لابی‌های حوزه پزشکی عامل فرار مالیاتی پزشکان است/لزوم اجرای طرح شفافیت مالیاتی

مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: متاسفانه لابی‌های قدرتی که در حوزه  درمان وجود دارد باعث شده تا پزشکان مصونیتی در حوزه فرار مالیاتی داشته باشند.

میلاد مسیحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فرار مالیاتی برخی افراد جامعه از جمله پزشکان گفت: موضوع فرار مالیاتی پزشکان در محافل مختلف وزارتی در سال‌های گذشته بارها تکرار شده است؛ اما متاسفانه هیچ زمانی پیگیری قاطعی از سوی وزرات‌خانه مرتبط و سازمان امور مالیاتی وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: پزشکان طبق آمار سازمان امور مالیاتی، 6 هزار میلیارد تومان در سال فرار مالیاتی دارند. این حجم از درآمد می‌تواند به بخش درمان کشور در شرایط موجود که تحت شدیدترین تحریم تاریخ هستیم، کمک شایانی کند.

مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: متاسفانه شاهد عدم نظارت قوی از سوی نهادهای مرتبط با موضوع فرار مالیاتی و برخورد قاطع در کشور هستیم. دستگاه قضا باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد زیرا کارمندان نهادهای مختلف دولتی و بازنشتگان قبل از دریافت حقوق ماهایانه خود، مالیاتشان کسر می‌شود؛ اما پزشکان علی‌رغم درآمد عالی‌تر از این موضوع مستثنی هستند.

وی به عدم وجود دستگاه کار‌ت‌خوان در برخی از مطب‌های پزشکان اشاره کرد و گفت: پزشکان برای فرار مالیاتی دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نصب نمی‌کنند یا اینکه کارتخوان مطب را به اسم منشی خود ثبت می‌کنند.

به گفته مسیحی؛ متاسفانه لابی قدرتی که در حوزه درمان وجود دارد باعث شده تا پزشکان مصونیتی در حوزه فرار مالیاتی داشته باشند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از نبود قوانین سختگیرانه به پزشکان در راستای پرداخت مالیات بیان کرد: متاسفانه در کشور لابی‌های قدرتمندی در حوزه درمان و سلامت فعالیت می‌کنند، این لابی‌ها حقوق پزشکان را با طرح تحول سلامت افزایش دادند و به موازات آن راه فرار مالیاتی پزشکان را نیز هموار کرده‌اند.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: به نظر می‌رسد اجرای قوانین محدود‌کننده از قبیل اطلاع دقیق از درآمد پزشکان با ثبت اطلاعات به‌روز و مستند، راهکاری مناسبی برای کاهش فرار‌های مالیاتی پزشکان است.

مسیحی در پایان خاطرنشان کرد: از مهمترین فواید شفافیت مالیاتی پزشکان، افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مسئولان، کارآمدی حاکمیت و از بین رفتن رانت و فساد سیستماتیک است علاوه بر این‎ موارد، پرداختن مالیات این صنف کمکی در راستای توسعه کشور و رفع نیازمندی‌های بخش پزشکی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030175

وب گردی

وب گردی