معاون اسبق آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایسکانیوز:

طرح رفع انحصار زبان انگلیسی با عدالت آموزشی مغایرت دارد / لزوم تغییر رویکرد آموزش زبان در مدارس

سه‌شنبه 23 مهر 1398 - 11:15
کد مطلب: 1030312
سحرخیز

یک کارشناس آموزشی معتقد است طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی با عدالت آموزشی مغایرت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته گذشته 57 نفر از نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» ارائه کرده‌اند،‌ این طرح واکنش‌های بسیاری از کارشناسان و مسئولان را در پی داشت.

در صورت تصویب این قانون، آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور به صورت اختیاری خواهد بود و از محیط مدرسه خارج شده و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده خواهد شد. از طرفی وزارت آموزش‌ و پرورش در این طرح مکلف است امکان آموزش سایر زبان‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای را به صورت اختیاری برای دانش‌آموزان فراهم کند.

این طرح از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده است، حتی مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمی‌دانیم که دقیقاً نمایندگان می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند.

سپردن آموزش زبان به موسسات و آموزشگاه‌های خارج از مدرسه نیز وجه دیگر ماجراست، شاید این موضوع در کلانشهر‌هایی مانند تهران چندان عجیب به نظر نرسد و دانش‌آموزان بتوانند به راحتی در آموزشگاه‌های آزاد سطح شهر زبان انگلیسی را فرا گیرند؛ اما شرایط استان‌های محروم کمی متفاوت است،. در بسیاری از شهرهای این استان‌ها آموزشگاه‌های زبان وجود ندارد،‌ باید بررسی شود تکلیف دانش‌آموزانی که در این مناطق درس می‌خواندند، چیست. برای بررسی ابعاد مختلف این طرح با ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزشی و معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

ایسکانیوز: به طور کلی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سحرخیز: ظاهراً طراحان طرح رفع انحصار زبان انگلیسی به‌دنبال این بودند که آموزش زبان انگلیسی را به آموزشگاه‌های بیرون از آموزش و پرورش بسپارند، یعنی آموزش زبان در این طرح توسط بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد صورت می‌گیرد. اگر منظور طراحان،‌ واگذاری آموزش به بخش خصوصی باشد، این طرح ناپخته، غیرکارشناسانه و نسنجیده است.

طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور با عدالت آموزشی در تعارض است، با وجود گسترش آموزش و پرورش در برخی نقاط کشور مخصوصاً استان‌های محروم، معلمی که به زبان انگلیسی مسلط باشد، وجود ندارد. درصورت برون‌سپاری آموزش زبان انگلیسی، ممکن است برخی از دانش‌آموزانی که در مناطق محروم زندگی می‌‌کنند، نتوانند مبالغ شهریه این کلاس‌ها را تأمین کنند.

ایسکانیوز: زبان انگلیسی یکی از دروسی است که نمره آن در معدل دیپلم دانش‌آموزان تاثیرگذار است. آیا اختیاری بودن این درس بر معدل افراد نیز تاثیر نمی‌گذارد؟

سحرخیز: در این طرح باید بررسی شود زبان انگلیسی شرط لازم برای اخذ مدرک دیپلم به شمار می‌رود یا خیر. در صورتی که این امر به عنوان شرط اخذ مدرک دیپلم لحاظ شده باشد، طرح رفع انحصار زبان انگلیسی با عدالت آموزشی در تعارض خواهد بود، زیرا همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد ساکنان مناطق محروم نمی‌توانند شهریه آموزشگاه‌ها را پرداخت کنند، همچنین امکانات کافی در برخی از مناطق کشور برای آموزش زبان نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی شاهد رشد معضلاتی همانند نمره فروشی و مدرک فروشی خواهیم بود.

ایسکانیوز: در چگونگی ارزیابی و ارائه مدرک موسسات خصوصی نیز ابهاماتی مطرح می‌شود، باید نهادی بر ارزیابی این موسسات نظارت کند. نظر شما در این باره چیست؟

سحرخیز: با اجرای این طرح هر فرد برای اخذ مدرک دیپلم، باید مدرکی مبنی بر گذراندن دوره‌های زبان ارائه کند، در چنین شرایطی کدام مرجع می‌خواهد توانمندی‌های فرد را تایید کند؟ باید بررسی شود که تاییدکننده نهایی این طرح چه کسی است؟ اگر آموزش‌وپرورش تاییدکننده این طرح است، باید اعلام کند با چه ساز و کاری می‌خواهد این اقدام را تایید کند. همچنین باید روند نظارت آموزشگاه‌های خصوصی زبان نیز توسط آموزش و پرورش بررسی و اعلام شود.

در حال حاضر آموزش و پرورش در نظارت بر مدارس غیردولتی با مشکل مواجه شده است و نمی‌تواند کیفیت آموزش، ورود و خروج نیرو در این مدارس را بررسی کند. در چنین شرایطی چگونه می‌خواهد آموزشگاه‌های زبان را رصد کند؟ این موضوع یکی از مشکلاتیست که به طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور وارد شده است.

اجرای رفع انحصار زبان انگلیسی عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد

ایسکانیوز: با اجرای این طرح قطعاً دسترسی دانش‌آموزان به امکانات آموزشی در سراسر کشور یکسان نخواهد بود، با توجه به اینکه زبان انگلیسی یکی از دورس عمومی کنکور به شمار می‌رود، چطور می‌توان کنکور را برای تمامی دانش‌آموزان سنجشی عادلانه در نظر گرفت؟

سحرخیز: از آنجایی که زبان انگلیسی از جمله دروس کنکور به شمار می‌رود، اجرای این طرح منجر زیر پا گذاشتن عدالت آموزشی خواهد شد. یعنی دانش‌آموزانی که توان مالی بیشتری دارند و در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، شانس بیشتری دارند که در ماراتن کنکور برنده شوند. از طرفی ساکنان مناطق محروم باید تبعات عدم وجود آموزشگاه‌ زبان را به جان بخرند و طبیعتا ضرر خواهند کرد.

ایسکانیوز: به نظر شما ارائه طرح‌های این چنینی از کجا نشأت می‌گیرد؟

سحرخیز: متاسفانه آموزش و پرورش نتوانسته است در آموزش زبان انگلیسی موفق عمل کند، عدم توفیق آموزش و