43 نشریه علمی  و پژوهشی در واحد علوم و تحقیقات منتشر می‌‌‌‌‌‌شود

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات گفت: واحد علوم و تحقیقات دارای 43 عنوان نشریه علمی بوده که شامل 31 عنوان علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 4 عنوان علمی پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که مجوز وزارتین دارند.

سعید بازگیر سرپرست معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مجلات علمی و پژوهشی که در این واحد دانشگاهی منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود گفت: در حال حاضر، واحد علوم و تحقیقات دارای 43 عنوان نشریه علمی است که شامل 31 عنوان علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 4 عنوان علمی پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که مجوز وزارتین دارند.

وی تشریح کرد: 2 نشریه ISI با عنوان WoS، یک مجله ISI هم با عنوان Listed داریم همچنین 2 عنوان نشریه علمی ترویجی با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم. 1 عنوان نشریه علمی عمومی Springer و 21 عنوان نشریه علمی عمومی داریم. نشریات این واحد دانشگاهی در قالب فصلنامه و ماهنامه منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات در ادامه درباره نحوه انتشار مجلات در این واحد دانشگاهی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌‌ای در حوزه نشریات علمی منتشر شده که از این زمان تغییراتی در زمینه انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی ایجاد شد. بر طبق این آیین‌‌نامه نشریات واحدهای دانشگاهی مختلف در دانشگاه آزاد باید بر این مبنا منتشر شوند. از جمله این تغییرات می‎توان به سردبیران نشریات علمی اشاره کرد که باید استاد تمام باشند. فرآیند ارزیابی رتبه نشریات نیز تغییر کرده است و این ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم و با توجه به معیارهای علمی مندرج در متمم این آیین‌‌نامه انجام خواهد شد.

بازگیر تاکید کرد: شرایط اعضای گروه دبیران مجلات دانشگاهی نیز تغییر کرده است. تعداد اعضای هیأت تحریریه نیز باید حداقل 7 نفر با مرتبه علمی استاد و دانشیار در رشته تخصصی مربوط به موضوع باشند. حداقل 3 نفر از اعضای گروه دبیران نشریه باید عضو هیأت علمی مؤسسه صاحب امتیاز و حداقل 50 درصد اعضای گروه دبیران باید خارج از مؤسسه صاحب امتیاز باشند.

وی در پایان تصریح کرد: از تاریخ ابلاغ آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه جدید به جای دسته‌‌‌‌‌‌‌بندی نشریات علمی به «علمی- پژوهشی» و «علمی- ترویجی» همه نشریات مشمول این آیین نامه با عنوان «نشریه علمی» شناخته می شوند. مراحل اجرایی تأسیس نشریه، انتخاب عنوان، تأیید سردبیر و اعضای هیئت تحریریه با رعایت ضوابط آیین نامه برعهده دانشگاه، مرکز پژوهشی یا انجمن علمی، به مثابه صاحب امتیاز است و نشریات علمی پس از تصویب در دانشگاه و در صورت آمادگی می توانند وارد فرآیند ارزیابی کمیسیون نشریات علمی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030481

وب گردی

وب گردی