نخستین پارک فضایی کشور در جزیره قشم ایجاد می‌شود

تفاهم نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی (پارک موضوعی فضا پایه) در جزیره قشم امضا شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، این تفاهم نامه با رویکرد ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی و به عنوان نخستین پارک فضایی کشور در قشم با حضور مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران و حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تهران امضا شد.

براساس این تفاهم نامه، از ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد قشم اعم از ظرفیت‌های طبیعی موجود در دره ستارگان و آسمان مناسب این جزیره در هنگام شب برای مقصد گردشگری داخلی و خارجی و منطقه گردشگری فضایی، در سه فاز تعریف، جانمایی و برنامه ریزی می‌شود.

طبق این تفاهمنامه، دو طرف در زمینه طراحی کلان و راهبردی تدوین برنامه گردشگری فضایی، مطالعات پیش امکان سنجی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر به متقاضیان سرمایه گذاری این طرح در جزیره قشم کمک خواهند کرد.

برگزاری برنامه‌های کارشناسی و تعیین محتوای علمی با توجه به جذابیت حوزه فضا برای گردشگر و تورهای تخصصی و همچنین حضور کارشناسان علمی و استقرار تلسکوپ در مکان‌هایی مانند دره ستارگان به ویژه در موقعیت‌های زمانی خاص هم از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: پارک‌های فضاپایه فرصتی است برای رونق گردشگری در حوزه توریسم و بستری را برای تحقیقات علمی محققان فراهم خواهد کرد که پیشرفت در هر دو ظرفیت بالقوه پارک‌های فضاپایه، موجب پیشرفت اقتصادی کشور خواهد شد.

وی گفت: امروزه گردشگری با تم فضایی مورد توجه اکثر کشورهای در حال توسعه قرار گرفته و کشور ما به واسطه آسمان پاک و جذابش و به دلیل برخی زیرساخت‌های موجود مانند دره ستارگان قشم، این ظرفیت را دارد که به عنوان منطقه‌ای برای جذب گردشگر و توریست‌های خاص نجوم انتخاب شود. امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم این بسترسازی را برای جذب توریست و علاقمندان به آسمان و نجوم فراهم کنیم تا فرصتی برای رونق اقتصادی و گردشگری ایجاد شود.

براری گفت: پارک‌های موضوعی و گردشگاه‌های فضایی از یک طرف می‌تواند فرصت و بستر مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با عظمت و اسرار خلقت و معرفی فناوری فضایی و از طرفی دیگر ایجاد رونق اقتصادی منطقه باشد، این پارک‌ها با ارائه مشاوره تخصصی و کارشناسی سازمان فضایی و همکاری منطقه آزاد قشم و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.

حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز افزود: از سوی سازمان فضایی به ما پیشنهاد شد تا در قشم اقداماتی در حوزه گردشگری فضاپایه انجام شود. کارهای اجرایی و توافقات اولیه انجام شده است و امروز برای نهایی کردن این تفاهمنامه دور هم جمع شد‌ه‌ایم زیرا ژئوپارک‌های ما توریست‌های قابل توجهی دارند و در سبد ما این تکامل اتفاق می‌افتد و می‌توانیم ادعا کنیم در حوزه گردشگری علمی و تحقیقاتی بتواند برای کشورهای اطراف منشاء اثر شود.

وی افزود: پیش بینی کردیم طی یک سال به نتیجه برسیم. فاز اول کارهای عمرانی است و بخش دوم به تجهیزات و امکانات مورد نیاز برمی‌گردد. سرمایه‌گذاری اولیه با بودجه 10 میلیارد تومانی از سوی منطقه آزاد قشم تامین شده و برای فاز بعدی نیاز به بودجه تا سقف 80 میلیارد تومان نیاز است که از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. مذاکرات اولیه انجام شده و به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030123

وب گردی

وب گردی