نمایشگاه فناوری نانو در تسخیر محققان دانشگاه آزاد اسلامی/ از صادرات دستگاه‌‌های نانو لیزر تا ساخت لنز میکروسکوپی دوربین موبایل

دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه 300 محصول در دوازدهمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی نانو دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت که برخی از این محصولات برای اولین‌‌‌‌بار در کشور ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌‌‌‌‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر بوده که معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. وجه منحصر به فرد فناوری نانو داشتن عناصری به نام نانومواد و نانوساختار است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متأثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.

دوازدهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو با حضور چشمگیر علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندان به این حوزه در محل دائمی نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی تهران برگزار شد. در این دوره حدود ۲۰۰ شرکت داخلی فعال حضور دارند که دانشگاه آزاد اسلامی همچون سال‌های گذشته در این دوره از نمایشگاه با ارائه محصولات مختلف در حوزه نانو که حاصل شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدها و گروه‌های فناور واحدهای مختلف در سراسر کشور بوده در این نمایشگاه حضور یافته است. محققان دانشگاه آزاد با ارائه ۳۰۰ محصول متنوع از ۱۷ واحد دانشگاهی با رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

انعقاد تفاهم‌نامه شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه‌های آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر رویدادهای مهم دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو تلقی می‌شود. این تفاهم‌نامه با حضور بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و رضا اسدی‌فر مدیر شبکه‌های آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه در راستای عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و به منظور تحقق شعار محوری «رونق تولید ملی» و به منظور گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و استفاده از امکانات و قابلیت‌های فنی و تخصصی و بهره‌گیری از تجارب و ظرفیت‌های حوزه آزمایشگاهی امضا شد.

دانشگاه آزاد در حوزه نانو طی سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته دستاوردهای چشمگیری داشته و موفق به تولید محصولاتی شده که جهت پیشرفت این عرصه در کشور راهگشا بوده است برای بررسی دستاوردهای این مجموعه بزرگ آموزش عالی، محصولات دانش‌‌‌بنیان این حوزه در نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌‌المللی نانو را مورد برسی قرار دادیم. مشروح آن در زیر آمده است.

واحد تبریز بیش از 40 محصول به دوازدهمین نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی نانو آورده که تعدادی از مهم‌‌‌ترین این محصولات، شامل مستریچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مقاوم محصولی از مرکز تحقیقات نانو فناوری صنعتی واحد تبریز است که این محصول بنا بر نیازهای مختلف صنایع پلیمیر به طور اختصاصی و مجزا تولید می‌‌شوند تا هزینه بیشتری بر دوش مصرف‌‌‌‌‌‌‌کننده اعمال نشود اما در عین حال خواص مورد نیاز را تامین کند که کاربرد این محصول در قطعات خودرو الیاف تزریقی و بسیاری از مواد کاربردی دیگر است.

آبگریز نانویی از دیگر محصولات واحد تبریز است جذب آب در منسوجات همواره یکی از دلایل لک شدن کثیفی و تسریع تخریب بافت آنها بوده و استفاده از فناوری نانو سبب می‌‌شود که هیچ مایع خارجی به لباس و پارچه نفوذ نکند و در صورت این اتفاق هیچ اثری از لکه باقی نماند. کاربرد این محصول در صنعت نساجی و کفش خواهد بود.

محلول ضد عفونی کننده نانویی نیز از دیگر محصولاتی است که حضور نانو کلویید نانو ذرات در مجاورت ویروس‌‌ها، قارچ‌‌ها و باکتری‌‌ها که باعث غیرفعال شدن آنزیم سوخت و ساز اکسیژن آنها می‌‌شود در عرض چند دقیقه پاتوژن‌‌ها از بین‌‌‌رفته و توسط سیستم ایمنی حذف می‌شوند.

