کاروان مهر با «گاندو» به سوی کودکان بلوچ رفت

در دومین اقدام دوستداران محیط زیست برای حفاظت از زیست گاندوها و جان کودکان بلوچ، در حواشی رودخانه سرباز، 2 هزار بسته لوازم التحریر و پیک آموزشی به کودکان بلوچ اهدا شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حدود یک ماه پیش بود که جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست دست به کار شدند تا دیگر هیچ کودک بلوچی برای برداشت آب از محل زیست گاندو دچار حادثه نشود.

حادثه تلخ حمله یک گاندو به حوای 10 ساله در یکی از روستاهای اطراف رودخانه سرباز باعث شد تا این جمع با همدلی و در قالب «نذر طبیعت» به منظور کاهش تعارضات میان انسان و تمساح پوزه کوتاه مردابی در دو مرحله اقدام و به تهیه و ارسال 11 تانکر 10 هزار لیتری به روستاهای این مناطق بپردازند.

3 هزار و 500 عضو این انجمن دست به دست هم دادند و با کمک 30 میلیونی‌شان بانی آغاز این کار خیر شدند.

اما این حرکت خیرخواهانه پایان فعالیت در منطقه محروم بلوچستان نبود، آنها فرهنگسازی را بال مهمی برای حفاظت از کودکان بلوچ و زیست گاندوها می‌دانستند.

حالا پس از گذشت یک ماه دومین کارزار فعالان محیط زیست آغاز شده است.

فعالان محیط زیست در یک اقدام فرهنگی همزمان با هفته کودک دو هزار بسته لوازم التحریر را که شامل دفاتری با طرح گاندو و دیگر گونه های بومی منطقه همچنین پیک 8 صفحه‌ای درباره گاندوها ها به نام «پیک گاندو»، پیکسل‌هایی با طرح گاندو و کیف‌های پارچه‌ای به دانش آموزان روستاهای اطراف محل زیست گاندو اهدا کردند.

احمد بحری محیط‌بان قمی و مدیر انجمن نذر طبیعت درباره هزینه‌های این طرح توضیح داد: این بسته‌های فرهنگی در مجموع 40 میلیون تومان هزینه به همراه داشت.

وی با اشاره به برگزاری یک کارگاه دو روزه در شهر جاسک و چابهار با حضور فعالان محیط زیست و بهیاران این منطقه گفت: دو تن از اساتید درباره رفتار شناسی گاندوها و نحوه مواجهه با این گونه توضیح دادند و در بخش دیگر این کارگاه نیز درخصوص روانشناسی کودک و محیط زیست صحبت شد.

به گفته وی برای کاهش مخاطرات گاندوها نباید کودکان محلی را از این گونه بترسانیم.

بحری از پیشنهاد برگزاری جشنواره گاندو خبر داد و گفت: در نظر داریم برای تقدیر از دو نفر از همیاران افتخاری حفاظت از گاندوها هدایایی تهیه کنیم، یکی از این دو نفر در روستای محرومی زندگی می‌کند که این روستا برق‌کشی نشده و در نظر داریم این روستا را به انرژی خورشیدی مجهز کنیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1030152

وب گردی

وب گردی