارکت چند صد میلیارد دلاری در دنیا که ماحصل فعالیت ۴ ساله ایران به عنوان رییس کمیته TC۲۲۹ موفق شدیم این استاندارد را تدوین کنیم.

به گفته وی دنیا برای فروش نانو کلی باید محصولات خود را با ویژگی های مندرج در این استاندارد منطبق کنند.

بیت اللهی با بیان اینکه ۳ استاندارد بین المللی دیگر را در دستور کار داریم، در این باره توضیح داد: یکی از آنها در حوزه محصولات نساجی آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات و نانو مواد است که بازار بزرگی در دنیا دارد و خوشبختانه شرکت های متعددی در ایران این محصول را تولید می کنند.

وی دومین استاندارد را بسته بندی مورد نیاز در صنایع غذایی و سومین استاندارد را نیز در حوزه ارزیابی میان کنش نانو ذرات با پروتئین ها در حوزه ایمنی دانست و اظهار کرد: ما تلاش کردیم با تدوین این استانداردهای بین المللی بازار را برای محصولاتی که بر مبنای فناوری های توسعه داده شده در کشور تولید کردیم را ایجاد کنیم ضمن آنکه ملاکی برای ارزیابی بین المللی محصولات در این حوزه عرضه کردیم.

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، از تدوین ششمین استاندارد بین المللی این کارگروه در زمینه "فیلترها" خبر داد که در حال انتشار است و تاکید کرد: ایران در جایگاهی رسیده که ۱۶۰ کشور عضو ایزو، از استانداردهایی که ما رهبری تدوین آنها را در اختیار داریم استقبال می کند.

بیت اللهی با اشاره به برگزاری جشن تدوین یکصدمین استاندارد ملی با تاکید بر اینکه ایران رتبه سوم در دنیا به لحاظ تعداد استانداردهای ملی دارد، خاطر نشان کرد: استاندارد سازی کلید توسعه فناوری نانو و توسعه بازار است و با توسعه تجاری سازی محصولات، توانستیم به موقع وارد تدوین استانداردها شدیم و امروز تعداد زیادی استاندارد را در اختیار داریم و برنامه داریم که تا ۶ سال آینده تعداد استانداردهای ملی به حدود ۳۰۰ استاندارد و تعداد استانداردهای بین المللی را به ۳۰ مورد برسانیم.

رئیس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با بیان اینکه ۱۰۰ استاندارد ملی تدوین شده کل حوزه فعالیت‌های نانو فناوری کشور را پوشش نمی‌دهد اظهار کرد: با توجه به گستردگی محصولات نانو، باید استانداردهای مرتبطی تدوین شود و ما در این زمینه شاخص‌هایی داریم. استاندارد برای محصولات تجاری سازی شده باشد از این رو ملاک ما برای تدوین استانداردها وجود بازار است ضمن آنکه به تولید انبوه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030038

وب گردی

وب گردی