واحد شیراز با ارائه 35 محصول در نمایشگاه بین‌‌المللی نانو شرکت کرده؛ به گفته سعید پرهوده رئیس مرکز تحقیقات این واحد دانشگاهی ساخت دستگاه نانو سنتزها از جمله مهم‌‌‌ترین محصولات واحد شیراز است که برخی از این دستگاه‌‌ها تجاری‌‌سازی شده و تعدای هم تحویل دیگر مراکز صنعتی می‌‌شود.

از جمله دستگا‌‌ه‌‌های ساخته شده در واحد شیراز لیزر ابلیشین را می‌‌توان نام برد که دستگاهی است برای نانو ساختارها در یک محیط خلا، با استفاده از لیزر یا رآکتور سنتز پلاسمایی نانو ذرات که دستگاهی برای سنتز انواع نانو ذرات دو جزیی و سه جزیی محسوب می‌‌شود. دستگاه اندازهگیری ضریب و رسانش جامدات و مایعات و نانو ذرات از دیگر دستگاه‌‌‌های ساخته شده در این واحد دانشگاهی است. این دستگاه در حوزه سیالات و انرژی کاربرد دارد که این نمونه با مشابه خارجی برای ساخت برابری داشته؛ برای تجاری‌‌سازی کلیه این دستگاه‌‌‌‌‌ها با دیگر کشورها رایزنی‌‌‌هایی در سطح بین‌‌المللی انجام شده که به زودی شاهد صدور این محصولات به دیگر کشورها خواهیم بود.

واحد تهران مرکزی هم از دیگر واحدهای دانشگاهی حاضر در نمایشگاه است که با 25 محصول به نمایشگاه نانو آمده، از مهم‌‌ترین این محصولات در حوزه نانو، ساخت چسب زخم با پوشش نانو الیاف و ساخت لنز میکروسکوپی دوربین موبایل برای اولین بار در ایران بوده که در همین نمایشگاه دستور تجاری‌‌سازی این محصول و ارائه آن به مدارس سما دانشگاه آزاد توسط دکتر طهرانچی صادر شده است.

یکی دیگر از واحدهای موفق در نمایشگاه امسال تهران جنوب است که در زمینه تولید محصولات نانو فناوری دستاوردهای بسیاری داشته از جمله این محصولات می‌‌‌توان به تولید زخم پوش‌‌‌های نانویی برای بیماران دیابتی و مشکلات ناشی از سوختگی اشاره کرد. تولید شکم‌‌‌بند بارداری که خاصیت ضد امواج دارد از دیگر محصولات ارائه شده واحد تهران جنوب در این نمایشگاه بوده که به تجاری‌‌سازی هم رسیده است.

واحد علوم و تحقیقات هم با سه محصول در نمایشگاه بین‌‌‌المللی نانو در غرفه دانشگاه آزاد حضور یافته و این محصولات شامل نانو ذره کیتوزان استخراج شده از سخت پوستان بوده که سازگار با محیط زیست محسوب شده و تاثیرگذاری بالا در غلظت کم دارد و قارچ‌‌‌کشی قدرتمند با خواص ضد میکروبی از ویژگی‌‌‌های این محصول است. نانو ذره سیلیس از دیگر محصولات این واحد دانشگاهی بوده که تهیه شده از سبوس برنج سنتز آسان ارزان و دسترس محسوب می‌‌‌‌‌‌شود که منجر به افزایش فاکتورهای رشد در گیاه و بهبود عملکرد آن می‌‌شود.

نانوژل کیتوزان هم دیگر محصول واحد علوم و تحقیقات در این نمایشگاه است که غیرسمی و سازگار با محیط زیست بوده و استفاده از این محصول به عنوان ژل شستشو و پاک‌‌‌کنندگی بالا اثر ضد قارچی و ضد میکروبی دارد.

