خودرو برقی بیماربر واحد مشهد تجاری‌‌‌سازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود/ ساخت نمونه اولیه برای بیمارستان امام رضا

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: نمونه‌‌‌‌‌‌های خارجی خودرو برقی بیماربر با کارکردهای گوناگون در اماکن عمومی وجود دارد اما ساخت این خودرو در داخل، علاوه بر خودکفایی در تولید این محصول، مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

اسماعیل خیرخواه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ویژگی‌‌های خودرو برقی که در مرکز رشد واحد مشهد به تولید رسیده است گفت: خودروبرقی بیماربر واحد مشهد برای کاربری فعالیت در داخل بیمارستان به صورت تقاضا محور تولید شده که نمونه آزمایشگاهی این خودرو برای بیمارستان امام رضا مشهد ساخته شده است.

وی تشریح کرد: ساخت خودرو برقی بیماربر توسط اعضای هیئت علمی واحد مشهد در حوزه مکانیک بوده است. در حال حاضر، یک قرارداد برون دانشگاهی برای ساخت این خودرو منعقد شده و بدون تردید تجاری‌‌‌سازی این خودرو در سطح انبوه مورد توجه عمومی قرار می‌‌‌‌گیرد و سفارشات بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: قابلیت اصلی این خودرو (دایان) جابه‌جایی بیمار در بخش‌های مختلف بیمارستان است و ابعاد آن طوری طراحی شده تا بتواند در میان طبقات بیمارستان از طریق آسانسور حرکت داشته باشد.

خیرخواه تاکید کرد: پیشرانه این خودرو الکتریکی است که از کاربردهای دیگر آن می‌توان استفاده در تمام بیمارستان‌های کشور برای حرکت در بخش‌ها و یا محیط خارجی بیمارستان را نام برد. این خودرو قابلیت استفاده در باشگاه‌ها و زمین‌های ورزشی، مکان‌های عمومی و مذهبی نیز دارد.

وی درباره تجاری‌‌‌سازی خودروی برقی بیماربر در واحد مشهد تصریح کرد: ساخت این خودرو به صورت سفارش محور بوده که واحد مشهد با بیمارستان امام رضا و دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص قراردادی را منعقد کرده است. مبلغ این قرارداد حدود 60 میلیون تومان بود و این خودرو ساخته شد تا بعد از استفاده آزمایشی و بررسی مشکلات مربوط به آن بتوانیم، نمونه‌‌‌‌های بعدی را با تکامل بیشتری عرضه کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد یادآور شد: با توجه به کارکردی که خودروی برقی بیماربر در دیگر مکان‌‌‌‌های عمومی همچون اماکن زیارتی دارد، امکان تغییر با توجه به کاربری در فضاهای مختلف وجود دارد که با دریافت سفارش‌‌‌های متفاوت می‌‌توانیم براساس نوع کاربرد، محصول مورد نظر را تولید کنیم.

خیرخواه درباره ثمرات صادرات خودرو برقی بیماربر خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نمونه‌‌‌‌‌‌های خارجی خودرو برقی بیماربر با کارکردهای گوناگون در اماکن عمومی وجود دارد اما ساخت این خودرو در داخل، علاوه بر خودکفایی در تولید این محصول، مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030063

وب گردی

وب گردی