۳ برنامه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر به مناسبت اربعین حسینی

سه برنامه فرهنگی تئاتر خیابانی، سوگواری سنتی همراه نقد و بررسی کتاب زن در تعزیه و سوگواره‌های بوشهر ویژه دختران دانشجو به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد بوشهر، به مناسبت فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، شهدای دشت نینوا و یاران با وفای آن حضرت در برنامه‌ای فرهنگی ویژه دختران دانشجو، کتاب زن در تعزیه و سوگواره‌های بوشهر نقد و بررسی و در قسمت انتهای این مراسم، عزاداری سنتی بوشهری و تئاتر خیابانی اجرا شد.

زن در تعزیه و سوگواره‌‌های بوشهر اثری است با قلم اشرف سلطانی‏‌نیا عضو هیئت علمی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و میترا خواجه‌‌ئیان مدرس رشته کارگردانی تئاتر، دو بانوی پژوهشگر و نویسنده بوشهری که به بیان نقش و حضور زنان در تعزیه پرداخته است.

اشرف سلطانی‌نیا در این برنامه به تشریح کتاب زن در تعزیه و سوگواره‌های بوشهر پرداخت و بیان کرد: «در این کتاب به فعالیت‎های زنان در عرصه‎های فرهنگ و مذهب پرداخته شده و نقش آنان در ساز و کار اجرای آیین‎های سوگواره و تعزیه با تأکید بر بنیان‎ها و مفاهیم اجتماعی و مذهبی مورد بررسی، تحلیل و کنکاش قرار گرفته است. این کتاب حضور زنان به طور مجزا و مشترک با مردان در برگزاری امور اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را نشان داده که نقش آنان در سازوکار اجرای آیین‌های سوگواری و تعزیه مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.»

در پشت جلد این اثر آمده است: در شهر پرآیین و پرموسیقی بوشهر که آواهای مردمانش در سور و سوگ، همواره خاطراتی یگانه و تأثیرگذار بر جای می‌گذارند، زنان نیز در کنار مردان حضوری برابر و پررنگ در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی داشته و تاریخ بهترین گواه این مدعاست.

گفتنی است، در ایام محرم، زن‌های بوشهری شب هنگام برای شنیدن روضه یا مرثیه‌خوانی دور یکدیگر جمع می­‌شوند. مراسم به آرامی و با خواندن نوحه‌ای معروف به لای‌لای که برگرفته از لالایی است، آغاز می‌شود. پس از ذکرها و آوازهای سوگواری، نوحه‌خوانی آغاز می‌­شود. در نوحه‌خوانی نخست زن‌ها به‌صورت نشسته در حالی که با یک دست بر پا و با دست دیگر بر روی سینه خود می‌کوبند در جواب نوحه‌های سرخوان، هم‌خوانی می‌کنند. با دستور سرخوان حاضران به صورت دسته جمعی می‌ایستند و سینه‌زنی به صورت ایستاده دنبال می‌شود. آنگاه سرخوان با خواندن نوحه‌هایی با ریتم تندتر و موضوع مهیج‌تر، به تدریج مراسم را به اوج می‌رساند.

ترویج فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی ضروری است

انسیه ماهینی رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه مراسم مذهبی و عزاداری‌ها به واسطه جوش و خروش مردمی و اعتقاد قلبی، دارای ظرفیتی قدرتمند با قابلیت‌های بی‌شماری است که می‌توان در سایه این مراسم حرکت‌های عظیمی آفرید به خبرنگار آنا گفت: «ترویج فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی یک ضرورت مهم است که می‌تواند در تمام امور زندگی و کاری راهگشا باشد.»

ماهینی با بیان اینکه سوگ امام حسین(علیه السلام)، زن و مرد نمی‌شناسد، اظهار کرد: «هر کس به زبانی به آن حضرت ابراز ارادت می‌کند.»

رئیس اداره امور فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: «قریب به نیمی از جمعیت ایران اسلامی، قشر زنان هستند که متأسفانه با وجود اینکه زنان همواره پای ثابت برنامه‌های مختلف فرهنگی و مهم‌ترین بازوی اجرا و اثرگذاری این برنامه‌ها هستند، باز هم پوشش رسانه‌ای کمتری از آنان صورت می‌گیرد.»

وی تصریح کرد: «هدف همه ما اقامه عزای سرور و سالار شهیدان به شکلی شایسته و درخور شأن و شخصیت آن امام معصوم (ع) است که راه آزادی و آزادگی را به همه انسان‌ها آموخت.»

گفتنی است، عزاداران در این برنامه فرهنگی ضمن قرائت زیارت پرفیض عاشورا، همنوا با مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی ذاکران اهل بیت(ع) بر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) و کاروان اسرا به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030483

وب گردی

وب گردی