وزارت بهداشت  با رانت‌های واردات تجهیزات پزشکی و دارو برخورد کند/قطع دست رانت‌خوارن از حوزه درمان

مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وزارت بهداشت در اقدامی انقلابی باید با مافیای واردات دارو و تجهیزات پزشکی برخورد کند زیرا وجود رانت‌خواران به جان بیماران آسیب می‌رساند.

امیرحسین احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه متاسفانه رانت‌ و فساد در حوزه واردات تجهیزات پزشکی و دارو در کشور وجود دارد، گفت: افراد و شرکت‌های خاص، انحصار واردات کالاهای پزشکی و دارو را به دست گرفته‌اند و اجازه ورود شرکت‌ها و افراد جدید به این حوزه را نمی‌دهند؛ در نتیجه رقابت سالمی باهدف خدمت بهتر و بیشتر به بیماران انجام نمی‌شود.

وی به موضوع شفافیت اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ شفافیت در کشور باعث شده تا فسادهای بسیاری در حوزه‌های مختلف آشکار شود. حوزه پزشکی یکی از این حوزه‌هاست که در چند وقت اخیر اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و مطالبه شفافیت از سوی مردم باعث شد دختر یکی از وزیران که باند فساد دارو را عهده‌دار بود توسط مراجع قضایی دستگیر شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران (دفتر تحکیم وحدت) فساد و رانت در واردات دارو و تجهیزات پزشکی را حاصل فساد اداری در کل کشور دانست و گفت: ابر پدیده آقازاده‌ای در کشور باعث شده فساد و رانت در حوزه‌های مختلف به وجود و گسترده و به بخش درمان که مستقیماً با جان مردم در ارتباط است نیز کشیده شود.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان موبایلی باعث ضریب دادن به موضوع شفافیت شده است، گفت: فضای مجازی باعث شده است تا جامعه و افکار عمومی در جریان فسادهای مالی برخی از آقازاده‌ها و وابستگان مسئولان قرار بگیرند و نهایتاً مبارزه با فساد موجود را از دستگاه‌های ذی‌ربط خواستار شوند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: افرادی که به منابع قدرت و ثروت متصل هستند به دلیل وجود پشتوانه، واردات و صادرات در کشور را انحصاری کرده‌اند، این موضوع خود منشأ فساد و رانت‌خواری است.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مبازه با رانت‌های موجود در واردات تجهیزات پزشکی و دارو بیان کرد: این وزاتخانه باید با رویکرد انقلاب عمل کند بدین معنا که مدیریت کل تجهیزات پزشکی وزاتخانه و معاونت غذا و دارو باید دست‌هایی که به صورت رانتی عمل می‌کنند را قطع کنند.

به گفته احسانی؛ وجود باندهای فساد در تجهیزات پزشکی مغایر با عدالت جمهوری اسلامی ایران است و به حیثیت آن خدشه وارد می‌کند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در حال حاضر افرادی در کشور با پارتی‌بازی و رابطه مزایده‌هایی را برنده می‌شوند و بیت‌المال را به تاراج می‌برند؛ به‌عنوان مثال افرادی دستگاه‌های رادیولوژی که قیمت واقعی آن 2 میلیارد تومان است را 4 میلیارد تومان به کشور وارد می ‌کنند و مابه‌تفاوت آن را از جیب مردم بر می‌دارند.

وی عنوان کرد: رانت‌‌‌‌خواری و فساد از دو جهت به جامعه ضربه وارد می‌کند اول اینکه جوانان جویای کار ناامید می‌شوند؛ زیرا معتقد هستند که بدون رانت و پارتی نمی‌توان به جایی رسید و دوم افرادی که کالاها و تجهیزات را به قیمت بالا خریداری می‌کنند، هزینه خدمات پزشکی را نیز گزاف از بیماران دریافت خواهند کرد تا کسری بودجه‌شان جبران شود.

احسانی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخش عمده مبارزه با فساد و رانت در واردات دارو و کالاهای پزشکی را برعهده دارد اما در کنار آن مراجع قضایی و سازمان نظام پزشکی نیز می‌توانند کمک کننده این وزارتخانه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030335

وب گردی

وب گردی