پایان داوری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی/ دریافت ۲۵۰۰ اثر

علی وزیریان دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با اعلام خبر پایان داوری این رویداد حوزه تجسمی گفت: بیش از ۲۵۰۰ اثر در دبیرخانه دریافت شده که تعداد آثار در بخش عکس از مجموع آثار در بخش‌های دیگر بیشتر است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، علی وزیریان دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با اشاره به تعداد آثار راه یافته به این سوگواره گفت: تعداد آثار ثبت شده در دبیرخانه بیش از ۲۵۰۰ اثر است که از ۷۵۵ شرکت‌کننده به دبیرخانه رسیده است. در بخش پوستر ۵۷۱ اثر، در بخش تصویرسازی ۱۵۹ اثر، در بخش عکس ۱۶۹۹ قطعه و در بخش نقاشی ۱۱۱ اثر متقاضی شرکت در این رویداد بودند و استان تهران بیشترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص داد.

وی با اعلام خبر پایان داوری ادامه داد: در حال حاضر جلسات انتخاب آثار و داوری طبق برنامه‌ریزی برگزار شده است. همچنین در همه بخش ها حدود ۱۵۰ اثر در نمایشگاه سوگواره شرکت خواهند کرد. این بخش اولین تجربه خود را در سوگواره هنر عاشورایی تجربه می‌کند و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته است.

وزیریان با ارزیابی سطح کیفی آثار و کمیت آن‌ها در مقایسه با دوره های گذشته گفت: بیش از یک دهه از اولین دوره برگزاری سوگواره هنر عاشورایی می­گذرد. در گذشته نمایشگاه صرفا به طراحی پوسترهای عاشورایی اختصاص داشت و در طول سال‌های قبل، این سوگواره فراز و نشیب بسیار داشته است. چند روز پیش وقتی کاتالوگ دوره یازدهم را مرور می­کردیم به روشنی پیدا بود که نمایشگاه حاضر از منظر کیفی و کمی حرکت صعودی و پربارتری را نسبت به دوره قبل دارد؛ اگرچه هنوز از آنچه باید باشد، فاصله بسیار دارد.

دبیر سوگواره هنر عاشورایی درباره میزان تاثیرگذاری سوگواره‌ها بر جذب هنرمندان مستعد، جوان و کوشا خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه هایی با موضوعات عاشورایی و اربعین خیلی متفاوت و دشوارتر از نمایشگاه هایی است که غالبا در فضای هنری امروز جامعه برگزار می شوند. اولین تفاوت اینکه هنرمند پا در راهی می­گذارد که سابقه بصری آن به شکل امروزی به طور عمده پس از انقلاب و دقیق تر به دو ده قبل باز می­گردد. اگرچه ممکن است ریشه های بصری و سنتی قدیمی داشته باشد. بنابراین الگوها بسیار محدود و رسیدن به قالب های درخور این معنا دشوار است اما ناممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته می‌­بینیم که این گونه رویدادها رفته رفته در کنار مردم حرکت می­‌کند و البته برگزاری نمایشگاه هم تاثیر خود را گذاشته است. متاسفانه در غالب اتفاق‌های هنری کشور محمل مناسبی برای پرداختن و توجه به هنر مذهبی دیده نمی‌شود؛ اگرچه عده ای شعار آن را می­دهند و هرچه هست بیشتر به همت هنرمندان پیر و جوانی است که دغدغه این موضوع و معنا را دارند. باید حواسمان باشد این نمایشگاه‌ها نیستند که هنرمندان مستعد و جوان را جذب می کنند بلکه این جوانان هنرمند با انگیزه و خلاق‌اند که با آثار خود فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می­دهند و پر رنگ می‌کنند.

وزیریان در پاسخ به این که آیا تداوم برگزاری سوگواره هنر عاشورایی در دوره های متوالی موفقیت و پیشرفت آن را تضمین کرده است،گفت: استمرار و زنده نگه داشتن اینگونه رویدادهای هنری و مذهبی کمترین کاری است که برگزار کنندگان توفیق انجام آن را دارند که اگر با حمایت جدی آن‌ها بستری برای خلق و ارائه این گونه آثار فراهم شود، سهیم شدن در ثواب و نوعی باقیات صالحات به همراه دارد و بی‌شک همین ثواب ضمانت صواب بودن کار است.

وی با ارزیابی کارگاه های آموزشی برگزار شده در استان های مختلف کشور قبل از برگزاری سوگواره گفت: کارگاه­های دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی در سه رشته در یازده استان برگزار شد که اشتیاق برگزاری و استقبال از آنها بسیار گرم و پر تحرک و منشاء اثر بود و ان‌شاءالله قراراست ادامه داشته باشد و محدود به مناسبت ها نشود. البته پیش‌بینی برای تولید آثار بیش از این بود که حاصل شد اما با توجه به فشردگی زمان همین مقدار هم کم نبود. این گونه کارگاه ها در واقع جور لنگ بودن سیستم آموزش هنری کشور را می­کشند و طبیعی است که برگزاری شتابزده و موردی حاصلی ندارد مگر اینکه اراده ای جدی برای استمرارش وجود داشته باشد.

دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و مرکز تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030170

وب گردی

وب گردی