مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 24 مهرماه

«مصوبه تشدید تبعیض در مدارس، اربعین؛ راهپیمایی در مسیر امت‌سازی و رتبه برتر دانشگاه آزاد در فناوری‌های نوظهور جهان» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در بیست و چهارم مهرماه به شرح زیر است:

مصوبه تشدید تبعیض در مدارس

این عنوان روزنامه فرهیختگان به مصوبه حذف تنوع مدارس مجلس شورای اسلامی می‌پردازد. در همین دو، سه هفته اخیر، دو تصمیم مهم حداقل در حوزه آموزش و پرورش کشور آن هم از سوی خانه ملت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته شده که پرداختن به آن از ملزومات رسالت خبری و دغدغه‌های شخصی است.

اولین اقدام جالب‌توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در راس آنها کمیسیون آموزش، طرح حذف انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس بود که البته با واکنش‌ها و حواشی بسیاری همراه بود. البته کمی دیر به آن پرداخته شد اما حساسیت برخی مسئولان و کارشناسان این حوزه در کنار گزارش‌های متعدد مجازی و رسمی، زوایای مختلف این طرح را هویدا کرد و آسیب‌شناسی مناسبی نسبت به آن صورت گرفت. خیلی اما از این طرح نمی‌گذشت که یکشنبه‌ گذشته، یعنی 21 مهر 98، نمایندگان مجلس ذیل تصویب طرح تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که براساس ماده 5 آن سهم سه‌درصدی برای شهرداری‌ها در پرداخت عوارض شهری به آموزش و پرورش به جای سهم «تا 5 درصد» در نظر گرفته شد، با پیشنهاد الحاقی قاسم احمدی‌لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم موافقت کردند.

براساس پیشنهاد این نماینده، دولت (وزارت آموزش و پرورش) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی 99- 98 تمام واحدهای آموزشی تحت‌مدیریت را منحصرا به صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، به‌گونه‌ای که جز مدارس استثنایی دولتی تنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد. این پیشنهاد تبصره‌ای هم دارد که براساس آن، تاسیس هر نوع مدارس خاص صرفا با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است. آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر تا مدت سه ماه با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات‌دولت می‌رسد. این پیشنهاد درنهایت با 117 رای موافق، 58 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه علنی مورد موافقت قرار گرفت. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

اربعین؛ راهپیمایی در مسیر امت‌سازی

این عنوان روزنامه فرهیختگان به انعکاس نشست علمی «جایگاه پیاده‌روی اربعین در سیر تمدنی انقلاب اسلامی» پرداخته است. آیت‌الله سیدمهدی میرباقری در این نشست اعلام کرد «امت‌سازی» در تقسیم کلان آن به دوگونه است که هرکدام الزامات و امکانات خود را می‌طلبد. یکی امت‌سازی در جبهه‌ باطل است که بر محور حیات دنیاست و به تعبیر قرآن «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»(۱) و به تعبیر روایات «محیط ولایت دشمنان اهل بیت(ع) حیات دنیاست و نه عالم طبیعت.» اقتضائات تمدن‌سازی باطل در طول تاریخ نیز همین فراهم آوردن روح گرایش به لهو و لعب، زینت، تفاخر، تکاثر و ایجاد عقلانیت متناسب با آن (البته اگر جسارت به عقلانیت نباشد) و بعد هم سازوکار و سبک زندگی متناسب آن بوده است که به یک تمدن منتهی می‌شود؛ یعنی از عمق تعلقات انسانی تصرف می‌شود تا رفتار کلان و جزئی انسان و در یک سبک زندگی و یک تمدن ظهور پیدا می‌کند. این تمدن بر محور مکتب شیطانی و بر محور اولیای طاغوت شکل می‌گیرد. هرجا تمدن مادی را نگاه ‌کنید، تجسد ارواح فراعنه است و تعلقات فاسد و دستگاه محاسبه‌ خطای آنها و سازوکاری که برای دستیابی به تعلقات خودشان شکل می‌دهند تا با مدل و سبک زندگی‌شان یک تمدن بسازند. متقابلا تمدن دیگری هم داریم؛ تمدن الهی که بر مبنای اقدامات انبیاست و البته باید بگوییم که اقداماتی فراتمدنی است. ممکن است ایشان در مسیر ایجاد تمدن هم نقش ایفا کنند، ولی فراتمدنی هستند. انبیا امت می‌سازند و این امت در طول تاریخ و تا ظهور، رجعت، قیامت و بهشت ادامه می‌یابد. اسم این را نمی‌توان تمدن گذاشت، بلکه این یک امر فراتمدنی است که ممکن است در ساخت یک تمدن و ایجاد یک تجسد عینی در عالم ارض هم نقش ایفا کند. این تمدن بر محور ولایت حضرت حق و بر محور ائمه‌ حق شکل می‌گیرد. سرسلسله ائمه حق و محور امامت امت اسلامی وجود مقدس رسول‌الله(ص) است و انبیا دیگر سرداران این جبهه به حساب می‌آیند.

