"غذا خوردن آگاهانه، رمز موفقیت کاهش وزن"

غذا خوردن آگاهانه نوعی تکنیـک است که به شما کمک می کند تا بتوانید بر روی عادت های غذایی خود کنترل داشته باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، اضافه وزن و کم تحرکی یکی از مهمترین نگرانی های بهداشت و سلامت در همه کشورهای دنیا در نظر گرفته می شود و هر ساله هزینه های اجتماعی و مالی بسیاری را بر جوامع بشری تحمیل می نماید. اما می توان این مساله را با مدیریت صحیح تغذیه و تغییر شیوه زندگی کنترل نمود. یکی از بهتــرین روش های که می توان بمنظور این مساله در نظر گرفته شود، "غذا خوردن آگاهانه" می باشد. غذا خوردن آگاهانه نوعی تکنیـک است که به شما کمک می کند تا بتوانید بر روی عادت های غذایی خود کنترل داشته باشید. چندین تمرین برای تقویت این مهارت در نظر گرفته شده است:


1- در لیست خرید خود به ارزش سلامتی هر خوراکی دقت نمایید و از خرید آنی جلوگیری نمایید. در سبد خرید خود مواد غذایی تازه را در نظر بگیرید و از خرید غذاهای فرآوری شده خودداری نمایید.


2- با اشتها بر سر میز غذا حاضر شوید اما نگذارید که زیاد گرسنه بشوید. چرا اگر بسیار گرسنه باشید در آن صورت مـعده خود را با هر چیزی که می بینید پر می کنید و اولویت شما به جای لذت بردن از غذا، پر کردن خلا معده می باشد.


3- میزان وعده غذایی خود را کاهش دهید و هنگام سرو غذا از بشقاب کوچکتری استفاده نمایید اما می توان تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید.


4- از غذای خود لذت ببرید و زمان کافی به آن اختصاص دهید.


5- از حس های پنجگانه خود در غذا خوردن استفاده نمایید و به رنگ، بافت، رایحه و عطر و حتی صدای غذاهای مختلف توجه کنید. زمانی که غذا را می جوید سعی کنید همه مواد تشکیل دهنده آن به ویژه ادویه ها را شناسایی کنید.


6- غذا را به اندازه کم در دهان خود بگذارید زیرا با دهان پر تشخیص مزه غذا کار دشواری است.


7- غذا را بطور کامل بجوید تا بتوانید مزه و ماهیت غذا را بچشید. ممکن است مجبور شوید هر لقمه را 40-20 بار بسته به نوع غذا بجوید.


8- آرام غذا بخورید. برای تقویت این تکنیک می توان با دستی که معمولا با آن کار نمی کنید غذا میل نمایید. کارشناسان توصیه می نمایند که حداقل 5 دقیقه به آگاهانه غذا خوردن اختصاص دهید.


استاد دانشگاه علوم و تحقیقات

دکتر مونا عزیزی

کد خبر: 1030087

وب گردی

وب گردی