آخرین تابوت  به محل امن انتقال یافت/ پایان فصل پنجم کاوش در  رامهرمز+عکس

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: با انتقال آخرین تابوت بدست‎آمده از پنجمین فصل کاوش در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز، پرونده این فصل از کاوش میدانی محوطه بسته شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‎بروجنی گفت: آخرین تابوت حاصل از عملیات کاوش و نجات‎بخشی سال 97 در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز، پس از مرمت اولیه و حفاظت، توسط کارگروه انتقال اشیای تاریخی، زیر نظر معاونت میراث فرهنگی خوزستان و با نظارت کارشناس اموال تاریخی و تیمی زبده با حضور کارشناسان ارشد باستان‎شناس و کارشناس ارشد مرمت اشیای تاریخی انجام شد.

او با اشاره به مراحل استحکام‎بخشی و انتقال این تابوت تصریح کرد: طی هفت روز کار سخت و طاقت‎فرسا ابتدا تثبیت نهایی بقایای انسانی درون تابوت با دقت و ظرافت خاص صورت گرفت و پس از آن، با جداسازی مرحله به مرحله تابوت از بستر خاک، نسبت به استحکام‎بخشی و تثبیت آن اقدام شد.

در هفت روز کار سخت و طاقت‎فرسا ابتدا تثبیت نهایی بقایای انسانی درون تابوت با دقت و ظرافت خاص صورت گرفت و پس از آن، با جداسازی مرحله به مرحله تابوت از بستر خاک، نسبت به استحکام‎بخشی و تثبیت آن اقدام شد

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: پس از بانداژ و مفتول‎کشی این اثر ارزشمند، عملیات بلوک‎برداری و تثبیت قسمت زیرین تابوت نیز به اتمام رسید و در پایان این اثر به منظور طی مراحل نهایی نجات‎بخشی و مرمت به محل امنی انتقال داده شد.

او از راه‎اندازی موزه باستان‎شناسی رامهرمز در عمارت تاریخی صمیمی این شهر در آتیه‎ای نزدیک خبر داد و افزود: براساس پیش‎بینی کارشناس امور موزه‎های استان، موزه تاریخی رامهرمز در طبقه بالاییِ کوشک میانی عمارت طراحی خواهد شد و طبقه زیرین عمارت به سایت اداری و پژوهشی و بزرگترین آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی فرهنگی شرق خوزستان تبدیل خواهد شد.

حسینی‎بروجنی گفت: با نظر مساعد مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، یکی از پنج مخزن امن و استاندارد اشیای تاریخی استان قرار است در شهرستان تاریخی رامهرمز احداث شود.

او ضمن تقدیر از تلاش‎های بی‎شائبه مسئولان و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده باستان‎شناسی، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، یگان حفاظت اداره‎کل استان، مدیر و کارکنان اداره میراث فرهنگی شهرستان، مدیر پروژه جوبجی رامهرمز، سرپرست کاوش و همه کارکنان اداره موزه‎های استان، تیم زبده مرمت، حفاظت و انتقال و نیز نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و فرماندار رامهرمز گفت: با پایان انتقال آخرین تابوت حاصل از کاوش و نجات‎بخشی جوبجی، پرونده این فصل از کاوش میدانی محوطه باستانی جوبجی بسته شد و با تأمین اعتبار، ادامه عملیات کاوش و نجات‎بخشی به‎زودی از سر گرفته می‎شود.

گفتنی است، فصل پنجم عملیات کاوش و نجات‎بخشی در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز، پاییز سال 1397 به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز که طی این کاوش‎ها، تیرماه امسال سه عدد تابوت سفالی در این منطقه کشف شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030205

وب گردی

وب گردی