بررسی ساماندهی معماری و شهرسازی بر اساس موازین اسلامی/ استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی

ساماندهی معماری و شهرسازی براساس موازین اسلامی در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 247 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار و در ابتدای این جلسه، گزارشی از موضوع «ساماندهی معماری و شهرسازی براساس موازین اسلامی» ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به معضلات ساخت‌وساز در شهرهای کشور، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که برخی برنامه‌های بازسازی در شهرها و روستاهای کشور، مظاهر معماری اسلامی ایرانی را تضعیف کرده است. در بخش دیگری از این گزارش همچنین عنوان شد بخشی از این مشکلات ناشی از فقر در مباحث نظری پیرامون معماری اسلامی ایرانی است.

پس از ارائه گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که لزوم به میدان آوردن ظرفیت مردمی و مطالبه مردمی از مسئولان برای ساماندهی معماری و شهرسازی، گنجاندن واحدهای درسی مربوط به معماری اسلامی ایرانی در رشته‌های دانشگاهی مربوط، رعایت مسائل بهداشتی طب سنتی در ساخت ساختمان‌ها، بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در این زمینه، استفاده از ظرفیت نهادهایی مانند دانشگاه آزاد اسلامی، ساخت نمادها و تندیس‌های مناسب به منظور نصب در مناطقی از کشور که محل تولد مفاخر تمدن اسلام و ایران است، لزوم تصویب قوانین و مقررات لازم در این زمینه و مشارکت تشکل‌ها و انجمن‌های معماری و شهرسازی، از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده بود.

دستور بعدی جلسه 247 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ارائه گزارش برگزاری همایش گرامیداشت «ابوریحان بیرونی» بود که نماینده دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد برگزارکننده این همایش، توضیحاتی ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030195

وب گردی

وب گردی