واحد گرگان هم محصولات مختلفی در نمایشگاه نانو ارائه کرده که مهم‌‌‌ترین این محصولات شامل نانو الیاف کامپوزیتی کیتوسان بوده که این نانو الیاف سنتز شده قابلیت توانایی حذف مواد آلاینده آب نظیر رنگ و فلزات سنگین و سموم را دارند.

گرافن دیگر محصول این واحد دانشگاهی است که در الکترونیک نوری، ایجاد ابرخازن‌‌ها و تجهیزات ورزشی همچنین در بسیاری از صنایع پرکاربرد دیگر اثر‌‌گذار است.

واحد نجف آباد اصفهان هم با ارائه محصولات مختلفی در این نمایشگاه شرکت کرده که مهم‌ترین محصولات ارائه شده شامل مبدل حرارتی ضد رسوب نانو سیال است که از مزایای این دستگاه می‌‌‌توان افزایش میزان پایداری نانو سیال و افزایش همزمان انتقال حرارت نام برد و استفاده از این دستگاه ضریب انتقال حرارت جایه جایی را تا دو برابر افزایش می‌‌‌دهد.

بازدارنده خوردگی سیستم‌‌‌‌های تثبیت اسید از دیگر محصولات واحد نجف آباد است که این محصول کاملا محلول در آب بوده و بعضا با قابلیت دیسپرس شوندگی در روغن بوده و می‌‌‌تواند توسط پمپ‌‌‌های دوزینگ یا یکجا مورد استفاده قرار گیرد. این ترکیب دوستدار محیط زیست بوده و بالاترین درصد محافظت‌‌‌کنندگی را در کلیه سیستم‌‌‌های مورد مصرف نظیر چاه‌‌‌های استخراج، حفاری و برج تقطیر دارد.

بازدارنده خوردگی فاز بخار از دیگر محصولات واحد نجف آباد در حوزه نانو فناوری بوده که به صورت جامد مایع در بسته‌‌بندی‌‌‌های مختلف، قابل استفاده به منظور محافظت از خوردگی در برابر خوردگی محیطی و اتمسفری در کلیه صنایع نظیر هیدروتست، صنایع حمل و نقل و صنایع نظامی می‌‌شود. عملکرد این ترکیب شامل ملکول‌‌هایی با فشار بخار بالا بوده که در شرایط محیطی بخار شده و با کندانس روی سطوح فلزی به صورت محافظت چند فلزی و تشکیل فیلم روی یک لایه رطوبت کندانس شده مانع تماس فلز با محیط می‌‌شود.

گفتنی است، با توجه به فعالیت‌های گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری‌های نانو، کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی نانو در این دانشگاه ایجاد می‌شود. این کنسرسیوم موجب احصای پتانسیل‌های پنهان مراکز و هم‌افزایی آنها ذیل همکاری‌های مشترک خواهد شد.

زمانی ما می‌‌توانیم به عنوان یک کشور نوآور و فناور دریک حوزه تخصصی خودمان را مطرح کنیم که در مرزهای دانش متصل به آن حوزه حرکت کنیم. خوشبختانه در حوزه نانو تکنولوژی دارای فونداسیون قوی از نظر علمی هستیم که نتیجه‌‌ آن در توسعه فناوری و نوآوری کشور مشهود است. امروز ایران اسلامی از نظر کمی و کیفی دارای جایگاه بسیارمطلوبی در توسعه علمی است و بعد از چین، آمریکا و هند که سه کشور پر جمعیت دنیا هستند رتبه چهارم دنیا را داریم و این خودش یک اعتبار و افتخار ملی است.

رسیدن به جایگاه چهارم دنیا در عرصه نانو و تولید محصولات کارآمد در صنایع مختلف که منجر به استقلال و خودکفایی ایران می‌‌‌شود نتیجه تلاش محققان و جامعه دانشگاهی کشور است که سهم دانشگاه آزاد با توجه به گستردگی که در سراسر کشور دارد امری بدیهی و انکارناپذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030177

وب گردی

وب گردی