روند سرانه مطالعه در کشور رو به کاهش است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند کاهشی سرانه مطالعه در کشور، ایجاد زیرساخت‌های مناسب فرهنگی و دسترسی آسان مردم به کتاب را مهم ترین راهکار جلوگیری از این روند عنوان کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، لادن حیدری در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشوری در شهرکرد ضمن اعلام این خبر افزود: پایین بودن سرانه مطالعه، از آسیب‌های بشر امروزی است و سال‌هاست که گریبان کشور را گرفته است که می‎طلبد برای جلوگیری از این روند، همه ارکان جامعه از خانواده تا مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فرهنگ و آموزشی را حساس کنیم.

وی، با بیان اینکه خانواده، نخستین رکن تشویق افراد به امر مطالعه است گفت: از آنجا که فرهنگ مطالعه یک امر اکتسابی است، می‌طلبد تا گرایش به این فرهنگ از خانواده‌ها آغاز شود و سپس به مدارس و مراکز فرهنگی و آموزشی مربوطه متصل شود.

حیدری با تأکید بر به ‌کارگیری مشوق‌ها برای تشویق افراد به امر مطالعه در سیاستگذاری‌های کشور، افزود: تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ و کتاب ستودنی است، اما کافی نیست و نهادهای فرهنگی باید رسالت پررنگ‌تری را در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاهی به آمار کتابخانه‌های عمومی، تعداد کتاب‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی در شهرها و روستاها حکایت از آن دارد که باید بر توسعه این زیرساخت‌ها بیش از پیش اقدام شود.

حیدری در ادامه به آمار حوزه کتاب و کتابخوانی استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۵ عنوان کتاب با شمارگان بیش از ۸۲ هزار جلد در این استان چاپ شد، که از این تعداد کتاب ۷۸.۶۶ درصد تألیفی و مابقی ترجمه‌ای بوده است و جایگاه این استان را در تعداد کتاب‌های چاپ شده در کشور در رتبه ۳۰ قرار داده است.

وی افزود: سهم عناوین کتاب‌های منتشر شده ۷ صدم درصد و سهم شمارگان از کتاب‌های منتشر شده این استان نسبت به کل کشور، ۵ صدم درصد است.

حیدری گفت: سرانه عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان نسبت به ازای هر نفر نسبت به کل کشور ۷۷ صدم درصد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت ۱۳ ناشر در چهارمحال و بختیاری گفت: سرانه ناشران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱.۳ درصد است.

حیدری با بیان اینکه ۶۵ باب کتابخانه عمومی با یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۴۵ جلد کتاب در استان چهارمحال و بختیاری فعال است، افزود: هم اینک ۴۴ هزار و ۶۹۵ نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند که تنها ۴ درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: میزان دسترسی مردم استان به کتابخانه‌های عمومی به ازای هر نفر ۶ صدم باب و دسترسی اعضای کتابخانه‎ها به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴.۲ جلد کتاب و سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی استان به ازای هر نفر، یک صدم درصد و سرانه اعضای کتابخانه‌ها ۴ صدم درصد نفر محاسبه شده است.

حیدری گفت: این آمار تلنگری است برای همه مسئولان تا اعتبارات سهم فرهنگ در این استان را بیشتر از آنچه اختصاص داده شده، افزایش دهند و اگر انتظار داریم مردم امروز نسبت به سال‌های گذشته فرهنگی‌تر باشند مسئولان موظفند دسترسی فرهنگ و آثار فرهنگی را بیش از پیش در اختیار مردم قرار دهند.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشوری استان چهارمحال و بختیاری روز شنبه با حضور ۴۲۰ ناشردر محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرکرد گشایش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030160

وب گردی

وب گردی