رتبه برتر دانشگاه آزاد در فناوری‌های نوظهور جهان

این عنوان روزنامه روزنامه فرهیختگان، به رتبه برتر دانشگاه آزاد در فناوری‌های نوظهور جهان پرداخته است. در دوره زمانی 1991 تا 2000 ایران در بین رتبه‌بندی کشورهای جهان در حوزه فناوری نانو نیست و در دوره دوم زمانی از سال 1998 تا سال 2007 نیز همچنان نامی از دانشگاه‌های ایران دیده نمی‌شود، تا اینکه در آخرین دوره زمانی بررسی یعنی از سال 2006 تا 2015 دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان تنها نماینده ایران در نمودار جای گرفته است.
دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین دوره زمانی با 6415 اثر و امتیاز 165.4 در رتبه بیستم دانشگاه‌ها و موسسات برتر حوزه فناوری نانوی جهان قرار گرفته، این در حالی است که براساس این جدول آکادمی ملی علوم طبیعی چین با 46712 اثر در رتبه اول، دانشگاه ملی سنگاپور با 8813 اثر در رتبه دوم و دانشگاه چین با 3587 اثر و امتیاز متفاوت در رتبه سوم قرار دارند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در بیست و چهارم مهرماه به شرح زیر است:

برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران

در این عنوان روزنامه آفرینش آمده است: مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، امروز چهارشنبه، 24 مهر 1398 با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.در مراسم آغاز سال تحصیلی99-1398، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، جمعی از استادان، دانشجویان، وزرای علوم و بهداشت، رتبه‌های برتر آزمون سراسری، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و جمعی از مسئولین و رؤسای دانشگاه‌های کشور و نمایندگان مجلس حضور خواهند داشت.رؤسای دانشگاه‌های تهران وعلوم پزشکی تهران، یک دانشجو به نمایندگی از دانشجویان، یک استاد به نمایندگی از استادان دانشگاه‌ها، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله سخنرانان این مراسم هستند.به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در پایان مراسم و پس از اهدای لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان آزمون سراسری، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور به ایراد سخنرانی در جمع دانشگاهیان خواهند پرداخت.

اختصاص 10 تا 15 درصد بودجه دانشگاه‌ها به بخش پژوهش

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این عنوان روزنامه آفرینش در خصوص جابه جایی بودجه پژوهشی دانشگاه ها نیز با تاکید بر اینکه هیچ وقت بودجه های پژوهشی برای جبران کمبودهای بودجه ای جابه جا نمی شود، افزود: بودجه های دانشگاه ها توسط هیئت امنا هر سال تصویب می شود، سهم پژوهشی مشخص می شود و قانونا رئیس دانشگاه و امور مالی اجازه ندارند از آن مبلغ یک ریال هم جابه جا کنند.

وی یادآور شد: هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتد که در کم و کسری ها بودجه پژوهشی جابه جا شود.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بودجه دانشگاه‌ها رقمش کمتر از آن چیزی است که لازم است، تصریح کرد:در دانشگاه ها نوعا بین 10 تا 15 درصد بسته به سابقه دانشگاه ها حداقل بودجه پژوهشی است. در برخی برخی دانشگاه ها سهم بودجه پژوهشی 30 درصد است. در وزارت علوم سهم پژوهش از بودجه کلا کم است اما در دانشگاه ها بین 10 تا 15 از بودجه به این امر اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030482

وب گردی

وب گردی