کشف گنجینه ای دیگر از «پمپئی»

شهر باستانی «پمپئی» در ایتالیا یکی از اسرارآمیزترین شهرهای دنیای قدیم محسوب می شود که با غبار خاکسترهای ناشی از فوران آتشفشان «وزوو» نابود شد. با وجود کاوش های فراوان در خرابه های این منطقه، همچنان آثار باارزشی از دل خاک و خاکستر بیرون آمده و کاوشگران را متحیر می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک نقاشی آبرنگی واضح و روشن روی گچ از نقش دو گلادیاتور در شهر باستانی پمپئی ایتالیا کشف شد. این نقاشی در خاکبرداری های جایی که باستان شناسان معتقدند زیرزمین یک ساختمان بوده، پیدا شده است.

وزارت فرهنگ ایتالیا روز گذشته در این باره گفت: این نقاشی رنگی زنده، یک گلادیاتور زره پوش را نشان می دهد در حالی پیروزمندانه در مقابل حریف مجروحش ایستاده و ضمن تماشای تلوتلوخوردن وی، در حالی که خون از زخم هایش فوران می کند، سپر خود را به نشانه پیروزی و همچنین انتظار برای دستور و اجرای حکم، بالا آورده است.

این صحنه حیرت انگیز که به رنگ های طلایی، آبی و قرمز نقاشی شده در جایی که به عقیده کارشناسان، رستوران یا میخانه ای بوده که اغلب گلادیاتورها به آنجا رفت و آمد داشته اند، از زیر خاک بیرون آورده شد. گلادیاتورها معمولا برای سرگرمی عمومی با یکدیگر، زندانیان و حیوانات وحشی می جنگیدند.

«ماسیمو اوسانا» شهردار پمپئی درباره این نقاشی می گوید: ما نمی دانیم که این نبرد چگونه پایان یافته، آیا گلادیاتورها کشته شده یا مورد عفو قرار گرفته اند.

این نقاشی یک جنگنده "مورمیلو" را نشان می دهد که کلاه خود لبه پهن مزین شده به پر پوشیده، سپر بزرگ مستطیل شکل را در دست چپ نگه داشته و شمشیر کوتاهش را در سمت راست، به خود چسبانده است.

بر روی زمین و در کنار او سپر شکست خورده "Thraex" افتاده که دچار زخم های عمیقی شده و در مرحله زمین خوردن قرار دارد.

اوسانا می گوید: نکته جالب توجه نمایانگر واقعی بودن زخم ها روی مچ و سینه گلادیاتور شکست خورده است، تا آنجایی که خون جاری می شود و ساق های او را خیس می کند. وی با حرکت دست خود احتمالا خواهان بخشش و رحمت بوده است.

این نقاشی که 1.12 متر در 1.5 متر طول دارد، در جایی که مهندسان خاکبرداری معتقدند یک اتاق زیرزمینی است ، پیدا شده ، بقایای یک راه پله چوبی در بالای آن قسمت دیده می شود.

این ساختمان در نزدیکی پادگان گلادیاتورها در Regio V واقع شده، یک چهارم کامل از سایت باستان شناسی که اخیراً چندین یافته جالب باستانی را ارائه داده اما هنوز برای عموم باز نشده است.

این کشف در حین کار برای تأمین امنیت محلی در شمال پارک باستان شناسی تحت عنوان پروژه بزرگ پمپئی انجام شد ، که پس از سال ها حفاظت و نگهداری بد از آن آغاز شده و آب و هوای نامناسب باعث ایجاد فروریختگی هایی در دیوارها شده است.

«داریو فرانچسچینی»، وزیر فرهنگ در این باره گفت که این یافته نشان می دهد که پمپئی «یک معدن تحقیق و دانش وصف نشدنی برای باستان شناسان امروز و آینده» بوده و خواهد بود.

شهر ویران شده پمپئی در جنوب ایتالیا دومین مکان توریستی این کشور است که پس از «کولوسئوم » در رم، بیش از 3.6 میلیون بازدیدکننده در سال 2018 داشته است.

شاید مهمترین یافته در Regio V تاکنون کتیبه ای باشد که سال گذشته کشف شد و ثابت کرد که این شهر پس از 17 اکتبر 79 میلادی توسط کوه آتشفشانی «وزوو» نابود شده است و نه در 24 آگوست همانطور که قبلاً تصور می شد.

چشمگیرترین مورد، اسکلت مردی بود که در سال 2018 پیدا شد در حالی که نیم تنه آن از یک بلوک سنگی بزرگ که سرش را خرد کرده بیرون زده بود.

به گفته کارشناسان، وی ظاهراً از فوران اولیه آتشفشان جان سالم به در برده و سعی در فرار از خاکسترهای آتشفشانی که شهر را پوشانده بوده داشته اما پایش لنگ شده و به آهستگی احتمالاً با گازهای کشنده از پا درآمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030146

وب گردی

وب گردی