ربات انسان‌نمای سورنا 4 نماد پیشرفت ایران در حوزه رباتیک

ربات انسان نمای سورنا 4 که توسط جمعی از متخصصان دانشگاه تهران طراحی و تولید شده است نمادی از پیشرفت ایران در حوزه رباتیک و فناوری است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ربات انسان‌نمای سورنا 4 که نسخه پیشرفته این ربات طراحی شده در کشور است، توانایی راه رفتن با سرعت 7/. کیلومتر بر ساعت را دارد و می‌تواند متن را به گفتار تبدیل کند. این ربات انسان‌نما یک محصول کاملا ایرانی است و به شکل بومی توسط نخبگان ایرانی در دانشگاه تهران طراحی و تاکنون 4 نسخه از آن ارائه شده است.

عقیل یوسفی‌کما رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران با گریزی به روند رو به رشد طراحی ربات انسان‌نمای سورنا در کشور گفت: سورنا ۱ تنها به عنوان نمادی برای اعلام آغاز پروژه طراحی، ساخت و هوشمندسازی ربات انسان‌نما، در سال ۸۷ ارائه شد. این ربات ۱۶۵ سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن داشت و از قابلیت حرکت بر روی مسیر از قبل تعیین شده توسط موتورهای DC و سیستم مسیریاب و همچنین حرکت و فعالیت به صورت دستی از طریق اپراتور برخوردار بود.

وی افزود: علاوه بر این، سورنا۱ قابلیت تکلم متن‌های از پیش تعیین شده (در تمامی مراحل فعالیت) را نیز داشت. سورنا ۱ در روز ۲۴ آذر ماه ۱۳۸۷ در همایش انتخاب نوآوران برتر کشور رونمایی شد. نام‌گذاری این ربات بر اساس نام سردار اشکانی، سورنا انجام گرفته ‌است.

این فعال حوزه فناوری در کشور با معرفی توانمندی‌های سورنا 2 گفت: سورنا ۲ با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اقدامات دولت تدبیر و امید به نتیجه رسید. این ربات در راستای تکمیل و توسعه ربات انسان‌نمای سورنا ۱، مراحل طراحی و ساخت را در مرکز سیستم‌های پیشرفته دانشگاه تهران آغاز طراحی شد.

وی افزود: این ربات که در ابعاد و وزن مشابه انسان ساخته شده قادر است همانند یک انسان ولی با سرعتی آهسته‌تر و با ترکیبی از حرکات دست، سر و پا گام بردارد. داشتن مجموعا ۲۲ درجه آزادی در بالاتنه و پایین‌تنه و گام برداشتن با حفظ تعادل از ویژگی‌های بارز این نسل از ربات سورنا محسوب می‌شود.

رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران در ادامه به طراحی سورنا 3 اشاره کرد و ادامه داد: مانورپذیری، افزایش سرعت گام برداری، ارتقای هوشمندی و افزایش درجات آزادی از جمله مزایای نسل سوم ربات انسان نمای طراحی شده در داخل کشور است.

وی ادامه داد: در طراحی و ساخت این ربات از همکاری طیف وسیعی از محققان کشور بهره گرفته شده‌ است. پروژه ربات سورنا ۳ در سه فاز انجام گرفته‌ که در فاز اول به طراحی، ساخت و راه اندازی حسگرها و موتورها پرداخته شده‌ است. در فاز دوم به حل چالش‌های دینامیک و کنترل از قبیل پایداری ربات و افزایش سرعت گام برداری پرداخته شده‌ است و در فاز آخر بستر نرم‌افزاری و هوشمندی منحصر به فرد ربات توسعه یافته ‌است.

وی با معرفی توانایی‌های سورنا 4 گفت: این ربات 170 سانتی متری و 70 کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت 7/. کیلومتر را دارد و می‌تواند درجا دور دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و دنده عقب نیز حرکت می‌کند.

یوسفی ادامه داد: این ربات انسان‌نما می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. از دیگر توانایی‌های سورنا 4 می‌توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه چون دست دادن و ادای احترام و جابجایی و بلند کردن اشیاء اشاره کرد.سورنا 4 که نسخه در حال پیشرفت از طراحی و ساخت ربات انسان‌نما در کشور محسوب می‌شود توانایی تشخیص 100 فرمان صوتی و توانایی‌های گفتاری و شنیداری دارد. قابلیت پاسخ‌گویی به صورت تبدیل متن به گفتار، توانایی بینایی و قابلیت تشخیص ۱۰۰ شی مختلف از دیگر توانایی‌های این ربات است.

یوسفی در ادامه بیان کرد: ربات انسان‌نمای 4، توانایی برداشتن اشیای بزرگ به صورت تمام تنه، توانایی نوشتن(SURENA)، توانایی تقلید حرکات فرد دیگر، توانایی انجام حرکات ترکیبی دست و پا و توانایی تغییر نورپردازی گوش ربات را دارد.

رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران با اشاره به حمایت‌های مادی و معنوی مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح سورنا 4 گفت: در حال حاضر تست‌های نهایی این ربات انسان‌نما انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک این طرح، افتتاح و رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030420

وب گردی

وب گردی