اختصاص یک بیستم بودجه مورد نیاز قانون معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نمایندگان مجلس با ۱۱۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و این حدود یک بیستم آن چیزی است که باید اختصاص پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وحید قبادی‌دانا در مراسم روز جهانی نابینایان که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۹ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی در کشور زندگی می‌کند و امروز بهانه‌ای شد تا روز «عصای سفید» را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: از جامعه درخواست می‌کنم که همه افراد دارای معلولیت را ببینند؛ باید ساختمان‌ها، پارک‌ها، معابر و اماکن را طوری طراحی کنیم که آنها نیز بتوانند زندگی کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: سیاستگذاران و مسئولان باید به فکر ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد دارای معلولیت باشند و بتوانند نیازهای آنها در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال، دسترسی، بیمه و .... را فراهم کنند.

از میان یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۱۰۰ هزار نفر چند معلولیتی هستند که شرایط زندگی برای آنها سخت‌تر است و ما این افراد را اولویت قرار داده‌ایم

قبادی‌دانا به تحصیلات نابینایان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نابینایان جزو گروه‌هایی هستند که درصد بالایی از آنها تحصیل کرده‌اند به طوری که در کنکور امسال از میان ۳۳ پذیرفته‌شده معلول، ۱۴ نفر نابینا بودند.

وی با اشاره به اینکه در قانون حمایت از حقوق معلولان عنوان شده که «۳۰ درصد از اپراتورهای تلفن باید از افراد دارای نابینایی انتخاب شوند»، افزود: این شغل سنتی و قدیمی بوده و امروزه توانایی‌های نابینایان فراتر از این است چرا که بسیاری از آنها تحصیلکرده و دارای توانمندی‌های مختلف هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به تفاهمنامه‌ای که قرار است امروز با معاونت تعاون وزارت رفاه منعقد شود اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه ایجاد تعاونی‌ها برای نابینایان، توسعه و گسترش تعاونی‌های موجود و ساماندهی و سازماندهی آنها انجام خواهد شد و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که یک فرد دارای معلولیت بتواند زندگی مستقلی در درون خانواده داشته باشد.

قبادی‌دانا گفت: بر اساس قانون جامع، مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد درحالی‌که هم‌اکنون تا رسیدن به این مبلغ فاصله داریم و چه کنیم که دستمان خالی است و شرمنده روی شما هستیم. مشکلات آنقدر زیاد است که هزینه‌ها دست ما را بسته است.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شرایط فعلی ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم درحالی‌که نمایندگان مجلس با ۱۱۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و این حدود یک بیستم آن چیزی است که باید اختصاص پیدا کند.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، تا امروز مبلغی از این اعتبار تخصیص پیدا نکرده و ما پیگیری‌های بسیاری را انجام دادیم؛ قرار شد سازمان برنامه و بودجه تا پایان ماه اعتباری تخصیص دهد.

در حال حاضر ۱۸۹ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی در کشور زندگی می‌کند

قبادی‌دانا به نقش مهم پیشگیری از معلولیت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شود، قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۵۲ میلیون نفر در جهان دچار مشکلات بینایی هستند که ۳۶ میلیون آنها کاملاً نابینا هستند؛ از این تعداد ۱۸۶ هزار نفر در کشور ما زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص برنامه غربالگری بینایی گفت: ۱۵ سال است که بهزیستی این برنامه را در دستور کار خود دارد، سال گذشته سه میلیون و ۵۰ هزار کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که مشخص شد ۱۹۶ هزار کودک دچار مشکل هستند و به چشم پزشک ارجاع داده شده‌اند؛ در نهایت ۳۲۲۰ نفر آنها مشکل بینایی داشتند و ۶۴ نفر دچار عیوب انکساری چشم بودند.

قبادی‌دانا گفت: از میان یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۱۰۰ هزار نفر چند معلولیتی هستند که شرایط زندگی برای آنها سخت‌تر است و ما این افراد را اولویت قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: ۱۴ هزار خانواده دارای دو معلول شناسایی شده‌اند که مسکن ۶۰۰۰ نفر در مرحله اول، انتخاب شده و صاحب خانه شده‌اند و ۶۰۰۰ نفر نیز در اولویت بعدی قرار دارند که مسکن آنها در حال ساخت است.

هم‌اکنون ۲۵۲ میلیون نفر در جهان دچار مشکلات بینایی هستند که ۳۶ میلیون آنها کاملاً نابینا هستند؛ از این تعداد ۱۸۶ هزار نفر در کشور ما زندگی می‌کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد فوت یکی از نابینایان در شهر گفت: از مسئولین شهری درخواست می‌کنم شرایطی را فراهم کنند که دیگر شاهد وقوع این اتفاقات تلخ نباشیم.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه ۶۰ انجمن نابینایان فعال هستند، خاطرنشان کرد: این انجمن‌ها با مطالبه‌گری قطعاً می‌توانند هم در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مناسب به نابینایان، کمک حال بهزیستی باشند.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1030419

وب گردی

وب گردی