شیوه واگذاری مخابرات اشتباه بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد دوباره از نحوه خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت مخابرات تأکید کرد: به جد اعتقاد داریم باید داکت و سیم مسی به عرصه دولت برگردد و به‌عنوان یک انفال عمومی مورد استفاده و رقابت همه قرار گیرد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز در همایش رونمایی رسمی از پروانه فعالیت اولین اپراتور خصوصی پست ایران (پست اول) با اشاره به تعارفات کرباسیان مدیرعامل «پست اول» مبنی بر اینکه نمی‌خواهیم رقیب پست باشیم، گفت: روز اول تولد پست اول می‌گویید نمی‌خواهید‌ با پست رقابت کنید و دنبال این موضوع نیستید؟ اتفاقاً باید از همین روز اول به دنبال رقابت با شرکت پست باشید و بر این مسئله تأکید کنید که تصمیم دارید بازار پست را از آن خود کنید و خدمات بهتری به مردم ارائه دهید.

وی افزود: اصلاً ترس و نگرانی نداشته باشید، ‌شرکت پست اصلاً رقیب شما نیست، این شرکت تنها یک‌سری وظایف حاکمیتی بر عهده دارد، شرکت «پست اول» هم بنا بر یک تدبیر برای سپردن امور مردم به دست مردم در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ به دنیا آمده، امروز شما پروانه فعالیت دارید و یک شرکت اقتصادی هستید و می‌دانید بازار پست که خودتان هم مقطعی در آن خدمت کرده‌اید، می‌تواند اندازه‌اش خیلی بزرگ‌تر باشد و ما امید داریم که پست اول اقتصاد این بخش را بزرگ کند، تا ما هم یاد بگیریم وظایفمان را واگذار کنیم و یاد بگیریم تنها رگولاتور (مقررات گذار) خوبی باشیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: مهم این است که خدمات خوب و باکیفیت به مردم ارائه کنیم و سرویس‌ها در شان مردم باشد. این ارزشمند است. بر همین اساس هم می‌خواهیم با شرکت پست و سایر رقبا برای تحقق این هدف در این عرصه رقابت کنید.

آذری جهرمی در ادامه بابیان اینکه «البته نمی‌شود پست را آزادسازی کنیم و یا مخابرات را واگذار کنیم و بعد موقع عیان شدن نقص‌ها از وزیر پرسش شود که چرا در فلان جاده و یا فلان روستا مشکل‌ داریم»، گفت: با واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها ابزار اعمال مدیریت از وزیر گرفته‌شده و طبیعتاً مقررات و بودجه هم جای دیگری مصوب می‌شود در این شرایط وزیر تنها باید نقش رگولاتوری را ایفا کند.

وزیر کابینه دولت دوازدهم افزود: البته وقتی هم وزیر می‌خواهد در حوزه رگولاتوری ورود کند و به کمیسیون تنظیم مقررات پیشنهادی ارائه دهد هزار ایراد به آن گرفته می‌شود. با این‌وجود همان‌طور که عرض کردم ما باید یاد بگیریم رگولاتور خوبی باشیم و یاد بگیریم که رگولاتور با اجراکننده کار متفاوت است و این نکته حائز اهمیتی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در این جلسه مبنی بر اینکه «در واگذاری شرکت مخابرات اشتباهاتی رخ‌داده اما نباید آن را باز کرد»، گفت: به نظر من باید مفصل در باراه این مسئله صحبت کرد که در این واگذاری چه اشتباهی انجام‌گرفته است. اصل خصوصی‌سازی اشتباه نبوده بلکه شیوه واگذاری مخابرات اشتباه بود. با این یادآوری‌ها است که یاد می‌گیریم دیگر چنین اشتباهاتی را تکرار نکنیم.

وزیر ارتباطات افزود: مشکلات جاری در بازار را باید دید و با کتمان کردن و طرح نکردن آن کارمان پیش نمی‌رود. باید فضایی فارغ از دغدغه‌های غیر فنی و غیراصولی برای گفت‌وگو ایجاد شود. ما هر روز با این مشکلات دست به گریبان هستیم. دو سال است که من وزیرم؛ در این دو سال لوایحی را برای تصویب در قانون بودجه و برنامه ششم ارائه کرده‌ایم تا این اشکالاتی که در خصوصی‌سازی شرکت مخابرات به وجود آمده و فضای غیررقابتی که ایجادشده را جبران کنیم.

آذری جهرمی تأکید کرد: چون تاکنون اشکالات بازگو نشده، مشکلات فقط در حد یک گزاره‌ سیاسی باقی‌مانده است و وقتی در مجلس هم طرح می‌شود در حد گزاره‌ سیاسی باقی می‌ماند.

وزیر کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: چرا نباید بگوییم که با خصوصی‌سازی مخابرات در عرصه تلفن ثابت عقب‌گرد داشته‌ایم. چرا نگوییم با خصوصی‌سازی، توسعه FTTH خوب پیش نمی‌رود و ما در توسعه نسل نوین ارتباطات پرسرعت در کشور با مشکل مواجه‌ایم. چرا نباید بگوییم خصوصی‌سازی چه مشکلاتی برای کسانی که سال‌ها خاک این صنعت در عرصه مخابرات را خورده‌اند و امروز بازنشسته هستند به وجود آورده و چرا نباید در رابطه با مشکلات خصوصی‌سازی و کارگزاران روستایی صحبت کنیم.

وی در خاتمه تأکید کرد: در بحث خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ما به جد اعتقاد داریم که هم باید داکت و سیم مسی به عرصه دولت برگردد و به‌عنوان یک انفال عمومی مورداستفاده و رقابت همه قرار گیرد و هم اینکه در حوزه رگولاتوری ما رگولاتور خوب باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030347

وب گردی

وب گردی