لزوم توجه به هنر نگارگری/ مکاتب مدرن نقاشی نباید ما را به خود مشغول کند

استاد برجسته نگارگری بر لزوم توجه به هنر نگارگری تاکید کرد و گفت: متاسفانه ما قدر هنر خود را نمی‌دانیم و نگارگری را رها کرده و به مکاتب مدرن نقاشی پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین نشست از سلسله نشست های نگارگری در آیینه ادب فارسی به مناسبت روز حافظ با حضور محمدباقر آقامیری استاد برجسته نگارگری و اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی عصر امروز برگزار شد. آقامیری در این نشست با بیان این که اکنون در دانشگاه‌ها رابطه استاد و شاگردی رابطه اداری دارد، گفت: متاسفانه در دانشگاه‌های ما شاگرد با استاد خود مانوس نیست. این در حالی است که استاد برای ما همانند پدر معنوی بود. ما لحظات خوبی با اساتید خود داشتیم و آن‌ها نیز اندوخته‌های خود را بی‌دریغ در اختیار شاگردان می‌گذاشتند.

وی ادامه داد: حافظ شخصیتی بی‌همتا در دنیای شعر و ادب است تا جایی که افرادی مانند گوته و نیچه از حافظ می گویند و این نشان دهنده عظمت شعرای بزرگ کشور مخصوصاً حافظ است.

آقامیری گفت: من مطالب زیادی از حافظ آموختم و دیوان‌های زیادی برای ناشران مختلف کار کردم. از بدو شروع فعالیت خود در این حوزه، به شعرای زیادی مانند حافظ و فردوسی علاقمند شدم. به دلیل آن که روحیه ورزشی داشتم و به مسائل حماسی علاقمند بودم، فردوسی را دوست داشتم. همچنین روحیات لطیف خود را نیز در اندیشه و اشعار حافظ جستجو می‌کردم، بنابراین حافظ همواره راهگشای من بوده است.

استاد برجسته نگارگری گفت: یکی از اساتیدی که درباره اشعار حافظ خوب کار کرده، استاد فرشچیان است، وی اشعار حافظ را به زیباترین شکل ترسیم و تفسیر کرده است.

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت هنر نگارگری گفت: من درباره لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، خیام، شاهنامه فردوسی و. غیره تحقیقات و کارهای زیادی انجام داده‌ام؛ اما حافظ فضایی رویایی و جهانی فراتر از جهان زمینی را به ما نشان داد.

وی با بیان این که به دنیای سورئال علاقه زیادی دارم گفت: نگارگری ما همانند عشق بوده و یک نوع سیر و سلوک است، کسی که وارد این رشته از هنر می شود باید تحمل رنج و سختی را نیز داشته باشد تا بتواند در فضای نگارگری مطلبی را ارائه داده و کاری را انجام دهد.

آقامیری گفت: نقاشی نگارگری رشته‌ای از هنر بوده که از خلقیات انسان‌ها به وجود آمده است. متاسفانه ما قدر هنر خود را نمی‌دانیم و نگارگری را رها کرده و به مکاتب مدرن نقاشی پرداخته‌ایم. دانستن چنین مواردی خوب است؛ اما نباید ما را به خود مشغول کند. نگارگری، پیغام سروش و نقاشی ما در دنیا بی نظیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030144

وب گردی

وب گردی